Jump to content

kjørt på stokk og fått den i propellen. hvor mye kan være skadet?


glalaksen

Recommended Posts

Skal å se på en 27 fots plastbåt med snekkefart. Det er en 40 hk yanmar fra midt på nittitallet, glemte å spørre om hva slags gir det er

 

De har kjørt på en stokk ute på fjorden og propellen har fått juling.

 

Så lurer jeg på hva skal jeg se etter angående dette?

 

Kan det være mer en propell som er ødelagt? Kan en propell fikses?

 

Hvor dyrt kan det bli? (hvor bratt er en bakke, eller hvor stor er en potet :smiley: )

Redigert av glalaksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for kjapt svar, skal dra å se om en times tid og er så spent. Båten høres billig ut.

 

Derfor er det litt viktig at det ikke blit fryktelig dyrt å fikse dette.

 

 

Kan vi ødelegge noe mer med å prøvekjøre den? Om vibrasjonene kan føre til noen fler skader f.eks.

Link to post
Share on other sites

Er propellen skadet og i ubalanse vil det riste og vibrere noe inne i hel.. Anbefaler ikke å prøvekjøre med skadet propell.

Hvis det er vanlig fast aksel på ca 30mm og vanlig propell så får du dette nytt til ca 6-8000. Kjøper du uten å kunne teste motor og gear bør prisen være deretter.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Er det snekkefart, tipper jeg det er 3 bladet propell. Denne koster alt i fra 2500 - 8000,- avhengig av dimensjon. For en midt på treet propell 18X17 til 30 mm aksel, koster den 3600,-

 

Propeller kan også repareres :thumbsup:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært og sett på båt. Og i følge eieren er det to små hakk i propellen. Vi koblet til og kjørte den i fortøyningen og hadde bortimot 2000 omdr. uten at jeg kunne kjenne vibrasjoner eller høre noen ulyder. Vi prøvde også å vri på sluregiret og alt virket som det skulle. Så langt jeg kan bedømme.

 

Det va kona som fortalte meg på tlf om den stokken og helt ødelagt propell osv. Det var imidlertid hun som var pådriver for å selge også :smiley:

 

Håper og tror at det der er en bagatell, som i allefall kan være sånn til vi kommer over en billig propell.

Link to post
Share on other sites

Hva med undersiden av båten. Tømmerstokken kom vel ikke inn fra siden og traff bare propellen. Og når det er fruen som vil selge så har hun nok fått seg et sjokk etter berøringen av treverket - vist det var treverk de traff. Ville nok fått båten på land for nærmere ettersyn før kjøp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Skjønner at fristelsen ble stor, men det er nok en trøst i galskapen over at det er tre år siden dette inntraff. Sannsynligvis har båten vært på land i mellomtiden, men jeg ville nok lagt inn en klausul i kontrakten om en sjekk av undersiden innen en avtalt frist. F.eks. til høsten dersom du må på land - derved kan du glede deg over båten hele sommeren.

 

Lykke til på de syv hav :flag_bp:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...