Jump to content

valg av innenbords dieselmotor til lettplanende 27 fot stor båt?


Lyspære

Recommended Posts

Har en lettplanende 27 fot stor båt. Lurer på å bytte motor. Har en god Aqad40b fra 85.

båten klarer 27 knopp og 3600 omdreininger. Skiftet en toppakning og dynamo på denne tiden. Gått ca 2500 timer skifter oljer og sink vert år.

som sagt aldri problemer med Motor .Kunne tenke meg en KAD 43 av nyere årgang Ser på finn at Alle kad seriene som er tilsalgs Er som regel total overhalt.Eller lakket på samme palle som den står på.Om dette er et salgstriks vet ikke jeg. Men for min del blir jeg litt skepsis når det står total renovert.Dere som har slike motorer er det virkelig så mye tull med kad serien?

 

vekt har også litt betydnink ved valg av ny motor.

 

Volvo Penta AQAD40B Diesel 165 HP Total Weight:567 kg

 

Volvo Penta KAD 44 EDC 260 hk Total Weight 572 kg

 

Er også litt på tanken på en ny motor. Ser at D3 190 veier lite 5 sylindret. Denne høres fristende ut.

 

er det noen som har meninger om vilken motor man får mest for pengene av på bildet. Og vilken som er mint tull med?

 

http://www.nordstar.no/B%C3%A5ter/Volvo-Motorer/Volvo-penta-motorer.htm

 

volvo_penta_vekt.jpg

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min mening:

 

Mest for pengene: FNM 250 og bruk drevet du har

 

Høyest annenhåndsverdi: D3 220

 

Størst investering D3 220/ Steyr/ D4

 

Flest brukstimer tilgjengelig: D4

 

Hvilken motor som krever den beste advokaten...: D4

 

Lettest å skru selv: FNM

 

Enklest med deler: Steyr/FNM

Link to post
Share on other sites

Ja, har en slik selv, tok den hjem selv, mye for pengene spør du meg.

Samme motor sitter i Alfa Romeo sin "diesel prestige racer" ikke hørt om mye jalla med disse.

Litt stilig å taue båten inn på Alfa verksted...

 

Jeg har bestilt reservedeler bare for å teste, og delene kommer :thumbsup:

 

En ny D3 220 koster vel 300 u drev til sammenligning...

Link to post
Share on other sites

de valget er enkelt steyer 236 ELLER 256 ELLER STØRRE.

volvo penta NEI!

VOLVO D3 OG D4 DA GJELLER DE O FINE DEN BESTE ADOVKATEN!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Det billigste alternativet.. iallefall i første omgang. FNM HPE250

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Husk å ta hensyn til service og deletilgang i området du bor.

 

Hjelper ikke å ha en bra motor hvis du ikke får tilgang på servicedeler når du trenger det.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

En bra motor skal vel ikke trenge så mange deler.

Filter og lignende kjøper man jo naturligvis i god tid i forveien.

På nett kan alt skaffes uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Feil kan skje og god dele og service tilgang er i hvertfall for meg viktig ved motor valg.

Hvis du må ha service hjelp så trenger man en person og ikke nett.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

.Kunne tenke meg en KAD 43 av nyere årgang Ser på finn at Alle kad seriene som er tilsalgs Er som regel total overhalt.Eller lakket på samme palle som den står på.Om dette er et salgstriks vet ikke jeg. Men for min del blir jeg litt skepsis når det står total renovert.Dere som har slike motorer er det virkelig så mye tull med kad serien?

 

Nyoverhalt kan nok i enkelte tilfeller bety nyovermalt, 40 serien til Volvo har såvidt jeg har skjønt en tendens til å renne litt vann fra sjøvannspumpe(?) som kan lage litt misfarginger.

 

Ellers så vidt jeg har hørt så skal 43 motoren være temelig grei.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

høres kanskje ut som jeg selger FNM nå men jeg har ingen aksjer alså...

 

Jeg kjøpte FNM i raserianfall i Juli etter å ha ventet på toppakning fra Volvo Penta i en uke. Motoren kom før toppakningen.... :flag_bp:

 

Har en mistanke om at det finnes fler enn en her som tror at Volvo Penta står blindt på for sine kunder :confused:

Jeg møter forhandlere som gir meg inntrykk av at de prøver så godt de kan, men de er rimelig frustrerte over sin ledelse :lipseal:

 

Det jeg mener å si er at det er kanskje ikke så dumt å løfte motoren ut av båten og kjøre den til Opel, Alfa Romeo eller Fiat for reperasjon dersom nødvendig.

 

Tror det er svært lite forskjell på merkene når det gjelder tilgang på deler og service. Tror vi urnorske med fordel kan tenke titt mer utradisjonellt.

 

ps jeg har fortsatt KAD44...

 

teerex: takk for den fine Windy27 FNM 250 snutten :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...