Jump to content

Fortøyning av liten båt på tur


eibr

Recommended Posts

Jeg er ny på dette forumet og drister meg med et par spørsmål.

Jeg er forsåvidt ingen nybegynner på tur i båt, selv om spørsmålet kan virke litt banalt. Jeg har vært mye med Buster og Zodiac gummibåter mens jeg bodde på Svalbard, samt at jeg har en Uttern C56 rett utenfor Tromsø hvor jeg nå bor.

 

Alltid når jeg har hatt mindre båter (ca 18-20 fot) på turer der jeg har gått i land for overnatting, så har dette med gode fortøyningsløsninger vært et tema. Jeg bruker et par ulike patenter som har sine gode og ikke fullt så gode sider. Det er ikke alltid at terrenget tillater at man kan dra en båt på land, men at den bør ligge på vannet.

 

Hvordan sikrer dere båten når dere er på overnattingsturer i mindre farkoster?

Link to post
Share on other sites

Først og fremt har vel du en utfordring som er langt fra så stor i resten av landet, tidevannsforskjell. På sørlandet er den vel på knappe 20 cm, her i vest er den på 1,5 meter, og hos deg gjerne mere..

 

Uansett er det jo et must å få godt feste for dreggen. Så har du tau i land.

Dersom du legger ut to dregger i vinkel ut fra akter, hvis du ligger med bau mot land, en sikring.

Alternativet er å ha en større dregg, samt en mindre dregg festet noen meter inn på ankertauet. Mener det var forkatting det het. Det skal være en fordel å ha like lang avstand mellom hoveddregg og dregg nummer to, som dybden på stedet. Da blir det ikke så tungt å heise opp. Det har vært beskrevet her før, søk og du finner diskusjoner om det. Jeg har ikke prøvd det.

Forkatting skal gi en veldig god sikrig og tåler langt mere enn en stor dregg. Samt at det nok er lettere å håndtere to mindre dregger ombord enn en stor.

 

Bruk av noen meter kjetting er vel også et must...

 

Siden du sikkert er avhengig av å slippe båten ut fra land over natten for å kompensere for tidevann, er det veldig greit å legge på en daumann på ankertauet. Denne hjelper til å trekke bra ut, samt at det er enkelt å dra båten inn mot land når du skal ombord.

Daumannen festes med f.eks karabinkrok til hovedtauet, men med eget tau opp til båten. Da trekker du opp daumannen før du heiser dreggen. Vekten på daumann får du finne ut av ved å teste ut hva som fungerer.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...