Jump to content

Suzuki DT 75, mangler effekt


Kissa010

Recommended Posts

Hei.

Har nettopp kjøpt meg en askeladden 505 med en Suzuki DT 75. Båt og motor en 1997 årsmodell.

Motoren starter som en drøm og går fint, men den mangler den siste toppen på effekten.

Dette gjør seg gjeldende når båten skal opp i plan ...det går litt tid selv med bare en person ombord. Virker som maskinen ikke helt gir den eksplosivitetene som en totakter er kjent for, samt at topphastigheten ligger rundt 23-25 knop når den egentlig skal gjøre rundt 35 knop ved fullt pådrag. (i følge tidligere eier)

 

Tidligere eier opplyste at maskinen ble nedstrupt ved sist service. Er det noen som vet hvilke skrue(skruer) som gir maskinen en litt magrer blanding? Har sett to gummi plugger på luftinntaket til gasserene som anviser justering for blandingsforholdet. Er disse kun for justeringen av choken?

 

Takknemlig for all hjelp!

Link to post
Share on other sites

Nedstrupt ved forrige service.... Den skruen som kan justere ned effekten fra 35 til 25 knop sku eg likt å sett. makan til skrøne. Det første som slår meg er at selger er en luring og motoren er gåen. Evt tips er at gasswire ikkje gir full pinne. Å dra i plan en så liten båt med 75 hk skulle ikkje være noe tema i det heile tatt

Link to post
Share on other sites

Den eneste justering du kan gjøre med en skrue er tomgangs dysa. Skal det strupes noe med hovedysa, så må den fysisk skrues ut og erstattes med en mindre.

 

De 2 skruene du ser er sannsynligvis justering av spjell for tomgangshastighet, og en for bensinblanding på tomgang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Da har jeg sjekket gasswireen uten det store resultatet.

Men, jeg har oppdaget at maskinen yter et høyere turtall når jeg ruser den opp på kontollen i båthavna. Når jeg kjører den ute på fjorden kommer ikke maskinen på langt nær opp på samme høye turtall. Hva kan være årsaken til dette?

Båten er helt ren under og er nettopp bunnsmørt så den årsaken er i allefall utelukket.

 

Kissa010

Link to post
Share on other sites

Hørtes ut som min DT65...

 

Eg klarte et kunststykke og rote med pluggene når eg sjekka di. Slik eg aldri oppdage den ene pluggen var dårlig.

Plukka forgasserene i småbiter. ut med coiler, sjekka ledningsnett.. alt funka....

 

Så viste det seg eg hadde en dårlig plugg. Satte i nye plugger og den gikk som ei klokke. :headbang:

 

Vet ikkje med DT75, men min DT65 skal ha NGK b8hs med 1mm stiftåpning.

 

koster 42,- så det er vel liten pris og betale for å elliminere plugger....

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite tips når du kjøper nye plugger:

 

Mine plugghetter skal ha den lille pluggtoppen med gjenger på. Kjøpte plugger på en maritim forhandler som ikkje hadde NGK, så han fant plugger fra champion som skulle passe ifølge katalogen hans. Men champion pluggene hadde tykk topp, og den kulle heller ikkje skrues av.

Eg måtte slipe mine for å få di til og passe. så helt 100% er det ikkje, men har nye NGK i lomma nå som eg skal montere senere.

 

Så sjekk ka pluggtopp du har nå, og ka topp den pluggen du kjøper har..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...