Jump to content

Mercury Viking 10 kjøling


Broseen

Recommended Posts

Jeg har byttet samtlige pakninger og impeller i undervannhuset på min Viking 10 motor, ca 2001 modell. Alt virker tilsynelatende greit, men det kommer ingen stråle fra kjølingen. Jeg har kun testet dette i en "murerbalje" og lurer på om hele stammen må være nedi vann for at det skal komme stråle? Har ingen tønne eller vann lett tilgjengelig.

 

Såvidt jeg kan forstå så suges kjølevannet inn i bunnen av undervannshuset, en stup med kobber rør som er tett mot en konet gummupakning. Røret er fritt for smuss.

 

Som newbie skjønner jeg heller ikke hvordan man evt skal få koblet til en spylemuffe på denne motoren. Det skal vel flushe inn vann i hullene "under" staget som stabiliserer selve stammen?

 

Takknemmlige for alle svar på dumme spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren er spes. fordi kontrollstrålen delvis taes ut gjennom termostaten. Når denne er lukket er det bare passasje gjennom en liten bypass. Så noe vann skal det altså komme. Når motoren blir varm, og termostaten åpner, kommer det mer vann. Kan kan tydelig se at termostaten 'jobber' når motoren kjøres med belastning. Veldig smart, for på andre motorer merket man ikke at termostaten er defekt. Noe som er svært vanlig på eldre motorer. (Står fast i åpen stilling)

Så noe vann skal det altså komme uansett. Hvis ikke så er det flere muligheter:

-Hullet for kontrollstrålen er igjenstoppet, sjekkes ved å stake med ståltråd.

-Motoren står ikke langt nok ned i vannet. Vannspeilet må være over vannpumpa.

-Impelleren er defekt, noe som som nesten alltid skyldes at motoren er kjørt uten å stå langt nok ned i vannet og at pumpa går tørr. Dette kan skje i løpet av bare noen sekunder hvis turtallet er høyt.

Siden du har hatt av gearhuset er det også mulig at du ikke har truffet hullet med det kobberrøret.

 

IKKE bruk muffe, du kan drukne motoren. Mercury har, på endel modeller, en plugg man kan skru ut for å koble til slange, husker ikke om det er en slik på 10hk..

Link to post
Share on other sites

Dårlig nytt for meg, for motoren ble kjørt et par ganger. Ikke på full guffe, men litt turtall ble det i ca 5 sekunder.

 

Har hørt rykter om det med termostat, og det du sier stemmer. Jeg har lagt merke til at det kommer en stråle så fort jeg kjører ut fra båtplassen.

 

Jeg mener på at jeg har truffet både med kobber røret i bunnen, og røret videre opp i stammen.

 

Jeg tror ikke den har stått langt nok nedi vannet, det ble blåst bort av propellen på 5 sekunder. Men jeg bør kanskje sjekke impelleren nå hvis den kan ryke så fort :confused:

 

 

Må nok få kjøpt et oljefat for å teste motoren.

Redigert av Broseen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utenbordsimpellere pleier å tåle en hel del. jeg har gjort samme tabbe selv, og lot vel sikkert motoren gå 10 minutter uten at det kom stråle. Deretter fylte jeg baljen helt breddfull, og stråla kom! Og motoren ser ikke ut til å ha tatt skade, så langt jeg kan se..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en 1997 Mercury Viking helt siden den var ny og den har hele tiden oppført seg slik at når termostaten er stengt kommer det ikke vann i det hele tatt og dette tar typisk noen få minutter fra start på tomgang - vesentlig kortere når motoren belastes/turtall. Det er byttet impeller 2 ganger og plasthuset til impelleren 1 gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en 1997 Mercury Viking helt siden den var ny og den har hele tiden oppført seg slik at når termostaten er stengt kommer det ikke vann i det hele tatt

Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne.

Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor.

Å ikke ha stråle i det hele tatt blir meningsløst fordi man da ikke kan sjekke om man ikke har kjøling. Det finner man først ut når motoren skjærer seg...

Link to post
Share on other sites

I mangel på stor nok balje så er det bare å tømme søppel/ papirdunken og fylle opp med vann, dersom du har en slik stor platdunk fra renovasjonsvesenet :)

I den blå papirdunken til mine foreldre er det fortsatt sort soting/ olje på veggene fra den tiden jeg kjørte 9.9'n i ferskvann :)

Link to post
Share on other sites

Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne. Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor.Å ikke ha stråle i det hele tatt blir meningsløst fordi man da ikke kan sjekke om man ikke har kjøling. Det finner man først ut når motoren skjærer seg...

 

Er det sånn å forstå at defekt termostat betyr full kjøling? Hvis ikke skjærer man vel motoren ved defekt termostat?

Link to post
Share on other sites

Når termostaten går istykker pleier den å stå fast i åpen stilling, jeg har iallfall ikke opplevd noe annet.

Hvis ikke hadde vi sikkert hørt om det her på forumet, da det er relativt vanlig at termostater i eldre motorer slutter å fungere.

 

Vil anta at det som skjer er at mekanismen begynner å gå tregt pga korrosjon. Og at kraften som åpner den (voks som smelter) er større enn fjæra som presser den sammen. Og at den derfor til slutt blir hengende i åpen stilling.

Som sagt, antagelse, mulig andre vet forklaringen.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Var på bensinstasjonen og hentet et plastfat i går. Fikk da testet motoren, og den kjøler ikke. Det kommer ikke noe vann i det hele tatt, og den gikk nok et minutt på tomgang, og ble kjørt på relativt lavt turtall i et halvt minutt et par ganger. Det kjipe er at jeg vet den kjølte da jeg tok opp båten i fjor, dvs før jeg begynte å skru på den :rolleyes:

 

Så da står man igjen med hva man kan ha gjort galt. Jeg synes tegningen til "gasket set" er grei å forstå, og skjønner ikke hvor feilen kan ligge. Jeg mener på at jeg traff røret da undervannshuset ble montert på igjen, men de siste mm måtte "dras til" med skruene ettersom det ikke gikk an å lirke røret helt innpå. Høres dette ut som en sannsynlig feil?

