Jump to content

Turtall feil etter propeller grunnberørte


Påsjøen

Recommended Posts

Satte motor i gir og propeller "red" på en stein som vi ikke var klar over. Dette var ved laveste turtall og motor stoppet. Det er en 2,8ltr Mercruiser Cummins med Bravo 2 drev og stålpropeller. Propeller fikk tilsynelatende minimale skader (skal selvsagt få det sjekket) men etter episoden begynte turtallsmåler å leve sitt eget liv. Den hopper opp og ned og viser til tider langt høyere turtall enn det som er reelt. Dette forundrer meg sda jeg ikke ser helt sammenheng med at propell traff bunn. Noen som kan hjelpe med tips/avklaring?

Link to post
Share on other sites

Tja, enten har det blitt dårlig kontakt til turteller eller så gikk turteller i stykker under sammenstøtet eller kanskje mer sannsynlig så er det noe galt med enten drevet eller propellen.

 

Viser virkelig turtelleren feil, slik at du er sikker på at motor ikke ruser seg opp pga. for eksempel løs propellhubb e.l.?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fant du en løsning på dette problemet? Har nylig opplevd noe lignende selv på mitt Bravo3 drev. Var borti bånn forleden. Alt har virket ok etter hendelsen, men her om dagen registrerte jeg at turteller flakset som en kompassnål på tomgang like etter oppstart. Motoren oppførte seg slik du beskriver med jevn gange, men turteller indikerte noe annet. Etter å ha lagt ut på sjøen oppførte nåla seg normalt igjen.

 

Jeg har ikke oppfattet dette som noe stort problem, men våre symtomer er like etter å ha vært borti bånn. Trolig en sammenheng. Takknemlig hvis spesielt adeneo har ytterligere kommentar til dette?

Link to post
Share on other sites

det blir litt på siden, men er ikke det en av "ulempene" med stålpropell at den står imot og ser uskadd ut mens resten av drevet kan få seg en smell, sammenlignet med en alupropell, som ikke ligner grisen etter å ha vært borti noe, mens drevets innmat er i orden? -isåfall er det vel grunn til å få tatt en kontroll av drev når stålpropellen ser hel og fin ut...

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder missvisning på turteller har jeg også dette på den ene motoren fra tid til annen. Dette skjer helst når den har ligget en stund. Med lett "dunking" på turtelleren og den er riktig. Bare ett tips, i tilfelle det skulle være så enkelt ;-)

Link to post
Share on other sites

det blir litt på siden, men er ikke det en av "ulempene" med stålpropell at den står imot og ser uskadd ut mens resten av drevet kan få seg en smell, sammenlignet med en alupropell, som ikke ligner grisen etter å ha vært borti noe, mens drevets innmat er i orden?

 

 

Dette kan nok være en ulempe med stålpropell ja, men i mitt tilfelle tror jeg ikke propellen ble berørt. Det var undersiden av drevet, som stikker litt dypere enn propellen, som var nedi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...