Jump to content

tette trebåt


Thomas J Fosse

Recommended Posts

Hei, jeg har fått meg min første båt nå. Det er en 24 fots sjekte laget av lerk :)

 

Idag skulle jeg og noen kamerater forberede den til sjøsetting som skjer neste helg. Vi begynte med og fylle båten opp med vann innvendig, for å sjekke om den lakk mye. Den lakk som ei sil der den sto, så vi gikk på butikken og handlet inn 5 kilo med margarin. :)

 

Jeg lurer på om det er mer jeg kan gjøre ? F.eks gå over med hammer og slå inn "spikerene/naglene" i bordene bortover ? Eller gjør det vondt verre?

 

En annen ting, vi har ikke tatt noe bunnstoff på ennå, bør vi vaske båten ren for margarin før vi maler dette?

 

Har en tendens til å forklare dårlig, men håper dere skjønner :)

 

Flott forum forresten ! mye bra tips har jeg funnet allerede :)

Link to post
Share on other sites

Går ut fra at båten din er klinket):sømmer som er gjennomgående med en "klinkero" på innsiden.Skal du få de til å trekke bordene tettere sammen,må noen holde et "mothold"på utsiden og så må du slå med en klinkehammer på sømmen innvendig i båten Glem det.Den trenger bare å trutne.Skaff deg ei skikkellig el.pumpe med nivåvakt,og så går du ikke og legger deg første natta den er på sjøen .Blir det kluss med pumpa finner du den igjen på bunnen med ødelagt motor og el.system !

Hilsen Gutek

Link to post
Share on other sites

For sent, men likevel: Fyll adri båten med vann innvendig mens den står på land! Da får du kraft en vei den aldri har vært bygget for å tåle, og du sprenger ut både nagler (søm) og garm mellom bordgangene!

 

Bunnsmør først, margarin etterpå. Sjøsett, og la trutne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

lest på forum rundt forbi og fikk beskjed av forrige eier av båten (han har hatt den i 12 år) at han pleide alltid og fylle vann opp til gulvet ca, og la den stå noen dager med vannet i.. fyller den ikke mye opp, det vet jeg den ikke tåler.

Link to post
Share on other sites

Vannspreder, filler dynket i vatn.. et triks er å bruke sagflis/spon i ei bøtte som en "tømmer" under kjølen, trur det blir kalla "maula" eller noe.. husker ikke helt..

Før i tida brukte dei ofte å legge tørre båter i ei strand, for å trutne.. sannsyligvis færinger og lign uten motor.. men en sabb tåler jo litt vann, ikke dynamo og andre el installasjoner, seff.

Grease og fast grønnsåpe er også et gammelt triks.

Men ALDRI masse vann inni båten, garantert at det lekker! Er bedre å dekke til treverk med presenning og ta ut nugla, og koble på vannspederen noen døgn.. Dette gjorde min gamle far og han var båtbygger..

Link to post
Share on other sites

Maure kommer fra vikingene (så vidt jeg vet). De pleide å kaste mauertuer i vannet ved sjøsetting. Barnåler og bøss fra tua ble sugd inn i sprekker i skroget og tettet fram til båten var trutnet. Jeg har sjøsatt noen tørkede trebåter og bruker alltid samme fremgangsmåte. Smør bunnstoff og ferdiggjør båten til sjøsetting. Kjøp en boks farm 100, ta en gammel tom silikonpatron og ta ut lokket (stempelputen) i bakkant. Fyll patronen med farm og sprøyt inn i sprekker (bruk event. også litt treull om sprekkene er store). Fordelen med farm er at den ikke herder, den tyter ut igjen når bordene trutner. Bruker man feks vanlig silikon eller fugemasse (som herder) risikerer man at klinker ryker eller at bord sprekker opp mer.

Ved sjøsetting tar man en lang planke med en beholder i ene enden, fylt med sagflis. Stikk beholderen under båten og få flisa til å bli sugd inn i skroget der hvor vann kommer inn. Event. bad med en pose flis og klapp dette på skroget der det lekker. Pleier å ta med to bæreposer med sagflis for sikkerhets skyld. Flisa vil tette godt fram til trutning. Bare husk at lekkasjer gjennoppstår når motor startes og båten flyttes pga ristninger (det kan ta maaaaaange dager før den er tett). P.s. mauertue fungerer det også men maur biter og drukner stakkars..

Jeg har sjøsatt båter med 10-15 mm sprekker. Da har jeg først satt vannsprederen under og lagt våte filler oppe i båten. Deretter farm og flis. Funker kjempebra. Jeg har alltid en pose flis liggende i båten den første tiden etter sjøsetting for sikkerhets skyld.

Lykke til.. :sailing:

Redigert av Arve A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...