Jump to content

Anchorlift, motor går ikke, kun klikk fra bryteren


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Ligger i havn med 30m kjetting ute akkurat nå... Ankervinsjen vil ikke kjøre hverken inn eller ut. Når jeg forsøker å kjøre den, så kommer det bare et ganske høyt klikk fra bryteren - har tatt bilde av den:

 

vinsjbryter.jpg

 

 

Noen som har noen tips om hva som er galt? Har ikke sjekket om det kan være en sikring som har gått, men skal gjøre det - ville bare få ut spørsmålet. Lite fristende å dra inn så mye kjetting manuelt. Ring meg gjerne på 906 85 336 om du har tips !

 

hilsen dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

jeg kjenner ikke til merket ditt men har winchmatic selv.

 

-kjører du motoren på tomgang på ca 1400 omdreininger så du får tilsrekkelig strøm?

 

-følg kablene til vinsjen, det er helt sikkert en automatiskring en plass. Undersøk om den har vippet over.

 

-Undersøk om du har en "reset" knapp på vinsjen. Isåfall, finn frem bruksanvisningen og FØLG den for hvordan du kan resete vinsjen.

 

-er det fjernkontrollen eller fastmontert styring du bruker?

Link to post
Share on other sites

Finner ingen sikringer som har gått. Ligger også med landstrøm, så jeg bør ha nok strøm.

 

Om jeg trykker inn den røde bryteren som vist på bildet, så er det en vippebryter som slår ut. Men vinsjen kjører ikke uansett hvilken stilling denne vippebryteren er i...

 

Samme skjer enten jeg bruker fjernkontroll eller fastmontert bryter.

 

confused.gif

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå vet jeg ikke hvordan strømmen din er lagt opp i båten din,men med tanke på att du ligger med landstrøm på så kan det være att strømmen inn til båten har jord "snudd" i forhold til det som er montert på vinsjen.

Har jobbet ute på anleggsplasser der både sveise apparater går bare på 2 faser og elektriske pumpemotorer går gærne veien pga elektriske anleget i bygget ikke har jord på samme stedet som den maskinen du kobler til...

Har vinsjen fungert før da,uten landstrøm?

Dette kan være ett rimelig "langskudd",men prøv å koble av landstrømmen og start opp motoren og prøv..! :thumbsup:

 

Lykke Til!

 

Mvh Janniz.

Link to post
Share on other sites

Hva med å måle litt? Hva måler batteriet vinsjen er koblet til? Har du eget batteri - er du sikker på at dette får lading ved landtrøm? Hva er spenningen på batteriet når du ligger til landstrøm? - det bør ligge på float 13,2 til 13,7 avhengig av lader.

 

Hvilken spenning får du mellom tilførsel på rele og jord? - Mål om sikringen er hel! - mål spenningen inn på vinsjen etter sikring når du f.eks får fruen til å trykke på bryter til det klikker - hvor mye dropper spenningen?

 

Et sted å begynne...

Link to post
Share on other sites

- dette er jo en fin påminner om at jeg skal finne frem brukerhåndboka til vinsjen og repitere reset/ restarprosedyrer.

På min winchmatic er det slik at dersom den får for lite strøm/ sikringen slår ut, så skal den gå i lås. Går da hverken inn eller ut. Det er da en stor knapp som er knotete plassert som skal trykkes inn med 5 kg kraft og vinsjen frislippes.

Det er også en resetknapp som kan brukes om ting går i stå, men dersom denne brukes er det viktig å følge en bestemt prosedyre..

 

Kjekt å ha det i fingrene når det oppstår problemer...

Link to post
Share on other sites

- Dette kan ikke ha med landstømmen og gjøre, laderen er 1fas og den bryr seg ikke om du kobler på L1, L2 eller L3 i et 3fas anlegg.

 

- Det bildet du har tatt viser thermosikringen, den røde knappen skal være trykket inn.

- Den store boksen til høyre i bildet er reléstyringen til vinsjen, at du hører et høyt klikk her tyder på at relé´et er i orden.

- Du skriver at når du trykker inn den røde knappen så er det en vippebryter som slår ut, er det en sikring du mener? hvor sitter denne vippebryteren?

- Klikker det i relé´et når denne vippebryteren er slått ut?

 

Her er skjema hvordan en slik vinsj skal være koblet:

http://www.anchorlift.com/images/control_units/installation_diagrams/Wiring%20Barracuda%20Dolphin%20with%20Foot.JPG

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå vet jeg ikke hvordan strømmen din er lagt opp i båten din,men med tanke på att du ligger med landstrøm på så kan det være att strømmen inn til båten har jord "snudd" i forhold til det som er montert på vinsjen.

Har jobbet ute på anleggsplasser der både sveise apparater går bare på 2 faser og elektriske pumpemotorer går gærne veien pga elektriske anleget i bygget ikke har jord på samme stedet som den maskinen du kobler til...

Har vinsjen fungert før da,uten landstrøm?

Dette kan være ett rimelig "langskudd",men prøv å koble av landstrømmen og start opp motoren og prøv..! :thumbsup:

 

Lykke Til!

 

Mvh Janniz.

 

Det er ikke jord som er snudd i disse tilfellene du nevner, men fasene. Dette gjelder kun for 3fas utstyr, og 3fas utstyr som er laget om til 1fas ved hjelp av kondensator.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med Anchorlift er at de kan vinsjes opp manuelt, om en har en vanlig "seilbåt" vinsj og slikt skulle hende(om det er plass vel og merke da...

 

Det er vel i releet det skal klikke som er den sorte boksen til høyre i bildet... Du kan by-passe sikringen om den er gåen, men da bør en være sikker på at alt den er ødelagt og ikke slått ut på grunn av overbelastning..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme winsj og hatt problem med samme symptom. Kanskje det er samme feil:

 

Du hører et klikk, altså releet vipper over. Det betyr ikke nødvendivis at den kobler inn. På min så var kontaktpunktene irret så mye at den ikke ville gå. Jeg demonterte releet og pusset litt på kontaktene, så virket det i flere år etterpå. Kanskje jeg tok på litt vaselin også...

 

Husk å koble fra strømmer før du begynner å skru på dette. Dette er laget for å stor strøm, og da kan det også bli stor strøm på avveie.

 

Den riktige fremgangsmåten er selvfølgelig å måle seg frem først for å se hvor langt strømmer kommer. Har du et måleinstrument ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

En av grunnene til at Bavaria er så ekstremt rimelige er at de ikke velger kvalitetskomponenter. Man får det man betaler for!

Stemmer overhode ikke med min erfaring med flere Bavariar over snart 10 år. Denne ankervinsjen er også etter det jeg vet ikke levert fra verftet, men ettermontert. Kablene ser dessverre ut som hos mange "proffe" leverandører. Ofte gjør folk det bedre selv.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takk for alle tips ! Det endte med at jeg dro opp kjettingen selv, men nå har jeg fått fikset problemetflag_bp.gif

 

Det var trøbbel med dårlig kontakt på et par av kontaktene - som "gunped" med flere påpekte. Skrudde løs, dro over med en kniv, skrudde til, og så virket det igjen. Skal "pusse opp" litt nå skjønner jeg. Det er også riktig at det var fra releet "klikket" kom fra og ikke som jeg trodde i trådstarter posten.

 

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...