Jump to content

Yamaha 9.9 sport og Tohatsu 15 (20). Hvilken ville du valgt?


KristianH

Recommended Posts

Hei!

 

I fjor vår kjøpte eg meg ein Yamaha 9.9/15 1999 model 2 takt, og ein Hasle Summer Fun. Båten er eg storfornøgd med, men eg vil bytte motor. Med min motor får eg no båten opp i 20 knop. Syns det er litt slapt og derfor vil eg ha litt meir power. Men det er ikkje grunnen til at eg skal kjøpe meg ny motor. Hovudgrunnen er at eg vil ha 4 takts motor, grunna lite støy og eit mykje lavare drivstofforbruk. I januar fylte eg 15 år, så eg har jo ikkje lov å køyre ein båt som går så fort. Akkurat det bryr eg meg ikkje om, for der som eg bur, blir eg kun tatt viss det står meir enn 9.9 på dekselet. Mest sannsynlig blir eg ikkje tatt med 15 på dekselet heller, men synest det er litt greit å vere på den sikre sida. Regner med at eg får nokon kommentarar angåande dette med alderen, men det er ikkje vits å komme med, for eg veit at eg køyrer ulovleg, og det er eg ikkje meint å gjere noko med.

 

Men spørsmålet mitt er egentlig: Motoren skal byttast. Det eine alternativet er ein 2010 modells Tohatsu 4 takt. Den yter 15 HK no, men viss eg skal kjøpe den, kjem eg til å bytte forgassar slik at den yter 20 HK. Eg må betale 17.000,- for motoren og 2000-3000,- for forgassaren. Det andre alternativet er ein Yamaha 9.9 Sport. Den yter 15 HK viss eg fjerner plomba. Har sett at eg kan få desse ned i 15.000,- på finn.no, og er eg skikkeleg heldig kan eg finne eit kupp til 13.000-14.000,-. Det blir altså ein del billigare. Tohatsuen har mest HK, og gir meg den ekstra power eg er ute etter. Då kan eg blant anna dra vannski, noko som eg har fryktelig lyst til. Men på Yamahaen står det 9.9 på dekselet, og den er billigare. Synest det er fryktelig vanskeleg å velge, og derfor ville eg høyre med folka her, om kva dei ville valgt.

 

Ny motor blir det uansett. Nokon vil kanskje sei at eg skal vente til neste år, når eg er 16 år gammal, men eg kjem til å kjøpe ny motor no. Kanskje blir det utbytting igjen neste år, om eg absolutt vil ha meir HK, men selger du på det rette tidspunktet, og tar deg god tid når du kjøper ny, tapar du lite eller ingenting, så akkurat det er eg ikkje så bekymra for.

 

Diskuter i veg!

 

Takk på førehand!

 

KristianH

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg akkurat en splitter ny Yamaha F9,9FMHS 4 takter og det du sier at de veier 50 kg er helt korrekt, eller ikke helt for min veier ca 49,2 kg. Motoren min er ikke til å merke baki båten engang (sammenlignet med andre motorer), så stille er dem :flag_bp:

 

Men om motoren veier 52 kg så må jo det være langstammet det da?

Redigert av Joakim Brunsvik (see edit history)

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

9.9 4t Sport er identisk med Yamaha 15/20 hk, og lar seg modifisere til 20 på linje med Tohatsuen.

 

Vanlig Yamaha 9.9 4T av dagens modell lar seg ikke modifisere til 15.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Andy, dette er en Norsk markedstilpasset motor hvor man tar en 15hk, betaler avgifter for 15 HK også selger den som 9.9 men den kan deretter lett tilbakeføres til 15hk, lovelig... vi er smarte i Norge,hva? modellen heter Sport og kan synes å ha forvirret en hel hærskare med skandinaver... :flag_bp::flag_da::flag_bp:

 

..og jeg er desidert sist :crazy:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.. vi er smarte i Norge,hva?

