Fjordland Startet 29.April.2011 Del på Facebook Startet 29.April.2011 Ser ut til eg bytter ut daycruiseren i en mindre åpen båt. Vil nå skaffe meg noen krabbeteiner og ta med litlingen og fiske litt. Har best erfaring med treteiner, men med tanke på liten båt så er vel kansje sammenleggbare det enkleste. Hvilke har dere best erfaring med? Mange av di sammenleggbare eg har hatt før ble lett ødelagt og krabben kunne lett rive istykker plastnettet. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Jeg synes disse er fine. Litt tyngre å dra, men robuste og effektive på krabbe og hummer. Husk å mekke rømningshull. Sammenleggbar krabbeteine fra rfg Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
ashfirelate Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 (redigert) Selv bruker jeg hjemme snekra treteiner og to hjemmelagde "vestlandsteiner", disse laget min bror for noen år siden, i Alu og hjemmesydd not :) (gikk på fiskefagskolen) alltid gevinst og varer i år ut og år inn... I fellesferien bruker eg Biltema sine sammenleggbare, disse er billige og enkle, helt ok kvalitet for en sesong eller to. Også er det ikke like frustrerende når hyttefolket stjeler de... Har også hatt noen nordsjø/ vestlandsteiner fra butikk, disse er supre, men tar veldig stor plass. Men flott å bruke om teinen står lengre en over natten for det er godt med plass. (soverom) Fant ikke de jeg har hatt men fant noen tilsvarende: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=24647369 Redigert 23.August.2011 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Forøvrig er det å lyse etter krabbe min favoritt, mye kjekkere, spesielt når fangsten blir stor... Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 Jeg har teiner i tre og av den sammenleggbare typen. Jeg ser at disse små sammenleggbare fisker dårlig, og at agnet blir borte. Treteiner er bankers, men selvfølgelig noe tyngre og krever som du sier noe mer plass. Jeg har også en sammenleggbar som er noe større og med not av bedre kvalitet, denne fisker bra. Bruker agn av makrell og annen drittfisk som jeg får i garnet.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
ashfirelate Svart 23.August.2011 Del på Facebook Svart 23.August.2011 (redigert) Jeg har teiner i tre og av den sammenleggbare typen. Jeg ser at disse små sammenleggbare fisker dårlig, og at agnet blir borte. Treteiner er bankers, men selvfølgelig noe tyngre og krever som du sier noe mer plass. Jeg har også en sammenleggbar som er noe større og med not av bedre kvalitet, denne fisker bra. Bruker agn av makrell og annen drittfisk som jeg får i garnet.. Treteiner er best, enig med deg der. Mye lettere å reparere litt på også om den får litt juling under bruk. La drittfisken få ligge litt før du bruker den som agn, gir den fra seg litt ekstra odur også Var med noen kamerater å fiske breiflabb får noen år tilbake, da brukte vi 3 dager gammel makrell som vi festet langs garnet med ståltrå. Funket det :) Redigert 23.August.2011 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Nå har jeg vært ute å sett i teinene mine for andre dag på rad bare for å se at noen andre har vært der før meg Blir så utrolig frustrert over disse tyvene som tar krabben min. I det siste har jeg "låst" vestlandsteinene mine med strips, for å kunne se om det har vært folk i de eller om det er meg som ikke har hatt hellet med meg, men stipsene er borte, så her har det vært folk... Treteinene mine lar seg jo ikke låse med strips, så disse er det jo mulig det ikke har vært noe i. Og jeg som hadde gledet meg til krabbe helg... :nonod: Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Nå har jeg vært ute å sett i teinene mine for andre dag på rad bare for å se at noen andre har vært der før meg Blir så utrolig frustrert over disse tyvene som tar krabben min. I det siste har jeg "låst" vestlandsteinene mine med strips, for å kunne se om det har vært folk i de eller om det er meg som ikke har hatt hellet med meg, men stipsene er borte, så her har det vært folk... Treteinene mine lar seg jo ikke låse med strips, så disse er det jo mulig det ikke har vært noe i. Og jeg som hadde gledet meg til krabbe helg... :nonod: Bestefaren til en kamerat ble så drita lei krabbetyver at han "vred opp" tauet flere plasser ned mot teinen og satte inn barberblad. Plutselig fikk han ha teinene i fred. Et annet triks er å ha 2 teiner i lenke med flytetau som du setter med litt slakk imellom (ikke mye) UTEN tau til overflaten, og så bruker du en liten dregg til å få fatt i de med. Husk på at vekten ikke må være større enn at du får dem opp. Et triks hvis du har kraftblokk er å sitte en lenke på 4-5 teiner med så kort avstand at minst 3 av teinene er kommet over bunn før den første kommer i båten, da kan de uten kraftblokk drite i å klare å dra dem opp. Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
ashfirelate Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 (redigert) Bestefaren til en kamerat ble så drita lei krabbetyver at han "vred opp" tauet flere plasser ned mot teinen og satte inn barberblad. Plutselig fikk han ha teinene i fred. Et annet triks er å ha 2 teiner i lenke med flytetau som du setter med litt slakk imellom (ikke mye) UTEN tau til overflaten, og så bruker du en liten dregg til å få fatt i de med. Husk på at vekten ikke må være større enn at du får dem opp. Et triks hvis du har kraftblokk er å sitte en lenke på 4-5 teiner med så kort avstand at minst 3 av teinene er kommet over bunn før den første kommer i båten, da kan de uten kraftblokk drite i å klare å dra dem opp. Barberblader? Steike, da fikk han nok ha dem i fred ja Hva heter han? Kunne jo bare merket teinene mine i hannes navn så hadde ingen turd å røre dem :P Men flytetau trikset var slett ikke dumt, trenger jo ikke sette det så dypt heller for nå er alle teinene mine nesten helt opp i land... Det skal eg pinadø prøve. Kraftblokk har eg ikke, men det må vel vurderes Takker for gode tips! Redigert 27.August.2011 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Hørte om en som hadde med seg batteridrill, og ett par syrefaste skruer som han skrudde fast lokket på treteinene med. Da ble det straks litt vanskeligere å få tak i fangsten. En kan jo håpe at tyvene ikke har med seg verktøykista i båten. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 27.August.2011 Del på Facebook Svart 27.August.2011 Hørte om en som hadde med seg batteridrill, og ett par syrefaste skruer som han skrudde fast lokket på treteinene med. Da ble det straks litt vanskeligere å få tak i fangsten. En kan jo håpe at tyvene ikke har med seg verktøykista i båten. Eg vurderte det, men er da redd de stikker av med hele teinen. Og treteiner og vestlandsteiner er dyre ting å bli frastjålet... Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 2.Juni.2012 Del på Facebook Svart 2.Juni.2012 (litt sent, men) Hørte om en fyr som hadde ulovlige teiner, satt de med et tynt mørkt tau, og en liten korkbit på enden, og hadde den liggende litt under vannflata, markerte posisjonen på GPS'n og vips, ingen fare for kontroll Ikke de at jeg anbefaler folk og bruke ulovlige teiner eller noe, men vil nok fungere i deres tilfelle også Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.