Jump to content

Klargjøre/lakke tresnekke raskt og enkelt


CreaDell

Recommended Posts

Har overtatt en tresnekke på ca. 25 fot. Er i ok stand, men trenger litt arbeid. Denne sesongen har jeg rett og slett ikke anledning og snekken må ut av nøstet pga. annet arbeid, + at jeg selvsagt har lyst til å bruke den litt. Lurer derfor på om noen har tips til hva jeg bør gjøre. Er kun opptatt av å bevare gjeldende tilstand denne sesongen og så får jeg heller ta en skikkelig oppussing til neste sesong.

 

Kan jeg bare påføre litt bunnstoff, og noen strøk med lakk over det gamle uten å pusse?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Du sier du har dårlig tid, men ønsker å beskytte båten.

 

Jeg ville ha prioritert å impregnere treet slik at det ikke trekker mye vann.

 

Mitt forslag:

- Skrap vekk alt som er løst over og under vannlinje. Det går faktisk ganske fort med en god skrape.

- Der lakken ikke er løs kan du bare matte lett med sandpapir

- Stryk på kaldpresset/ rå linolje alle steder det er bart tre over og under vannlinje (gjerne tynnet med 20-30% balsamterpentin første strøk). Linoljen kan trekke litt og gjerne et par strøk vått i vått, men min er faring er at eldte båter ikke trekker så mye. Tørk av utenpåliggende linolje med en klut (trenger ikke være så nøye med tørkingen). Så kan du umiddelbart lakke og da anbefaler jeg Epifanes klar lakk (som er linoljebasert). Lakk gjerne alle nedskrapte områder et par ganger om du har tid (tynn lakken litt (10-20% og gjerne med balsamterpentin. Dersom tiden ikke strekker til, lakk alt over vannlinjen et strøk (også da litt tynnet lakk). det blir ikke kjempefin med bare et strøk men båten er ganske godt beskyttet for en sesong.

- Under vanlinjen kan du ta tynnet Bengalakk grunning (Arcanol) over alle steder du har hatt linolje. Jeg anbetaler to strøk, men begge kan være litt tynnet ut. Etter dette herder også linoljen på ca et døgn og du får vedheft for primer.

- Har du sprekker anbefaler jeg å tette de med Farm 100. Du kan male over den også med litt tynnet Arcanol. Jeg rappet kakepynt-spruta i kjøkkenskapet for å presse Farm mellom bordganger. Varmet Farm-boksen litt i vannbad først. Funket kjempefint (bortsett fra at jeg har ikke lagt spruta tilbake...).

- Jeg ville i tilleg ha primet de områdene som har vært bare under vannlinjen (hvor det er Arkanol). Primer tørker fort og du kan ta på bunnstoff ca 2t etter priming.

 

Alt jeg skriver over kan gjøres på to arbeidsøkter (a ca 3-4t).

 

Gjør du det slik har du etter min mening behandlet båten din veldig bra. Så kan du neste år skaffe deg bedre lakkfinish ea.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...