Jump to content

Ny motor i 2 - 4 hk segmentet


Frode_B.

Recommended Posts

Fatter er pensjonist og har en lett 14 fots glassfiber båt.

På denne har det de siste årene stått en 3.3 hk Mariner (med nøytral og forward gear + 180 grader rotasjon for revers). Båt og motor benyttes kun til korte fisketurer innaskjers.

 

Motoren har nå tatt kvelden og fatter skal ha ny. Er det noen alternativer i dette segmentet (2 - 4 hk) som utkrystalliseres seg som det beste alternativet.

 

Hovedkriterie er i prioritert rekkefølge:

- vekt (går av og på båten noen ganger i sesongen)

- driftsikkerhet

- gear

- lettstelt

 

Fatter har det ikke travelt, så fart betyr egentlig ingen ting.

Leste såvid at Honda har et konsept a la automatgearte mopeder. D.v.s at motoren går automatisk i gear ved gasspådrag. Noen om kjenner til dette? Honda er kjører kanskje 4-takt over hele produktspekteret og detter derav ut på "vekt kriteriet"(?).

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Hei,

 

Synd du forkaster 4 taktere pga. vekt. Hvis din far fisker / dorger mye tåler 4 takteren timevis uten å bli "sur". En 2 takter liker ikke dorging. Hva med en skikkelig låseordning så motoren slipper å løftes av og på hele tiden?

 

En ting man bør sjekke ved 1 cylindrede 4 taktere er støy. Husker med gru hvordan de minste honda moterene bråker. Test før du kjøper.

 

Johnson har en 5 hk 4 takt mener jeg. Den hadde jeg sjekket ut.

 

 

Lykke til!

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Yamaha Malta.

Enkelt og greit.

( var bare alle spørsmål så enkle....)

 

Suzuki

Jeg har kikket litt på Yamaha sin hjemmeside , men finner ikke modellen "Malta". Jeg finner bare de vanlige "hk" betegnelsene.

Er Malta den minste 4 takteren (på 2,5 hk), eller er det en av de andre?

Link to post
Share on other sites

Hva med å gå for samme motoren? Vi kjøpte en 3,3 Mariner til gummibåten i vår og er godt fornøyd. Pris 5000,-. Vekta er det ingenting å si på: 12 kg!

 

Svigers har en eldre 5 hk Mariner på sin 14 foting. Vi testet 3,3 hesteren på denne båten, og det var ingen forskjell på farten mellom disse motorene.

 

Vi sjekket ut det meste av motorer, men gikk bort fra firetakterne pga vekten. At vi sparte noen 1000-inger var jo heller ikke å forakte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...