Jump to content

Import av brukte propellere.


Jenny

Recommended Posts

Hei!

Har tilbud på et sett med brukte propellere fra forhandler i Sverige.

Svensk pris er inkludert svensk moms.

Hvordan forholder dette seg for meg. Får jeg fratrukket svensk moms og tillagt norsk moms, eller får jeg norsk moms i tillegg til den momsen jeg allerede betaler til den svenske forhandleren?

Må jeg betale toll ved slik import?

Noen som har greie på dette og kan gi meg noen gode råd?  :confused:

Link to post
Share on other sites

Import av brukte ting er generelt dårlig butikk av følgende grunner:

 

1. Du får ikke refundert moms på varen i landet der du kjøper den (unntak: i en del land får du refusjon dersom objektet har vært eid av et regnskapspliktig selskap, f.eks. en utleiebåt eller en firmabil).

 

2. Du må likevel betale moms på varen basert på CIF-verdi når du tar den inn til Norge (Cost, Insurance, Freight).

 

Du betaler altså norsk moms på toppen av den svenske. Det kommer ikke noen toll på toppen av dette (men moms defineres visstnok også som en slags tolll).

 

Det beste ville være hvis du/noen andre kunne hente propellene (tror beløpsgrensa for det du kan ta med deg moms/tollfritt er 5000 kr - kanskje propellene ikke koster mer en dette brukte?). Alternativt er det vel noen her på båtplassen som opererer med 'poste restante' adresser rett over grensa. Kanskje en ide for å slippe å reise så langt.

 

Du har også de mer 'lyssky' metodene som slik jeg har forstått er:

 

a) få avsender til å merke varen med 'warranty exchange'/'erstatningsvare for defekt produkt' eller lignende. Da sklir den rett igjennom.

 

b) få avsender til å påføre en svært lav verdi på forsendelsen (da momsen beregnes på grunnlag av denne)

 

Hvis prisen er god kan det jo uansett være god butikk å gjøre det helt lovlig.

 

PS: Det er skrevet en masse om dette her i forumet tidligere. Prøv et søk så skal du se! (Bla. å TVINN-registrere seg for å unngå fortollingsgebyrer mv.).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...