Jump to content

Råd til valg av 6 eller 8 hk utenbordsmotor.


Eureka

Recommended Posts

Var hos to lokale forhandlere av utenbordsmotorer her i Ålesund i dag for å finne motor til en gummibåt på 275 cm. Den er godkjent for 10 hk, men av plasshensyn, lagring ombord i moderskip, så er det ønskelig med en lite volumiøs motor. Vekt har også noe å si.

 

Fint om noen kommer med synspunkter, helst erfaringer, på nye modeller av merkene Yamaha, Suzuki og Mercury 6 hk og 8 hk samt tanker om nødvendigheten av innbygget drivstofftank.

 

Er det noen som fortsatt produserer 2takt?

Link to post
Share on other sites

sorry.. :confused:

må nok ut på bruktmarkedet da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har en 8 hk tohatsu 2003-modell gått ca 10-12 timer. Men den er ikke til salgs :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Selvaen var 1-sylindra og 30 kg ja.. http://www.selvamarine.com/product.php?g=motori&f=4t&c=blackbassbigfoot8hp&l=en

 

7,5 hk er 3 kg lettere.. uten big foot da http://www.selvamarine.com/product.php?g=motori&f=4t&c=blackbass75

 

Veldig rart at det skulle skille 0,5 hk på de to da.. er jo samme mottorn.

 

Svensk brosjyre.. fant ingen norsk http://www.bryggan.net/smi/pdf/motori4t_en.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ser litt mere pinglete ut i stammen den som ikke er big foot, men vekta telle sikkert mere enn utseendet.

 

Ble solgt fort denne ja http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28163859

Samme med denne.. selv med lang stamme http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28056534

 

Tohatsu 8 2-takt blir forøvrig også levert som Mercury/Mariner 8 http://www.islandwaterworld.com/browse.cfm/mercury-8-hp-short-8m-2-stroke/4,6041.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Stavanger båtsenter har Selva 8, grei pris også http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27918097

 

Nå ser jeg at Selva 9,9 Piranha veier like lite som 8-hesteren !

En oppborret utgave på 181 kubikk istedenfor 165 kubikk.

 

"The “Piranha” is a larger 181 cc version of their existing single cylinder power unit and like the 8 h.p. Black Bass is equipped with the bracket/gearbox assembly from the 15 h.p. 2T models."

 

http://www.selvamarine.com/product.php?g=motori&f=4t&c=piranha99

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=27917723

 

Svært stor prisforskjell da...

 

Her en snutt

 

http://www.youtube.com/watch?v=hY5O0o7LUuQ

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Totakterne over 6 hk er jo 2-sylindret så de går jo relativt pent.

Eneste måten å få en 4-takter like lett på er jo å kutte antall sylindre så da blir det slik.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...