D.Toft Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 som topic. fatteren sjøsatte båten sin i påsken, startet opp, og en merkelig lyd fra motoren. tok ut tennpluggene og vannspruten stod ut fra nederste sylinder. hva kan feilen være? lett å fikse selv? noen som evt har en "DIY"? finnes det sprengskisse over motoren på nett? Takk for evt svar, Daniell Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Det er dessv. et vanlig problem på to-taktere: https://baatplassen.no/i/topic/17761-vann-i-utenbordsmotor/ En 2003 modell vil neppe være så korrodert at bolter brekker, men det er likevel en stor jobb da blokka må deles. I dette tilfelle er sannsynligvis det nedre veivlageret historie. Se her ang. tegninger: https://baatplassen.no/i/topic/16395-evinrude-johnson/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 takk for svar :) hva mener du med at blokken må deles? plukke ut stempler osv, eller løsne blokken fra stammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 blokka må tas av stammen for å kunne deles, for å få ut veiva må du dele blokka i senterlinja for veivakslingen slik at du kan bytte lager og tettninger.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 MÅ man bytte lager tror dere? slipper man å dele blokken for å bytte tetningen/e? er ganske så fersk innen båtmotorer, men er inne i bil motorer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 var det sjøvann som kom ut plugghullet ? hva skjedde med motoren neste 24 t etter at det kom sjøvann ut av plugghullene ? Hvor lenge hadde vannet hvert der ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 sjøvann ja :( tja, den stod iro, ikke noe ferskvann eller olje ble innsatt. mesteparten av vannet forsvant ut plugghullet fort. kondens/ smårester har vært der 1 uke.. motor satt fast når jeg fikk den, men etter 30minutter med automat olje i synlindrene og småjobbing med svinghjulet UTEN makt, er motor løs igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Iom at dette ble oppdaget ved sjøsetting har motoren sannsynligvis stått med vann i over vinteren . Er derfor det er viktig å sjekke pluggene før motoren settes i vinteropplag. Vesentlig moment her er om motoren ble kjørt skikkelig i ferskvann før lagring. Denne type lekkasje skjer heller ikke over natten så lageret vil ha gått uten skikkelig smøring i lang tid. Men du kan være heldig, utrolig hva slike motorer tåler. Å bytte simmerringene uten å dele blokka er sannsynligvis tilnærmet umulig, du må iallfall løsne litt på de to halvdelene av blokka. Og da bør man bruke Loctite el.lign ved montering. Ikke så enkelt uten å ta det helt fra hverandre. En fordel med å dele blokka er selvsagt også at alt kan inspiseres. Som jeg skriver på den siden kan også det øvre lageret være skadet. Kan ikke utelukkes at problemet skyldes toppakningen, med siden det er nedre sylinder er simmerringene langt mer sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) ja det KAN hende motor har stått med vann i når den ble lagret, men da ville vel den satt fast om man prøvde å dra i snoren nå i påsken? har stått iro siden oktober 2010. fatteren kjører alltid motoren i en stamp med ferskvann, hvor lenge før lagring er uvisst. locktite mellom halvdelene? hva av deler må man ha når man splitter blokken? etter litt søking, så var det en tråd om en 60hk som hadde vann i nedrste sylinder, der og var det snakk om nedre tetning. har komp på begge sylindrene om det skulle være til hjelp.. begge sylindrene SER ut til å være sotet og.. Redigert 28.April.2011 av D.Toft (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 har vannet kommet inn forgasseren er det sjøvann på lageret.. da levner jeg det liten eller ingen mulighet, jeg ville tatt ut begge plugger og fyllt motoren med en blanding av 25% ATF olje i varm diesel. (ATF olje fordi den inneholder så mye korrosjonshemmende stoffer) diesel fordi den er så god som penetrant, trenger inn over alt. Så ville jeg snurra på svinghjulet hver dag frem til 17 Mai... ha en balje under for den er noe j... søl. Lykke til, sånt som dette er ikke gøy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 den står i kjelleren hjemme hos fatteren, langt fra noe vann :p tørrt og godt. stemplene går opp og ned, uten motstand ;) dem gikk fint etter 30 min i atf olje ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 da er skiten splittet. veivlagrene ser bra ut, ingen rust på veiven. kjøper ny pakning mellom motor og stammen, samt ringene i huset rundt veiven. skulle det holde? er vet vanlig locktite man har mellom dem 2 blokk delene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 er den så fin inni er det tvilsomt om den har fått sjøvannet inn gjennom forgasseren. Ble båten satt på vannet med motoren på med båthenger eller slipp eller kan den ha blitt dyppet litt for dypt ?? da kan vannet slå opp eksosen og inn i forbrenningskammeret. Samme om det har vært mye vann i båten og den har ligge å duppa tungt i sjøen. eller så er det som Ingar foreslår defekt topppakning, da må du bytte den også. Drener forgasser og sjekk om rådene er rette og fine. Sjekk at stempeltoppene er hele og fine. Vann i forbrenningkammer kan generere enorme krefter som kan bøye råder, trykke hull i eller lage sprekker i stempel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 men, er ingen simmering rundt veiven på denne motoren, kun 2 stk i det huset utenfor, se bilde, del nr 11 er det jeg snakker om. http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/2003/BJ10RHLSTS/CRANKSHAFT%20%26%20PISTON/parts.html bestillte nytt del nr: 12-14- 15- 18 og pakning mellom stammen og motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 15-12-13 er simmringer Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 dieselfan: motor ble påsatt båt som lå i sjøen. prøver først med nye simmeringer tror eg :P evt bytte toppakningen seinere. Bernt: bestillte seff nr 13 og :P ble 3 simmeringer, 1 O-ring, 1 segering og 1 pakning. under 200kr ink frakt fra usa. dette er vel billigere enn her i landet? har ikke sjekket delepriser her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 når jeg nå demonterer alt, hva tiltrekkingsmoment skal brukes på forskjellige deler da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 ingen som vet noe om momenter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
D.Toft Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 jadda, motor satt sammen igjen med nye simmeringer osv, men hjalp det? neida, vannspruten står enda ut av sylinder når den går uten plugg i nederste sylinder. så nå er ny toppakning, pakning på innsuksdeksel på siden, og 2 pakninger på eksos dekselet på siden. håper dette hjelper... stempelringene ser ut som dem er ny, ikke misfarging eller tilgrodd. kunne ikke finne sprekker i huset til simmeringene på veiven, så håper den er hel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.