Jump to content

2003 Johnson GT 15hk, sjøvann i nederste sylinder


D.Toft

Recommended Posts

som topic.

 

fatteren sjøsatte båten sin i påsken, startet opp, og en merkelig lyd fra motoren.

 

tok ut tennpluggene og vannspruten stod ut fra nederste sylinder.

 

hva kan feilen være?

 

lett å fikse selv?

 

noen som evt har en "DIY"?

 

finnes det sprengskisse over motoren på nett?

 

Takk for evt svar,

 

Daniell

Link to post
Share on other sites

Det er dessv. et vanlig problem på to-taktere:

https://baatplassen.no/i/topic/17761-vann-i-utenbordsmotor/

 

En 2003 modell vil neppe være så korrodert at bolter brekker, men det er likevel en stor jobb da blokka må deles. I dette tilfelle er sannsynligvis det nedre veivlageret historie.

 

Se her ang. tegninger: https://baatplassen.no/i/topic/16395-evinrude-johnson/

Link to post
Share on other sites

sjøvann ja :(

tja, den stod iro, ikke noe ferskvann eller olje ble innsatt.

mesteparten av vannet forsvant ut plugghullet fort. kondens/ smårester har vært der 1 uke..

 

motor satt fast når jeg fikk den, men etter 30minutter med automat olje i synlindrene og småjobbing med svinghjulet UTEN makt, er motor løs igjen.

Link to post
Share on other sites

Iom at dette ble oppdaget ved sjøsetting har motoren sannsynligvis stått med vann i over vinteren . Er derfor det er viktig å sjekke pluggene før motoren settes i vinteropplag. Vesentlig moment her er om motoren ble kjørt skikkelig i ferskvann før lagring.

Denne type lekkasje skjer heller ikke over natten så lageret vil ha gått uten skikkelig smøring i lang tid.

Men du kan være heldig, utrolig hva slike motorer tåler.

Å bytte simmerringene uten å dele blokka er sannsynligvis tilnærmet umulig, du må iallfall løsne litt på de to halvdelene av blokka. Og da bør man bruke Loctite el.lign ved montering. Ikke så enkelt uten å ta det helt fra hverandre.

En fordel med å dele blokka er selvsagt også at alt kan inspiseres. Som jeg skriver på den siden kan også det øvre lageret være skadet.

 

Kan ikke utelukkes at problemet skyldes toppakningen, med siden det er nedre sylinder er simmerringene langt mer sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

ja det KAN hende motor har stått med vann i når den ble lagret, men da ville vel den satt fast om man prøvde å dra i snoren nå i påsken? har stått iro siden oktober 2010.

fatteren kjører alltid motoren i en stamp med ferskvann, hvor lenge før lagring er uvisst.

locktite mellom halvdelene?

 

hva av deler må man ha når man splitter blokken?

 

etter litt søking, så var det en tråd om en 60hk som hadde vann i nedrste sylinder, der og var det snakk om nedre tetning.

 

har komp på begge sylindrene om det skulle være til hjelp..

 

begge sylindrene SER ut til å være sotet og..

Redigert av D.Toft (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har vannet kommet inn forgasseren er det sjøvann på lageret..

da levner jeg det liten eller ingen mulighet, jeg ville tatt ut begge plugger og fyllt motoren med en blanding av 25% ATF olje i varm diesel. (ATF olje fordi den inneholder så mye korrosjonshemmende stoffer) diesel fordi den er så god som penetrant, trenger inn over alt. Så ville jeg snurra på svinghjulet hver dag frem til 17 Mai... ha en balje under for den er noe j... søl. Lykke til, sånt som dette er ikke gøy :diving:

Link to post
Share on other sites

er den så fin inni er det tvilsomt om den har fått sjøvannet inn gjennom forgasseren.

 

Ble båten satt på vannet med motoren på med båthenger eller slipp eller kan den ha blitt dyppet litt for dypt ?? da kan vannet slå opp eksosen og inn i forbrenningskammeret. Samme om det har vært mye vann i båten og den har ligge å duppa tungt i sjøen.

 

eller så er det som Ingar foreslår defekt topppakning, da må du bytte den også.

 

Drener forgasser og sjekk om rådene er rette og fine. Sjekk at stempeltoppene er hele og fine. Vann i forbrenningkammer kan generere enorme krefter som kan bøye råder, trykke hull i eller lage sprekker i stempel.

Link to post
Share on other sites

dieselfan:

motor ble påsatt båt som lå i sjøen.

prøver først med nye simmeringer tror eg :P evt bytte toppakningen seinere.

 

Bernt: bestillte seff nr 13 og :P

ble 3 simmeringer, 1 O-ring, 1 segering og 1 pakning. under 200kr ink frakt fra usa. dette er vel billigere enn her i landet? har ikke sjekket delepriser her.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

jadda, motor satt sammen igjen med nye simmeringer osv, men hjalp det? neida, vannspruten står enda ut av sylinder når den går uten plugg i nederste sylinder.

 

så nå er ny toppakning, pakning på innsuksdeksel på siden, og 2 pakninger på eksos dekselet på siden.

 

håper dette hjelper...

 

stempelringene ser ut som dem er ny, ikke misfarging eller tilgrodd.

 

kunne ikke finne sprekker i huset til simmeringene på veiven, så håper den er hel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...