Stian Kristensen Startet 30.April.2011 Del på Facebook Startet 30.April.2011 den starter, men går ikke rent verken på høy eller lavt turtall.Poffer/smeller konstant i forgasseren (en Solex)Når jeg gir mer gass bare dør den ut eller orker ikke mer, virker som den får for mye. Når jeg derimot gir chok går den bedre. Har forsøkt og justere/rense gasseren uten hell, skjer ikke store forandringen. Skiftet plugger, pusset av stiftene, sjekket pluggledninger. Noen som har opplevd noe av det samme? Ujevn gange, poffer i gasseren osv? Kan dette være et tenningsproblem eller forgasser tror dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Har du sjekket om den har vann i olja? Den gamle marnaen min begynnte sånn når toppen sprakk... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian Kristensen Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Ikke vann i olja, det har jeg allerede sjekket. Jeg tror selv det er et tenning eller forgasser problem, men finner ikke noe spes når jeg leter. Gnist på pluggene, gnisten kommer når stempel er på topp også så er merkelige saker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 åssen er eksosen da? ikke no unormal farge på den? sjekket åpning på stift? her er en liten justerings forklaring vis du har magnettenning: Hvordan stiller jeg inn magnettenningen på motoren min?Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikke på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Dereter sveiver du motoren sakte rundt. Magneten skal klikke 2-3cm ETTER topp. For å stille tenningen, må du løsne 3 skruer i koblingen mellom magnet og motor, og forskyve ringene, evt flytte skruene til neste hull. Hendelen foran på lokket på magneten, skal stå mot dreieretningen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Også en liten ting som kan være galt: Et vanlig problem hvis du har den orginale "gamle" Solex forgasseren, er at sete til tomgangsdysen er ødelagt, og den får feil blanding. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe å gjøre med forgasseren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 tomgangsdyse 2 og 1/2 ut(To og en halv) viss du chocker å den går fint tyder det på lite bensin. Kan og være kondensator om du har el tenning Napp ut kondensator å sjekk om den blir annerledes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian Kristensen Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Kom på en ting utenom dette. Hva med om luftinga på tanken er tett? Da blir det jo vakuum i tanken, oppfører gasseren seg sånn da? Smeller og bærer seg. Enig med deg FM 8-12 at det virker som den får for lite, men lurer jaggu på om den ikke får bensin nå gitt. Eller så er gassern bare møka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BG-21 Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 At den går bedre med litt choke kan tyde på rusk i dyse eller annet sted i bensintilførselen. Med litt choke blir vakuum sterkere og den drar mer bensin. Kan også være lekkasje i en forgasserpakning slik at den drar "falsk" luft (ødelegger forhold bensin luft og kan gi mindre vakuum til å trekke frem og "forgasse" bensinen. Jeg ville ikke konkludert med at forgasseren er dårlig før jeg fant konkret feilen (rust, tæringer,lekkasjer). Pakninger og dyser er enkle å skifte/rense. Men så sier du at den "puffer" i forgasser.Dersom tenning er for høy/tidlig kunne den det. Men er den mye tidlig så slår den tilbake (tenner før topp), så jeg tviler litt på det. Men kan kanskje være lekkasje i en ventil. Kan forklare dårligere vakuum/opptrekk av bensin. Kan da også smitte litt av eksplosjonen i sylinder ut til forgasser. Du kan ta ut en plugg om gangen og sveive for å sjekke etter lekkasjer i sylindre. Lekker det mer i den ene enn den andre når du sveiver sakte rundt? Hadde en Marna med lignende problemer. Da var det mange ting på en gang. Lekkasje i pakning i forgasser og lekkasje i ventil. Byttet pakning og snurret ventilen rundt slik at rust ble borte - så ble det bra. Kan være litt puslespill men du finner ut av det:) Lukke til:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stian Kristensen Svart 3.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2011 Fant ut av det, delte gasseren i atomer og gikk igjennom del for del med rensemiddel, staket opp alle kanaler med lange nåler osv. Omsider fant jeg en ørliten perle/rust/møkk sittende inni gassnåla, vippa ut den og satt i nye pakninger. Monterte forgasseren, skifta filter og startet, vips så gikk motoren som den aldri har gjort før Takk for mange gode tips og råd folkens, nå blir det båtliv igjen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.