Jump to content

Noen med erfaringer med Catepillar 3116 -00 mod


alfb

Recommended Posts

Cat er vel noe av det mest robuste en kan få tak i, var iallefall det i min tid som anleggsmaskinreparatør på 80 tallet.. Driftsikker til tusen, noe tørst.... Delepriser er vel neppe det blant de billigste vil jeg tro, men normalt så trenger en ikke mye annet enn filter, de første 10-20000 timene.. 3116 er en mekanisk styrt motor uten elektronikk, hvilket ikke er noen ulempe etter mitt syn..

 

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med Caterpillar under dørken iallefall..

 

Men litt googling gir dette, som en ikke er det beste skussmålet for marine motoren på 350hk.

 

boatdiesel.com er et bra sted for å sjekke problemer og erfaringer med amerikanske diesel motorer.. forumet er meget bra, men en må være medlem for full tilgang... som kostet 25$ siste jeg var medlem der

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Tja, var kanskje ikke så veldig posetivt, men for å sette der i perspektiv -

Tror en bør basere sin konklusjon på mer enn en kilde, og dette jeg linket til er forum på linje med dette, og det som ligger der som her må filtreres før det svelges..

 

Men jeg selv hadde nok valgt de gule/hvite fremfor de grønne fra søta bror uansett... Kan vanskelig tenke meg at Cat er like dårlig som Volvo Penta.. så om det valget mellom disse to merkene så er jeg ikke tvil engang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Regner med at det er Azimut båt. Og de bruker normalt Cat motorer. Og det har de gjordt LENGE. De hadde byttet hvis det hadde vært problem. Denne cat her får du vel helt opp til 425 hk.

 

Og jeg så på en Azimut 42 hos Italbåt. Mulig den ligger der enda. Den er også vært og sjekkke opp.

Vi sees!

Link to post

Det man kanskje bør være oppmerksom på ved denne motoren er at brennstoff tilførsel skjer med injektorer der HP pumpeelementet er en del av brennstoffventilen.

 

Å skifte en brennstoff injektor er en betydelig jobb som krever innsikt og tilgang til riktig spesialverktøy. I tillegg så er det en stor fordel med ”piano-fingrer”.

 

M.a.o. så vil eier, i de fleste tilfeller, være avhengig av en Cat-mekaniker med riktig spesialverktøy og kunnskap om en slik jobb må gjøres!

 

Når det gjelder injektorene så bør man også være OBS på at en evt. diesellekkasje, på tilførsel/retur, renner rett i bunnpanna.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Når det gjelder maskinister på fartøyer hvor Caterpillar finnes så er det selvfølgelig maskinistens kunnskap og at nødvendige spesialverktøy tilstede som gjelder.

Kunnskapen om hvordan diverse mekaniske inngrep og innjusteringen skal gjøres må hentes fra manualen (som selvfølgelig også finnes ombord)

Alle fartøy, i handelsaflåten, med Caterpillar har selvfølgelig det nødvendige spesialvertøyet tilgjengelig periodisk vedlikehold.

 

Har skrudd mye på Caterpillar og kjenner brennstoffsystemene på disse rimelig godt.

Problemet blant småbåteiere ligger ofte i mangel på riktig spesialverktøy for justering av timingen (forinnsprøytningsvinkelene) som må utføres individuelt på hver injektor. Etterpå må de synkroniseres slik at alle injektorene gir samme/riktig innsprøytningsmengde.

 

Spesialvertøyet består ofte av spesielle tolker, magnetiske monteringsbraketter og mikro-måle-ur med spesialtilpassede avstandsstenger.

 

På en Cat 3116 så må hele vippetøyet fjernes for å skifte èn injektor. Det medfører at alle ventilklaringer, injektor timinginger og synkronisering må utføres på alle sylindrene når vippetøyet er montert tilbake.

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Tror du har dårlig erfaring med de grønne svenskene alfb? Jeg har hatt 3 stk D6 motorer, har hatt problem med injektorer på 2 av de, men etter at disse ble byttet på reklamasjon har det ikke vært et eneste problem med motorene. De aller fleste problemer som har vært med Volvo D6 er som følge av injektorene.

Quicksilver

Link to post

Tror du har dårlig erfaring med de grønne svenskene alfb?

 

Nei, har faktisk ikke egne erfaringer med de grønne i det hele tatt. Har bare hatt sorte motorer med diesel.

 

Jeg etterspurte erfaringer med D4-260 da jeg holdt på å kjøpe en med disse, men den ble solgt rett foran nesa på meg! Ellers var det denne Azimut'en med Cat'er i som virket litt int, men har null erfaring/kjennskap til disse. Heldigvis har vi dette eminente forumet med mange folk i båt / båtfolk med plenty erfaring i forskjellige kategorier ;-)

Link to post
  • 9 år senere...

Hei😊 jeg blåser opp dette innlegget igjen fordi jeg er inntresserte i denne båten https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=196527332

 

og siden det er noen år gammelt innlegg så tenker jeg at det kanskje er flere som har erfaringer angående desse motorene. For egentlig så kunne jeg tenkt meg en båt med tamd 63 motorer. Mest pga har personer som kjenner de godt og tror det er lettere å vedlikeholde de, med tanke på dele pris og verktøy.

 

Så er det noen som har litt mer erfaring om de?

Link to post
Camarque44 skrev 36 minutter siden:

Vi har 3208 på 7 ende året, mange liker med de maskinene du snakker om. Er så enig i sydvesten. Helt enorme maskiner. Har hatt Volvo tidligere. 

Okey hvordan er det med vedlikeholde på desse motorene? Heg leser overalt at du må ha spesial verktøy som koster skjorta, og sko du ha behov for hjelp så må du få tak i en cat mekaniker.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...