 

Ellers fulgte ikke delen "L" (seal watertube lower) med i settet, så måtte bruke den gamle som så helt fin ut. Det er jo tydelig av innfestningen med kun en skrue på siden at dette ikke skal være fullstendig potte tett? Og jeg har fått den andre enden av røret inn i pakningen "J" ved vanninntaket.

 

 

Er det noen måte å teste kjølingen på med vannslage? At det faktisk er passasje? Kan låsesplinten til impelleren falle ut? Noen måte å sjekke at impelleren går rundt, eller er den "låst" slik jeg tror den er?

 

 

Jeg håper på mange forslag her ettersom jeg faktisk trodde at jeg hadde gjort alt riktig :headbang: Det første jeg vil gjøre er nok å prøve å montere undervannshuset på nytt. Men blir kjipt å helle ut oljen og starte helt på nytt fra bunnen av selv om det noen ganger er det som må til :nonod:

 

 

 

 

img007.jpg

Redigert av Broseen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikker på at du husker riktig? På min 2000mod er det iallfall en liten bypass ved termostaten, det har jeg sett med egne øyne.

Kan sikkert bli blokkert, men lite sannsynlig på en helt ny motor.

 

På vår 02-03 modell er det såvidt det drypper når termostaten har stengt.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men ettersom jeg husker, så kjøler min så fort jeg legger i vei ut fra båtplassen. Da burde den vel kjøle etter et halvt minutt på lavt turtall i en plastdunk? Jeg kan kjenne på motoren at den blir varm også, men jeg vet ikke hvor varm den bør bli. Jeg er redd for å la den gå noe lenger i tilfelle den kan skjære seg.....?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det med å kjøre motoren på tomgang/uten belastning i en vanndunk er litt uberegnelig mht. å sikre at den blir varm nok til at termostaten åpner. Det er ikke sikkert at et halvt minutt er nok.

Hold hånda på sylinderveggen utenfor øverste sylinder mens motoren går, så har du en føling med hvor varm den er. Det er ingen fare for varmgang så lenge du klarer å holde hånda der.

Link to post
Share on other sites

Men blir kjipt å helle ut oljen og starte helt på nytt fra bunnen av selv om det noen ganger er det som må til

Skjønte ikke det med olje, man må ikke åpne gearhuset for å sjekke impelleren. :confused:

 

Hvis man begynner nedenifra:

-Inntaket (silen) kan være tett. Lite sannsynlig.

-Impelleren kan være defekt. Er en mulighet siden du vel kjørte motoren uten at den var langt nok nede i vann.

-Impelleren kan være løs på akslingen (mangler splint)

-Impellerhuset kan være montert feil slik at det ikke tetter skikkelig rundt. (sannsynligvis umulig å sette dette feil)

-Røret kan ha bommet. Denne synes jeg er sannsynlig, lett å bomme her, iallfall på andre motorer.

-Bypass'en kan være tett slik at det ikke kommer vann før termostaten åpner. Du må kjøre mye lenger et 1/2 minutt før motoren er så varm. Det varmeste vi kan berøre et kort øyeblikk er 60grader, er vel omkring dette, eller noe mer, at termostaten åpner. Er det, som du sier, på grensen at du ikke kan holde hånden der er den på langt nær varm nok.

For å eliminere bypassen kan du ta av lokket på termostathuset og fjerne termostaten. Da skal det iallfall komme ut vann her om alt nedenfor er i orden. Bare for å teste, du kan selvsagt ikke kjøre motoren i lengre tid uten at lokket er montert. Stammen vil bli varm...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er fire skruer som holder alt fra impellerhus og nedover til gearhuset. Løsner jeg skruene, og drar av, så ser jeg rett ned i oljen......om ikke jeg husker feil?

 

 

Silen er ikke tett.

 

Impelleren er ifølge deres tanker neppe ødelagt, jeg tror heller ikke det.

 

Låsesplinten kan være løs, men jeg mener på at denne var godt montert da impellerhuset ble skrudd til. Men det er en mulighet dersom den "kan" falle ut.

 

Impellerhuset kan bare monteres en vei, det er "idiotsikring" for sånne som meg :thumbsup:

 

Røret kan ha bommet, helt klart. Det er vanskelig å se noe i det man "lukker" men jeg prøvde to ganger for å "kjenne" om jeg traff, og jeg mener på at det gikk. De siste ca 10mm måtte dras til med skruene fordi jeg da ikke fikk "lirket" undervannshuset lenger opp med hendene. Men det er tross alt det letteste å teste. Og selv om jeg tror at alt er ok, så er det jo tydelig at det har gått feil et sted :smiley: Med mindre det er termostaten da.

 

Jeg får prøve å finne termostathuset og sjekke det. Men først kjøre motoren mens jeg holder hånda på siden av motoren. Dere mener det er trygt så lenge jeg klarer å holde hånda der?

 

Av det jeg kan huske, så kjøler motoren når jeg kjører ut fra båtplassen, men det er jo ofte på nesten maks turtall med en gang.

Redigert av Broseen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som kan bekrefte eller avkrefte om det er trygt å dra på uten kjøling så lenge man klarer å holde hånda på motoren? Og da til man faktisk MÅ trekke til seg hånda. Evt om impelleren tåler dette dersom det ikke kommer noe vann?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...