 

Tja, dette er vel noe som ikke bare gjøres i Norge så vidt jeg vet, og det gjelder heller ikke bare båtmotorer, så da blir det lokale/nasjonale tilpasninger slik at produsentene kan lage standardmodeller med små, enkle og billige modifikasjoner som tilpasser motorene til de enkelte markeder, og så får det være opptil den enkeltes samvittighet hva de velger å gjøre ut av de tekniske muligheter som finnes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

har en 4 hk yamaha 4t. den er dAU SOM EI SILD I FORHOLD TIL 2t. men den bruker nesten ikke bensin,og ryk ikke hvis du dorger. har ikke bestemt meg for om motor skal selges,eller om jeg skal kjøpe ei jolle til motoren....? hvis jeg var deg hadde jeg i dag kjøpt 4t motor pga noen må jo betale bensinen til motoren også... samt at 4t går veldig stille og fint på moderate turtall. har skrudd litt påhengere og det er i hvertfall ingen tvil om at yamaha sine påhengere er gode og holdbare. tohatsu har jeg også vært borti og dei starter og går somregel,men lakk og tæringer er et større probl her etter min erfaring.

Link to post
Share on other sites

9.9 4t Sport er identisk med Yamaha 15/20 hk, og lar seg modifisere til 20 på linje med Tohatsuen.

 

Vanlig Yamaha 9.9 4T av dagens modell lar seg ikke modifisere til 15.

 

Er du sikker på at 9.9 4 takt sport er identisk med Yamaha 20 HK? Er forgassaren det einaste eg treng å bytte for at den skal yte 20 HK?

Link to post
Share on other sites

Er forgassar,en det einaste eg treng å bytte for at den skal yte 20 HK?

 

Jeg vet ikke dette enda, men dette er i grunn en smal sak å finne ut. Ta for deg delelistene til Yamaha, og sjekk delenummer mellom disse 2 motorene på blokk,topp og forgasser/innsug, så vil du finne ut hvor forskjellen ligger. Delelister ligger online på Yamaha hjemmesider, eller f.eks hos Boats.net. De delene du trenger, kan du også bestille derfra til en mye rimeligere penge enn å kjøpe over disk i Norge.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som kun forgasseren må byttes, ja. Pris ca. 3K i fra Boats.net.+ frakt.

 

P/N #6AH-14301-00-00

 

Forgasseren til 15 heter 6AG-14301-00-00

 

Du må også være klar over at en økning i effekten vil kun komme til sin rett med bytte av propellen. 9,9 sport har nok en annen propellstigning enn 20-hesteren. Propell i fra samme sted koster ca 600.- pluss frakt.

 

Var jeg deg, ville jeg ventet med dette til jeg kunne kjøre en det sto 20 på dekselet på. Er rett for at dette blir dyrere enn det vil smake, hvis du skal ha dette optimalt. Det samme gjelder for Tohatsuen...

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som kun forgasseren må byttes, ja. Pris ca. 3K i fra Boats.net.+ frakt.

 

P/N #6AH-14301-00-00

 

Forgasseren til 15 heter 6AG-14301-00-00

 

Du må også være klar over at en økning i effekten vil kun komme til sin rett med bytte av propellen. 9,9 sport har nok en annen propellstigning enn 20-hesteren. Propell i fra samme sted koster ca 600.- pluss frakt.

 

Var jeg deg, ville jeg ventet med dette til jeg kunne kjøre en det sto 20 på dekselet på. Er rett for at dette blir dyrere enn det vil smake, hvis du skal ha dette optimalt. Det samme gjelder for Tohatsuen...

 

Tusen takk for hjelpa!

 

Yamahaen eg har no sluker bensin, og med ein literpris på nesten 15 kr blir det fort dyrt for meg. Så eg trur nok at eg mest sannsynlig kjem til å gå for ein Yamaha 9.9 Sport. Så får eg heller sjå om eg finn ut om det er verdt å oppgradere eller ikkje.

Link to post
Share on other sites

Båten går 23 knop med bare meg. Jeg planer med 4 stk i båten;) Men veier bare 50 kg da. Har ikke prøvd å dra noen som var tungere enn ca. 60-70 kg. Men da kom han opp med en gang.

 

Det er 3 knop fortare enn min båt, så det beviser jo at 4 taktaren har minst like mykje effekt som 2 taktaren. Eg vege riktignok nesten 20 kg meir, men det har ikkje så fryktelig mykje å seie.

 

Er for det meste folk på rundt 60-70 kg eg skal dra og, men har ein bror på rundt 85 kg, som eg gjerne skulle klart å dratt, men det blir vel kanskje litt vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...