Broseen Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 Jeg har byttet samtlige pakninger og impeller i undervannhuset på min Viking 10 motor, ca 2001 modell. Alt virker tilsynelatende greit, men det kommer ingen stråle fra kjølingen. Jeg har kun testet dette i en "murerbalje" og lurer på om hele stammen må være nedi vann for at det skal komme stråle? Har ingen tønne eller vann lett tilgjengelig. Såvidt jeg kan forstå så suges kjølevannet inn i bunnen av undervannshuset, en stup med kobber rør som er tett mot en konet gummupakning. Røret er fritt for smuss. Som newbie skjønner jeg heller ikke hvordan man evt skal få koblet til en spylemuffe på denne motoren. Det skal vel flushe inn vann i hullene "under" staget som stabiliserer selve stammen? Takknemmlige for alle svar på dumme spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Denne motoren er spes. fordi kontrollstrålen delvis taes ut gjennom termostaten. Når denne er lukket er det bare passasje gjennom en liten bypass. Så noe vann skal det altså komme. Når motoren blir varm, og termostaten åpner, kommer det mer vann. Kan kan tydelig se at termostaten 'jobber' når motoren kjøres med belastning. Veldig smart, for på andre motorer merket man ikke at termostaten er defekt. Noe som er svært vanlig på eldre motorer. (Står fast i åpen stilling) Så noe vann skal det altså komme uansett. Hvis ikke så er det flere muligheter: -Hullet for kontrollstrålen er igjenstoppet, sjekkes ved å stake med ståltråd. -Motoren står ikke langt nok ned i vannet. Vannspeilet må være over vannpumpa. -Impelleren er defekt, noe som som nesten alltid skyldes at motoren er kjørt uten å stå langt nok ned i vannet og at pumpa går tørr. Dette kan skje i løpet av bare noen sekunder hvis turtallet er høyt. Siden du har hatt av gearhuset er det også mulig at du ikke har truffet hullet med det kobberrøret. IKKE bruk muffe, du kan drukne motoren. Mercury har, på endel modeller, en plugg man kan skru ut for å koble til slange, husker ikke om det er en slik på 10hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Dårlig nytt for meg, for motoren ble kjørt et par ganger. Ikke på full guffe, men litt turtall ble det i ca 5 sekunder. Har hørt rykter om det med termostat, og det du sier stemmer. Jeg har lagt merke til at det kommer en stråle så fort jeg kjører ut fra båtplassen. Jeg mener på at jeg har truffet både med kobber røret i bunnen, og røret videre opp i stammen. Jeg tror ikke den har stått langt nok nedi vannet, det ble blåst bort av propellen på 5 sekunder. Men jeg bør kanskje sjekke impelleren nå hvis den kan ryke så fort Må nok få kjøpt et oljefat for å teste motoren. Redigert 29.April.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Har dere noen formening om impelleren tåler 5 sekunder med litt turtall ute kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Det er nå bare å prøve det. Har likedan motor, og bruker en middels stor stamp, slik at vannet kommer en 10-12 cm over kavitasjonsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Er det så enkelt som at enten er impelleren ok, eller så har den tatt kvelden? Den kan vel være halvveis ødelagt? Jeg får få tak i en tønne av et slag og teste. Redigert 29.April.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Utenbordsimpellere pleier å tåle en hel del. jeg har gjort samme tabbe selv, og lot vel sikkert motoren gå 10 minutter uten at det kom stråle. Deretter fylte jeg baljen helt breddfull, og stråla kom! Og motoren ser ikke ut til å ha tatt skade, så langt jeg kan se.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Broseen Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Høres bra ut. Jeg får stikke innom bensinstasjonen og høre om de har et oljefat eller noe liknende. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Jeg har hatt en 1997 Mercury Viking helt siden den var ny og den har hele tiden oppført seg slik at når termostaten er stengt kommer det ikke vann i det hele tatt og dette tar typisk noen få minutter fra start på tomgang - vesentlig kortere når motoren belastes/turtall. Det er byttet impeller 2 ganger og plasthuset til impelleren 1 gang. