Jump to content

SailVac 5200 Vakumtoalett: Kan dette fungere?


glad

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som har meninger om dette produktet? Sealand VHT5200 SailVac Vacuum Holding Tank

 

Ser at Beneteau tilbyr dette sammen med sine båter i USA, og kan umulig tenke meg at de ikke har testet det grundig.

 

Eneste annen omtale på båtforum som jeg fant er dette: SailBoatOwner.com

 

Jeg jeg må si meg enig: Det må jo bli lukt om selve septiktanken også brukes som vakumtank? (altså ingen lufting)

Redigert av glad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må nok ha ventilasjon fordi om det er en vakuum tank, luften som suges ut av tanken for og skape vakuum må jo ventileres en plass.

Har ellers ingen erfaring med dette systemet, men vakuum toalett er veldig vanelig på store båter, skip og platformer.

Redigert av Kalle74 (see edit history)

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Du misforstår litt glad; det er vakuum mellom toalettet og vakumpumpa. I selve tanken er det ikke vakuum. Tanken skal kobles til et lufterør, og der kan du gjerne sette på et filter.

 

Sealand vakuum toaletter brukes i det meste av high-end båter fra 50' og oppover. Det har fungerer godt, bruker svært lite vann og er lette å holde i orden bare man setter seg litt inn i teknologien.

Link to post
Share on other sites

Om det er slik at det finnes en egen tank (som de kaller for vacuum reservoir) for å akkumulere vakumet mellom pumpen og toalettet så gir dette langt mer mening. Så det må vel bety at de negative kommentarene som er å lese på sailboatowner.com (se link i første innlegg) ikke er basert på korrekt informasjon?

 

Største fordelen er vel at man får langt flere spylinger før man må tømme (vi har ikke så stor plass til septiktank) og utenom prisen (1000 pund + toalett og installasjon) så er vel det mest negative at det går med litt ferskvann for hver gang man spyler.

 

Ville det være helt idiotisk å gå til anskaffelse av denne løsningen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...