Jump to content

Lucas starter til perkins 4.108 er livløs

Himmelvogna

Recommended Posts

Jeg har en perkinsmotor 4.108M med en Lucas starter som har separat rele. Den vil ikke starte. Først tikket/ hakket releet relativt høyt og starter suste. Første tanke var at den ikke fikk nok strøm. Ladet opp og prøvde igjen. Samme problem. Byttet startrele, samme problem etter det også. Skrudde ut starter og leverte på service, to børster satt fast, starter ble åpnet rengjort og smurt (uvisst om det ble testet i benk), samme problem. Byttet rele igjen med tanke på at releet kanskje var blitt brent. Nå kommer det en durelyd fra releet og starter er helt død. Jeg kan ikke se at det er noe feil med batteritilkobling! Inn til rele er spenningen 12,7V og inn til starter var spenningen kun 8,5V. Noen som har forslag til hva det kan være?

Polar29gamla : Jeg har en perkinsmotor 4.108M med en Lucas starter som har separat rele.
Tror en del må avklares først. Med separat rele så tenker jeg på det som kalles skrustarter. Da sitter releet gjerne et annet sted på motor enn på selve starteren. Er det slik eller er releet på selve startmotor?

Når foretok du spenningsmålingene? Var det mens du prøvde og kjøre starteren eller var det bare mens tenningen var på uten og kjøre starter?

Se på skissen og er det slik den ser ut er det ikke separat rele. Det hjelper også hvis du med hjelp av tallene på skissen viser hvor du har målt og når du målte.

Her er skissen og er vel ikke den beste, men håper det er leselig:

starter.jpg

den er ikke slik som skissen, releet sitter foran hele motoren, ca 0,8 m fra selve starteren. Så da er det vel en skrustarter da :-) Den ble testet mens vi prøvde å kjøre starter. Er ikke hels sikker på hvor eksakt det ble målt altså for det var jeg som vred på nøkkelen, ikke målte..

Tror jeg må gå over kabelfester/ sko fra rele til starter en gang til... Det kan vel ikke være batteriet når spenningen til releet er bra?

Spenningen skal ikke falle så mye som ned til 8,5V. Prøv å få lånt et friskt batteri og prøv igjen da. Selv om du måler 12,7V på batteriet, så kan det være en defekt celle likevel som først gjør seg gjeldende når batteriet skal yte. Et friskt batteri skal ha en hvilespenning på 12,8-12,9V etter lading. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Ta en runde til ja over alle koblinger. Har du en hovedstrømbryter så prøv og koble utenom denne. Hvis du tar av den ene koblingen på bryterens bakside og istedet skrur den sammen med den andre på ett feste på bryterens bakside så blir det koblet direkte. Da går ikke strømmen gjennom bryter som ofte kan være defekt.

En hovedstrømbryter kan være mer enn god nok til forbruk som lys, kjøleskap, osv, men når startmotor brukes er det veldig mye strøm som skal passere den. Den har sikkert vært god nok når den var ny, men den blir gjerne utslitt av mange startforsøk. Særlig hvis motor er tungstartet og startmotor brukes lenge av gangen. Da blir bryteren og forøvrig alle dårlige kontakter varme, og det hele forverres for hver start som blir foretatt.

Ikke glem minustilkoblingen til batteri og motor heller. Den er like viktig den.

hansi : Jeg ville prøvd å byttet den kabelen som går mellom rele og starter.
Jeg tror heller det er målt en gang med bare tenning på, og en gang med startforsøk. Da er ikke måleresultatet helt på jorde, men 8,5 volt er veldig lite når starter er i bruk. Kan hende det blir bedre når han går over anlegget en gang til. Redigert av hegra (see edit history)

Tusen takk for mange svar!!!

Har prøvd med et friskt batteri men da med samme koblinger.. gjennom hovedstrømbryter og rele. Har ikke vært i båten idag.. får sjekke koblingene i morgen. sikkert bare en filleting med fy så frustrerende når båten egentlig er klar til sjøsetting!!!!

har hatt samme startvansker på min perkins: først var det en bolt i starteren som hadde skrudd seg ut, så der børstene ligger sto skjeft, skrudde den fast, startet som et skudd.

En tid senere( hadde mange fine starter i en periode) var det bare kliiikkkk, eg trudde at nå er det på tide med ny startmotor, men en prat om problemet med en kamerat på et bilverksted kom løsningen,:: ta et skrujern, bank forsiktig med skaftet på startreleet (har sikkert hengt seg)

eg så gjorde og motoren kom som et skudd, siden har eg ikke hatt starterproblemer.