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Broseen Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 På tomgang? Må ikke drivakselen gå for at impelleren skal få igang vannet? Jeg har lagt merke til at kjølestrålen kommer i det jeg kjører ut fra båtplassen, så det blir vel fort varmt når man kjører i vei. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Jeg har hatt en 1997 Mercury Viking helt siden den var ny og den har hele tiden oppført seg slik at når termostaten er stengt kommer det ikke vann i det hele tatt Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne. Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor. Å ikke ha stråle i det hele tatt blir meningsløst fordi man da ikke kan sjekke om man ikke har kjøling. Det finner man først ut når motoren skjærer seg... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 I mangel på stor nok balje så er det bare å tømme søppel/ papirdunken og fylle opp med vann, dersom du har en slik stor platdunk fra renovasjonsvesenet :) I den blå papirdunken til mine foreldre er det fortsatt sort soting/ olje på veggene fra den tiden jeg kjørte 9.9'n i ferskvann :) Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Hehe, motoren står hos han far, det spørs om papirdunken blir brukt til sånt der på gården Redigert 1.Mai.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne. Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor.Å ikke ha stråle i det hele tatt blir meningsløst fordi man da ikke kan sjekke om man ikke har kjøling. Det finner man først ut når motoren skjærer seg... Er det sånn å forstå at defekt termostat betyr full kjøling? Hvis ikke skjærer man vel motoren ved defekt termostat? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Når termostaten går istykker pleier den å stå fast i åpen stilling, jeg har iallfall ikke opplevd noe annet. Hvis ikke hadde vi sikkert hørt om det her på forumet, da det er relativt vanlig at termostater i eldre motorer slutter å fungere. Vil anta at det som skjer er at mekanismen begynner å gå tregt pga korrosjon. Og at kraften som åpner den (voks som smelter) er større enn fjæra som presser den sammen. Og at den derfor til slutt blir hengende i åpen stilling. Som sagt, antagelse, mulig andre vet forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 (redigert) Var på bensinstasjonen og hentet et plastfat i går. Fikk da testet motoren, og den kjøler ikke. Det kommer ikke noe vann i det hele tatt, og den gikk nok et minutt på tomgang, og ble kjørt på relativt lavt turtall i et halvt minutt et par ganger. Det kjipe er at jeg vet den kjølte da jeg tok opp båten i fjor, dvs før jeg begynte å skru på den Så da står man igjen med hva man kan ha gjort galt. Jeg synes tegningen til "gasket set" er grei å forstå, og skjønner ikke hvor feilen kan ligge. Jeg mener på at jeg traff røret da undervannshuset ble montert på igjen, men de siste mm måtte "dras til" med skruene ettersom det ikke gikk an å lirke røret helt innpå. Høres dette ut som en sannsynlig feil? Ellers fulgte ikke delen "L" (seal watertube lower) med i settet, så måtte bruke den gamle som så helt fin ut. Det er jo tydelig av innfestningen med kun en skrue på siden at dette ikke skal være fullstendig potte tett? Og jeg har fått den andre enden av røret inn i pakningen "J" ved vanninntaket. Er det noen måte å teste kjølingen på med vannslage? At det faktisk er passasje? Kan låsesplinten til impelleren falle ut? Noen måte å sjekke at impelleren går rundt, eller er den "låst" slik jeg tror den er? Jeg håper på mange forslag her ettersom jeg faktisk trodde at jeg hadde gjort alt riktig Det første jeg vil gjøre er nok å prøve å montere undervannshuset på nytt. Men blir kjipt å helle ut oljen og starte helt på nytt fra bunnen av selv om det noen ganger er det som må til Redigert 3.Mai.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 3.Mai.2011 Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne. Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor. På vår 02-03 modell er det såvidt det drypper når termostaten har stengt. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Broseen Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 Men ettersom jeg husker, så kjøler min så fort jeg legger i vei ut fra båtplassen. Da burde den vel kjøle etter et halvt minutt på lavt turtall i en plastdunk? Jeg kan kjenne på motoren at den blir varm også, men jeg vet ikke hvor varm den bør bli. Jeg er redd for å la den gå noe lenger i tilfelle den kan skjære seg.....? Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Noen flere som har tips? Feks kan man få testet kjlingen med vannslange? Man må vel da ta av undervannshuset først? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Hei! Det med å kjøre motoren på tomgang/uten belastning i en vanndunk er litt uberegnelig mht. å sikre at den blir varm nok til at termostaten åpner. Det er ikke sikkert at et halvt minutt er nok. Hold hånda på sylinderveggen utenfor øverste sylinder mens motoren går, så har du en føling med hvor varm den er. Det er ingen fare for varmgang så lenge du klarer å holde hånda der. Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Vel, jeg vil vel egentlig si at det var på grensen til at jeg ikke kunne holdt hånda på motoren. Er det sannsynlig å skjære motoren ved at den går ca to minutter på lavt turtall? Bare for å teste dette før jeg evt skrur det fra hverandre igjen. Redigert 4.Mai.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Men blir kjipt å helle ut oljen og starte helt på nytt fra bunnen av selv om det noen ganger er det som må til Skjønte ikke det med olje, man må ikke åpne gearhuset for å sjekke impelleren. Hvis man begynner nedenifra: -Inntaket (silen) kan være tett. Lite sannsynlig. -Impelleren kan være defekt. Er en mulighet siden du vel kjørte motoren uten at den var langt nok nede i vann. -Impelleren kan være løs på akslingen (mangler splint) -Impellerhuset kan være montert feil slik at det ikke tetter skikkelig rundt. (sannsynligvis umulig å sette dette feil) -Røret kan ha bommet. Denne synes jeg er sannsynlig, lett å bomme her, iallfall på andre motorer. -Bypass'en kan være tett slik at det ikke kommer vann før termostaten åpner. Du må kjøre mye lenger et 1/2 minutt før motoren er så varm. Det varmeste vi kan berøre et kort øyeblikk er 60grader, er vel omkring dette, eller noe mer, at termostaten åpner. Er det, som du sier, på grensen at du ikke kan holde hånden der er den på langt nær varm nok. For å eliminere bypassen kan du ta av lokket på termostathuset og fjerne termostaten. Da skal det iallfall komme ut vann her om alt nedenfor er i orden. Bare for å teste, du kan selvsagt ikke kjøre motoren i lengre tid uten at lokket er montert. Stammen vil bli varm... Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Bra Ingar, fint oppsummert. Tror han har bommet med røret. Venter på fasit Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Det er fire skruer som holder alt fra impellerhus og nedover til gearhuset. Løsner jeg skruene, og drar av, så ser jeg rett ned i oljen......om ikke jeg husker feil? Silen er ikke tett. Impelleren er ifølge deres tanker neppe ødelagt, jeg tror heller ikke det. Låsesplinten kan være løs, men jeg mener på at denne var godt montert da impellerhuset ble skrudd til. Men det er en mulighet dersom den "kan" falle ut. Impellerhuset kan bare monteres en vei, det er "idiotsikring" for sånne som meg Røret kan ha bommet, helt klart. Det er vanskelig å se noe i det man "lukker" men jeg prøvde to ganger for å "kjenne" om jeg traff, og jeg mener på at det gikk. De siste ca 10mm måtte dras til med skruene fordi jeg da ikke fikk "lirket" undervannshuset lenger opp med hendene. Men det er tross alt det letteste å teste. Og selv om jeg tror at alt er ok, så er det jo tydelig at det har gått feil et sted Med mindre det er termostaten da. Jeg får prøve å finne termostathuset og sjekke det. Men først kjøre motoren mens jeg holder hånda på siden av motoren. Dere mener det er trygt så lenge jeg klarer å holde hånda der? Av det jeg kan huske, så kjøler motoren når jeg kjører ut fra båtplassen, men det er jo ofte på nesten maks turtall med en gang. Redigert 4.Mai.2011 av Broseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Broseen Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er trygt å dra på uten kjøling så lenge man klarer å holde hånda på motoren? Og da til man faktisk MÅ trekke til seg hånda. Evt om impelleren tåler dette dersom det ikke kommer noe vann? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.