Jump to content

FM 8-12 startproblemer


Stian Kristensen

Recommended Posts

den starter, men går ikke rent verken på høy eller lavt turtall.Poffer/smeller konstant i forgasseren (en Solex)Når jeg gir mer gass bare dør den ut eller orker ikke mer, virker som den får for mye. Når jeg derimot gir chok går den bedre. Har forsøkt og justere/rense gasseren uten hell, skjer ikke store forandringen. Skiftet plugger, pusset av stiftene, sjekket pluggledninger.

 

 

Noen som har opplevd noe av det samme? Ujevn gange, poffer i gasseren osv? Kan dette være et tenningsproblem eller forgasser tror dere?

Link to post
Share on other sites

åssen er eksosen da? ikke no unormal farge på den?

sjekket åpning på stift?

her er en liten justerings forklaring vis du har magnettenning:

 

Hvordan stiller jeg inn magnettenningen på motoren min?

Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikke på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Dereter sveiver du motoren sakte rundt. Magneten skal klikke 2-3cm ETTER topp. For å stille tenningen, må du løsne 3 skruer i koblingen mellom magnet og motor, og forskyve ringene, evt flytte skruene til neste hull. Hendelen foran på lokket på magneten, skal stå mot dreieretningen

Link to post
Share on other sites

Kom på en ting utenom dette. Hva med om luftinga på tanken er tett? Da blir det jo vakuum i tanken, oppfører gasseren seg sånn da? Smeller og bærer seg. Enig med deg FM 8-12 at det virker som den får for lite, men lurer jaggu på om den ikke får bensin nå gitt. Eller så er gassern bare møka.

Link to post
Share on other sites

At den går bedre med litt choke kan tyde på rusk i dyse eller annet sted i bensintilførselen. Med litt choke blir vakuum sterkere og den drar mer bensin. Kan også være lekkasje i en forgasserpakning slik at den drar "falsk" luft (ødelegger forhold bensin luft og kan gi mindre vakuum til å trekke frem og "forgasse" bensinen.

 

Jeg ville ikke konkludert med at forgasseren er dårlig før jeg fant konkret feilen (rust, tæringer,lekkasjer). Pakninger og dyser er enkle å skifte/rense.

 

Men så sier du at den "puffer" i forgasser.Dersom tenning er for høy/tidlig kunne den det. Men er den mye tidlig så slår den tilbake (tenner før topp), så jeg tviler litt på det.

 

Men kan kanskje være lekkasje i en ventil. Kan forklare dårligere vakuum/opptrekk av bensin. Kan da også smitte litt av eksplosjonen i sylinder ut til forgasser. Du kan ta ut en plugg om gangen og sveive for å sjekke etter lekkasjer i sylindre. Lekker det mer i den ene enn den andre når du sveiver sakte rundt?

 

Hadde en Marna med lignende problemer. Da var det mange ting på en gang. Lekkasje i pakning i forgasser og lekkasje i ventil. Byttet pakning og snurret ventilen rundt slik at rust ble borte - så ble det bra.

 

Kan være litt puslespill men du finner ut av det:)

 

Lukke til:)

Link to post
Share on other sites

Fant ut av det, delte gasseren i atomer og gikk igjennom del for del med rensemiddel, staket opp alle kanaler med lange nåler osv.

 

Omsider fant jeg en ørliten perle/rust/møkk sittende inni gassnåla, vippa ut den og satt i nye pakninger. Monterte forgasseren, skifta filter og startet, vips så gikk motoren som den aldri har gjort før :thumbsup:

 

 

Takk for mange gode tips og råd folkens, nå blir det båtliv igjen :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...