Jump to content

Færderseilasen 2011


Framtia

Recommended Posts

Har vært med noen år tidligere og det var gøy, men etter at det ble ny båt føler jeg det blir for mye styr med målebrev, sikkerhetsutstyr osv., osv. Terskelen har blitt litt vel høy for en såpass uhøytidelig seilas (for meg vel og merke) til at jeg tar bryet. Gennaker i turklasse er vel fortsatt ikke lov, eller har det blitt endringer..?

Link to post

Vi blir med er planen. I fjor brøt vi etter Filtvet av familimessige årsaker.

Det er erfaringsmessig mange som melder seg på siste dagen! Jeg seiler alltid trimmeregatta 1. mai og melder meg på etter dette når jeg vet at alt er OK. Pleier også å være mange som ettermelder seg.

 

Nå har vel sikkerhetskravene blitt litt redusert slik at rulleforseil er ok og det trengs ikke stormfokk.

Når det gjelder sikkerhetsutstyr så er det vel kun godkjente bluss og fallskjermraketter som enkelte mangler. Det meste andre er jo noe de fleste har ombord vil jeg tro.

 

Jeg synes imidlertid at innskjerpelsen på plastovertrukket rekkewire som kom i fjor er noe streng. Flere nye båter kommer med dette som standard. I færderen får båter uten rekkewire stille og da burde det gitt untak fra dette på nyere båter en 10 år mener jeg.

 

Lysbevis er rimelig enkelt å få hvis man har nr i seilet allerede. De fleste målere tar fra 400-600,- for å måle båt og da er den godkjent for "alltid". Det er ofte manglende seilnr som koster penger!

 

Lisens betaler man til NSF før start og er 150,- for enkelseilas og litt mere som engangsbeløp per år. Betalingen er online og krever ikke noe kurs etc.

 

 

God seilas!

Link to post

Mulig jeg kom over en person med en dårlig dag i min kontakt med Norlys, fordi jeg fikk beskjed om at båten måtte på land for å få målebrev. Følte dette var rimelig meningsløst da båten var helt standard. Å få tak i en lysmåler var heller ikke gjort i "en fei". Dette var i rettferdighetens navn for noen år siden, så har de lempet på dette kravet og samtidig økt antall lysmålere har det blitt enklere...

Link to post

Mulig jeg kom over en person med en dårlig dag i min kontakt med Norlys, fordi jeg fikk beskjed om at båten måtte på land for å få målebrev. Følte dette var rimelig meningsløst da båten var helt standard. Å få tak i en lysmåler var heller ikke gjort i "en fei". Dette var i rettferdighetens navn for noen år siden, så har de lempet på dette kravet og samtidig økt antall lysmålere har det blitt enklere...

 

Hvis det er en Hanse 370e du har burde det være en smal sak å få målt båten. Mener også at denne kommer med svarte målemerker i mast og bom fra fabrik. Har blitt flere målere nå de siste årene. Har dere ikke en i foreningen som gjør en god og riktig jobb?

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post

Stemmer det! I år skal jeg seile ny skute, en Jubileum 40 som en kamerat med mindre seilerfaring har kjøpt. Planen er å overføre min lille erfaring til han i løpet av vårsesongen med Færdern som eksamen : ) Blir spennende, 48 fot, 2,65m bred og 5,5 tonn. Etter et par treningseilaser virker det veldig lovende, båten virker veldig lett og rask.

.

Link to post

Skal ut med RIB for å ta bilder av båtene, da jeg ikke skal være mannskap i år. Noen som ønsker "action"-bilder av båten sin under regattaen så si ifra :smiley:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

 

Lysbevis er rimelig enkelt å få hvis man har nr i seilet allerede. De fleste målere tar fra 400-600,- for å måle båt og da er den godkjent for "alltid". Det er ofte manglende seilnr som koster penger!

 

 

Godkjent for alltid er vel å ta i.

Båten min er målt og det er ikke byttet seil eller gjort endringer siden den ble målt, men Målebrevet er ikke godkjent lengre.

Om jeg betaler en avgift, er det gyldig igjen uten at jeg trenger ny måling, så dette er kun et økonomisk spørsmål. Jeg synes det er noe dritt å skulle måtte betale årsavgift på en engangsjobb som allerede er kjøpt og betalt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Deltar selfølgelig også i år med ny båt og vi kommer oss igjennom skagen race uten altfor store reperasjoner. Båten er en aphrodite 101 - Aphromann med lystall 1.17, seiler i LYS med spinnaker. Noen som er i samme klasse? Det er utrolig dumt at de har kuttet ut lystall i deltageroversikten.

 

Når det gjelder antall deltagere så kommer det nok flere luskende helt frem mot start. Noe frafall kan det jo være etter fjorårets triste vær.

Link to post

Godkjent for alltid er vel å ta i.

Båten min er målt og det er ikke byttet seil eller gjort endringer siden den ble målt, men Målebrevet er ikke godkjent lengre.

Om jeg betaler en avgift, er det gyldig igjen uten at jeg trenger ny måling, så dette er kun et økonomisk spørsmål. Jeg synes det er noe dritt å skulle måtte betale årsavgift på en engangsjobb som allerede er kjøpt og betalt.

 

RSL

 

Nå er årlig lysavgift kun for å drifte klasseklubben. Mange bruker masse tid for å drifte systemet samt at IT tjenester koster noe. Nå har vel klasseklubben såpass god økonomi og derfor er avgiften redusert i år for mange. Det er bare å samle folk å dra på årsmøtet og gi beskjed hvordan du/dere vil ha det men det er omtrent ingen som møter selv om det var ved Oslo S i år.

 

Ser at ca 700 stk er påmeldt innen første frist for påmelding.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...