Sjøogvind Startet 29.April.2011 Link til dette innlegget Startet 29.April.2011 Leste en plass at man måtte vente i 5 hele og lange dager, stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.April.2011 Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 Tvilsomt, men varierer sikkert noe fra merke til merke, men hvis du har et konkret spørsmål om et konkret produkt så vil det være noe lettere å gi et fornuftig svar. Generelt så er disse produktene godt merket og på produsentenes hjemmesider finner man det meste man måtte trenge av informasjon. Blir litt mange spørsmål av typen hvor lang er en strikk, et vanskelig spørsmål å gi et fornuftig svar på. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jandus Svart 29.April.2011 Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 Vi stoffet med Hempel Hard Racing, stod ikke noe på blikket når en kan sjøsette. Vi var ferdige at smøre kl 10 i dag, sjøsatte kl 13. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2011 Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 Alt over en halvtime er ren luksus ! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøogvind Svart 29.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 Tvilsomt, men varierer sikkert noe fra merke til merke, men hvis du har et konkret spørsmål om et konkret produkt så vil det være noe lettere å gi et fornuftig svar. Generelt så er disse produktene godt merket og på produsentenes hjemmesider finner man det meste man måtte trenge av informasjon. Blir litt mange spørsmål av typen hvor lang er en strikk, et vanskelig spørsmål å gi et fornuftig svar på. Seajet bunstoff. Det med fem dager er feil ser jeg. 10 timer ved 10 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.April.2011 Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 Når jeg sjøsetter, så koster jeg over der hvor støttene har stått, samt under kjølen der krybba sto. Har alltid brukt Seajet bunnstoff. Har ikke hatt problem med dette. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Flow Svart 29.April.2011 Link til dette innlegget Svart 29.April.2011 (redigert) Det der hadde jeg tatt helt med ro, bunnsmør og sjøsett når det passer (etter at bunnstoffet har tørket). Ofte er det angitt at båten må sjøsettes x antall dager etter stoffing. Min erfaring (stort sett med Jotun produkter) er at det er bortkastet å stoffe hvert år (med unntak av litt flekking der bunnsmøringen evt. er helt borte). Hvis det var slik at bunnstoffets egenskaper ødelegges av å tørke for lenge før sjøsetting, hvorfor gror det ikke mer år 2. og 3. etter bunnstoffing enn det gjør første år (jeg bruker ikke båten veldig mye, ligger på land hele vinteren, og ligger i godt groevann for rur og skjell)? Uten å virke konspirativ har jeg en følelse av at produsentene av bunnstoff informerer om hva som helst for at båteierne skal stoffe båten hvert år (og bygge et stadig tykkere lag av bunnstoff) Spør du meg burde produsentene av bunnstoff heller brukt energi på å utvikle stoff som hindret groe på propellen. Hvorfor kan det være så vanskelig? Redigert 29.April.2011 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Touran Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 har det noen betydning om båten ligger nært land eller ikke om den gror mye eller lite? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Nei, det har mer med hvilken vannkvalitet det er der du har båten. I ferskvann får du til nød et slimbelegg, i brakkvann (elveutløp etc) gror det svært lite, og i saltvann gror det mer eller mindre friskt. Masse lokale forskjeller. Antageligvis en blanding av saltinnhold, næringsinnehold, strømforhold og sol. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
NilsPils Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 ...Ofte er det angitt at båten må sjøsettes x antall dager etter stoffing. Min erfaring (stort sett med Jotun produkter) er at det er bortkastet å stoffe hvert år (med unntak av litt flekking der bunnsmøringen evt. er helt borte). .... :yesnod: Tora (tresnekke) er på land hver vinter. Har hittil brukt Jotun med god erfaring. De to siste gangene har jeg bare flekket over der bunnstoffet har blitt borte. Sparer penger og arbeid og unngår unødvendig tykt lag med bunnstoff. Det gror like lite som før, på nytt eller gammelt bunnstoff. Ser ingen grunn til å kaste bort unødvendig med penger til Jotun. Saowanee (plastbåt) overvintrer på sjøen. Hun ble levert ferdig stoffet fra Thailand. Det har vært en ren katastrofe med rur og blåskjell. Muligens fordi det gikk mange måneder før sjøsetting(?), eller fordi det er andre forhold som gjelder i Thailand. Etter hjemkomsten flekket jeg noen plasser med Seajet like før hun ble sjøsatt. Det har stått meget bra. Til sommeren skal hun på land og få Seajet over det hele! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Til sommeren skal hun på land og få Seajet over det hele! Ja, kanskje det hjelper mot fuglemøkk også ? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Helt sikkert. Skal se den måka som koser seg på en stoffet kalesje. :giggle: Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
SIR DAY Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Skal snart sjøsette en båt som har stått på land i 2 år etter siste bunnsmøring. La merke til at det virket veldig tørt, - bør jeg ta ett strøk før jeg sjøsetter? Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.