Jump to content

Gangtid Volvo Penta D serie


mhemil

Recommended Posts

Ved kjøp av bruktbil har mange en generell oppfatning av hva som kategoriserer under "gått lite" og "gått mye". Kilometerstand er således en viktig parameter mtp verdifastsettelse, risiko for større reparasjoner osv. Dette skyldes slitasje på motor, drevlinjer, hjuloppheng osv. Etter min mening relativt sammenlignbart med båt og motor og drev bortsett fra belastningen. Hva er lav, middels og høyt timeantall på en 5 år gammel D6, ref. 1000 timers stempelet på disse maskinene? Har i dag en -07 mod D6 med ca. 250 timer på telleren, og ifbm. evt. nytt bruktbåtkjøp er jeg i utgangspunktet interessert i lavt timeantall. Hvordan er oppfatningen rundt det å evt. kjøpe en 5-6 år gammel båt med twininstallasjon av D6 som nærmer seg disse 1000 timene?

Link to post
Share on other sites

1000-timerstallet referer nok til at VP garanterer at motoren holder utslippskravene i 1000 timer.

Det har nok ikke så mye med den mekaniske levetiden til motoren å gjøre.

D6 er vel forøvrig ingen direkte lettvekter sammenlignet med mange andre motorer på markedet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dersom din 250 timers motor har vært kjørt varm en eneste gang, ville jeg mye heller hatt samme motoren som feks hadde sittet i en taxibåt og vært passa på og aldrig varmkjørt, men gått 8.000 timer.

 

Hysteriet rundt det med timetall er for meg nesten patetisk.

Du nevner "bortsett fra belastningen", men det er jo det som er hele essensen jo.... en båt som går i plan, er som en bil som trekker campingvogn hele livet.. ..i motbakke :nonod:

 

En motor som D6 kan ta mye mer skade av å stå enn å være i jevnlig bruk, skal du absolutt sammelikne med bil kan du sammlikne med bilmodeller som ikke tåler å ha en eier som jobber turnus... setter du fra deg bilen på flyplassen og lar den stå til du kommer tilbake 30 dager senere så må du tåle feks hyppige turbobytter osv.. tenk da på en båt som bare brukes i fellesferien ?? den har lavt timetall men har "stått" ihel 340 dager i året. :flag_bp:

 

Hver sin mening

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. For min del dreier dette seg ikke om hysteri, men snarere søken etter noen erfaringer med timeantall på disse motorene sett opp mot levetid, serviceutgifter, større reparasjoner etc. Og til dieselfan, ja, de aktuelle båtene er typisk båter som blir brukt i fellesferien, noen endel helger i tillegg. (Skal ikke kjøpe taxibåt). Er det f.eks. noen større servicer og følgelig høyere utgifter på maskiner som runder 750, 1000 eller 1500 timer? Skjønner at man ikke kan generalisere, men den gjennomsnittlige båteier, i alle fall på øst/ sørlandet hvor jeg for det meste ferdes, benytter båten sin stort sett i ferien, og bruksmønsteret er nogenlunde likt. Dvs noen lange transportetapper og mye tomgang/putrekjøring. Det jeg søker er hva timetallet betyr for verdien av en slik båt. Hvordan spiller det inn på bruktprisen om maskinene har gått 250, 500, 750 eller 1000 timer, eller spiller det overhodet ingen rolle?

Link to post
Share on other sites

Timetallet betyr nok mest for de som skal bruke det nesten som eneste måleparameter på hvor mye motor det er igjen og hvor mye båten er verdt... som det blir nevnt her så står mange båter seg ihel, men når de først blir brukt, er det full gass.

Til sammenligning, så har båten din gått 250 timer på 4 sesonger. Det er i overkant av 60 timer i årsgjennomsnitt. Hvordan bruken har vært disse timene, vet bare du. :)

Båten min, som ble sjøsatt i går, med en stk D6 310, har gått 364 timer siden 16. mai 09. Det blir 182 timer på disse to sesongene i snitt. Det er heller ikke mye, men mere enn "folk flest" tror jeg.

 

Oppimot 400 timer kan sikkert få mange til å steile, men det er jo ikke mye. Ser man på finn.no så er det stort sett de båtene som har gått rundt 100 timer i løpet av flere sesonger som har timetallet nevnt i annonsen. Og da med "KUN xxx timer gangtid". Og når det er eneste tallene kommende båteiere har å sammenligne med, ja så blir det litt rart..

"Lav gangtid" kan like godt bety "vanskjøttet"...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker nok motsatt av mange og vil heller ha en motor som har gått "mye" enn en som står seg ihjel.

 

Ang D6 så har du nok mye motor igjen selv etter 1000 timer.. knapt innkjørt vil noen hevde.. Jeg vet at Taxibåtene i Kragerø har rundet 5000 timer på D6 selv om de da bærer preg av og ha en litt mer "slarkete" gange..

 

På en 5 år gammel båt så vil jeg hevde at fiske 100-150 timer pr år er bare bra..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

de selger på 5500 timer om det passer med byttetidspunkt, flinke til å bruke motorvarmer er de også...

 

Vet ikke om en eneste av de 5000t motorene som har rasa...

Jeg veit om en. Og den kjøpte jeg. Hadde nok gått en stund med injektorfeil for det var flere millimeter slark i krysspinnen på syl.6 og skjørtene satt godt klina i sylinderen. Hadde noe over 5000 før den ble solgt til en stakkar som ikke fikk mer enn en sesong med den.... bra timing! Trur de holder dobbelt så lenge om du overhaler injektorene på 1000 timer eller no'. http://www.minges.no/common_rail_rep.htm

Link to post
Share on other sites

de samme motorene sitter i anleggsmaskiner(ikke tatt ut like mange HK) og de snurrer jo 1500-2000 timer i året, så dette er utrulig vanskelig å si, men min mening er en som er brukt mye er vell så god som en som har gått lite :yesnod:

de har jo ett utrolig dårlig rykte på seg, men om du får en som har fått nye type innjektorer burde den klare seg i 10.000 timer. det sier litt om timetallet.og att det er tatt service hos merkefohandler eller egen eier som hvet hva han gjør, spiller ikke noen rolle etter min mening(om den ikke er innen for garanti vel å merke)merkeforhandlere gjør ikke annet en oljeskift og filteskift de heller på service om du ikke ber dem om å gjøre mere

Link to post
Share on other sites

det var leit å høre at du har hatt jalla, var det en av de tidlige 310'ene ?

Det var ikke jeg som var uheldig, jeg profiterte på andres elendighet jeg.

 

-det at en gammel ford går mange timer er vel ikke så relevant, to sånne hadde aldri fått min båt opp i plan.

 

-Disse motorene sitter ikke i noen anleggsmaskiner, de er kun produsert som marinemotorer.

 

Men det er vel en stund siden det har ryki noen D6'er nå?

 

Anbefaling til alle med common-rail i båt: Ta ut injektorene og send de til sjekk innimellom (f.eks. hvert andre-femte år) http://www.minges.no/common_rail_rep.htm

Link to post
Share on other sites

En bilmotor belastes mye mindre enn en båtmotor som har jevnt og gjerne hard belastning.

Derfor er direkte sammenligning litt vanskelig.

 

Alderen til en båtmotor mener jeg ikke bør regnes bare på timer men også opp mot

- Oljebytteintervall fulgt

- Regelmessig bruk

- Hvordan den er brukt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...