Jump to content

Fortøyning av liten båt på tur


eibr

Recommended Posts

Jeg er ny på dette forumet og drister meg med et par spørsmål.

Jeg er forsåvidt ingen nybegynner på tur i båt, selv om spørsmålet kan virke litt banalt. Jeg har vært mye med Buster og Zodiac gummibåter mens jeg bodde på Svalbard, samt at jeg har en Uttern C56 rett utenfor Tromsø hvor jeg nå bor.

 

Alltid når jeg har hatt mindre båter (ca 18-20 fot) på turer der jeg har gått i land for overnatting, så har dette med gode fortøyningsløsninger vært et tema. Jeg bruker et par ulike patenter som har sine gode og ikke fullt så gode sider. Det er ikke alltid at terrenget tillater at man kan dra en båt på land, men at den bør ligge på vannet.

 

Hvordan sikrer dere båten når dere er på overnattingsturer i mindre farkoster?

Link to post
Share on other sites

Først og fremt har vel du en utfordring som er langt fra så stor i resten av landet, tidevannsforskjell. På sørlandet er den vel på knappe 20 cm, her i vest er den på 1,5 meter, og hos deg gjerne mere..

 

Uansett er det jo et must å få godt feste for dreggen. Så har du tau i land.

Dersom du legger ut to dregger i vinkel ut fra akter, hvis du ligger med bau mot land, en sikring.

Alternativet er å ha en større dregg, samt en mindre dregg festet noen meter inn på ankertauet. Mener det var forkatting det het. Det skal være en fordel å ha like lang avstand mellom hoveddregg og dregg nummer to, som dybden på stedet. Da blir det ikke så tungt å heise opp. Det har vært beskrevet her før, søk og du finner diskusjoner om det. Jeg har ikke prøvd det.

Forkatting skal gi en veldig god sikrig og tåler langt mere enn en stor dregg. Samt at det nok er lettere å håndtere to mindre dregger ombord enn en stor.

 

Bruk av noen meter kjetting er vel også et must...