Jump to content

Anbefalinger på VHF til kajakk


Background

Recommended Posts

Noen som har innspill til hvilken håndholdt VHF jeg burde velge til bruk i kajakk?

VHF'en må tale nærkontakt med havet gjentatte ganger.

 

Har sett på 4-5 alternativer så spesifikke tilbakemeldinger på disse modellene mottas også med takk:

- VHF Cobra HH330F alternativt Cobra HH475

- Standard Horizon HX851E

- Standard Horizon HX751E

- Icom IC-M71

Link to post
Share on other sites

til en slik spesifik bruk ville jeg valgt en modell som flyter

 

Merk at vhfens rekkevidde er begrenset av synsvidden fra antennetuppen. Tror ikke du når så langt desverre. Tenker du sikkerhet hadde jeg heller skaffet meg en personlig nødpeilesender og mobil i vanntett pose (med mindre du skal havspadle da)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

til en slik spesifik bruk ville jeg valgt en modell som flyter

 

Merk at vhfens rekkevidde er begrenset av synsvidden fra antennetuppen. Tror ikke du når så langt desverre. Tenker du sikkerhet hadde jeg heller skaffet meg en personlig nødpeilesender og mobil i vanntett pose (med mindre du skal havspadle da)

Alle modellene jeg har listet opp skal være flytende og IPX7 vanntett. Mobil i vanntett pose er forøvrig altid med på tur.

 

Fordelen med VHF'en kommer når du ønsker kontakt med båter i nærheten (hvor telefonnummer er ukjent), og til kommunikasjon mellom kajakker når vi er på tur.

Link to post
Share on other sites

til en slik spesifik bruk ville jeg valgt en modell som flyter

 

Merk at vhfens rekkevidde er begrenset av synsvidden fra antennetuppen. Tror ikke du når så langt desverre. Tenker du sikkerhet hadde jeg heller skaffet meg en personlig nødpeilesender og mobil i vanntett pose (med mindre du skal havspadle da)

 

Når man tenker på at den andre "antennetuppen" for eksempel ligger på 600-800 moh, noe som ikke er så uvanlig på våre kanter, så kan en bærbar VHF i kajakk ha ganske bra rekkevidde likevel... :yesnod:

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hei har den 330 cobra

Har hatt den i snart et år og er veldig fornøyd hitill.

Har den i paddlevesten når det er litt ruskevær og på rock hopping :-)

Har fått litt irr på ene bstterikontakten, lå i paddlevesten i en uke uten å bli skylt i ferskvann.

Har ikke noe problem å få kontakt med båter som man ser.

Føler rekkevidden er god selv i bølger på flere meter men klart den ikke kan sammenlignes med en stasjonær.

Vhf og en vanntett mobil så skal du være rimelig trygg :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...