Jump to content

Leter etter mindre båt som går godt i krapp sjø


pinnebåt

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en mindre plastbåt av typen Askeladden 445 Chaser eller lignende...Grei størrelse å stue vekk etter sesongen og praktisk siden den kan lukkes hvis regnet skulle komme.

Men jeg er opptatt av om undervannskroget er bra i sjø siden den skal brukes i Hardangerfjorden hvor det ofte "rotter" seg fort til. Jeg har kjørt en del i en litt større Bayliner som ikke er god i sjø, noe som ble bekreftet da en mindre Askeladden raste forbi oss uten problemer der vi måtte ta det veldig rolig.

Forestiller meg at bla en dyp V-bunn er bra?

Link to post
Share on other sites

..jeg ville valgt Wesling 16 HT eller åpen til ditt bruk, dersom du har tilgang på båtplass hvor du ikke får stygg sjø inn aktenfra.

Båttypen har vanntunell som gjør at den blir hengende igjen i bunnen av sjøene når den ligger stille.

God gammel velprøvd båt med nyere motor... ? :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannet i tunnelen gjør båten tung og stabil i lav fart, men renner ut i planepart. Tja, hvorfor har ikke mange laget det slik? Ikke godt å si hvis det er så fantastisk.

 

Spissere V-bunn krever mer krefter i motoren.

Du finner litt tester om egenskapene til de små båtene på nettet i Vimenn, bl.a. Ganske vanlig at Yamarim plukker poenger på skrog og opplevd kvalitet/finish. Nordkapp har gode skrog også, men det er kanskje for stort?

 

Av eldre båter mener jeg Skibsplast hadde brukbare skrog, som både var relativt lettdrevne og passe myke i sjøen. (Men det er rart hva årenes tankeslør kan forskjønne.)

 

Kommer veldig an på hvilken fart du har tenkt å holde i bølger. Forskjellen på hver andre fot i klassen 13-24 fot er ganske stor, ikke minst med tanke på krav til motorstørrelse for planende motorbåt.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Wesling, Fjordling etc. Alle Linge skrog egentlig :thumbsup: Sikkert mange nymotens båter også. Mange av de amerikanske i denne klassen er dessverre beregnet for ferskvann og rolige innsjøer med elativt flate skrog.....

 

Linge båter er på veg tilbake http://www.stormermarine.no/ :flag:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...