PS.det er av sånne ting en blir maskinist!!!! lykke til hilsen ABELLA

Spenningen skal ikke falle så mye som ned til 8,5V.

Jo det skal den. Starteren din trekker mange hundre ampere, så det er riktig at spenningen inn på starteren er 8,5V eller der omkring. Starteren er defekt. Mange ganger kan det hjelpe å pusse rein kommutator-ringen og børstene med fint slipepapir, andre ganger er det brudd eller kortslutning i rotoren eller børsteplaten. Har starteren akkurat vært fra hverandre så er det jo mest sannsynlig at børstene ikke har kommet rett på plass.

Jeg er sikker på at jeg har festet starteren riktig med to bolter godt skrudd fast.

Jeg skal kontakte elektroverkstedet imorgen å sjekke om han testet starteren i benken etter overhaling, hadde jo vært en lettelse om det bare er en justering inne i starteren..

Jeg har byttet startrele 2 ganger og kan ikke tenke meg at det er der årsaken er.. Har prøvd å dunke på starter med en plasthammer også.. Regner med at alt løser seg i morgen.... :-) Line

Redigert av Polar29gamla (see edit history)

Ja nå har jeg snakket med elektroverkstedet og starteren ble testet og den funka fint. Jeg har dreid på motoren for å forsikre meg om at det ikke er den som sitter fast. Jeg har satt på batteri booster på startbatteriet uten noen effekt..

Jeg pusset alle festene på kablene til starteren. det skal gå en jord fra batteri og direkte til startmotor? og en fra rele til startmotor? og så ser det ut som om det går en liten gul kabel fra rele til en elekrtrisk boks oppå motoren der koblingene til dynamoen satt. Kan det være noe galt inne i kablene?

Har hovedstrømbryter til startbatteriet ja. Noen nevnte tidligere at denne kunne være et problem, men syntes det er rart siden spenningsnivået til rele og starter er normalt. men jeg har jo bare målt volt og ikke ampere... kan kanskje prøve å koble batteriet direkte på rele.

Bare finn ut hvor spenningen faller du. sett en av ledningene på voltmeteret på plusspolen på batteriet og den andre på plusskontakten på starteren, her skal det være minst mulig spenningsforskjell, hvis du får flere volt forskjell kan du flytte den målepinnen fra starteren og til neste kontakt i kretsen, ut fra startrele, deretter inn på startrele. Husk at det skal måles med belastning, altså mens du prøver å starte.

http://www.sailangle.com/index/ask-a-pro-view/question/122

Utifra skissen du viser til så synes det for meg at starteren får sin minustilkobling direkte fra motorgods. Altså "En-polet"-system med minus til gods!

Som andre nevner i sine tidligere innlegg: Har du sjekka kabelforbindelsene på minussiden? Altså fra batteri til gods på motor?

Hva med starterens gods mot motor? Er den tilfredstillende uten isolerende lakk/maling?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mange av disse gamle Lucas starterene er vel koplet opp som det man kaller "halvannet polt" system. Dvs at et rele kopler minus til motorblokk når man skal starte, men at blokka ellers er fri for minustilkopling slik som i et topolt anlegg. Jeg ville prøvd å finne ut om opplegget er tenkt slik, i så fall har man et par ekstra mulige feilkilder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Igjen: takk for alle svar, det har vært meget nyttig i en for meg vanskelig situasjon!! Fulgte minus fra starter og det viste seg at den ikke satt som den skulle på startbatteri! 50 kilo lettere nå! Som jeg nevnte tidligere, BAGATELL! :thumbsup:

Men for et virvarr med kabler jeg har i båten!! Vurderer å legge opp noe jeg kan forstå...

Takk for all hjelp, håper tråden kan være til hjelp for andre også. Jeg kommer definitivt til å stille spørsmål igjen dersom jeg står fast på noe! Lærte mye av dette!

• 1 år senere...

hei, jeg har en tilsvarende motor (perkins 4.108) med starter på båten ( mørebas ) problemet mitt er at jeg rett og slett ikke finner utav hvordan den kobles til det elektriske. dette er en nyoverhalt starter da den gamle var ganske så utdatert. starteren var allerede utav blokken da jeg kjøpte båten, så jeg vet rett og slett ikke + og - her. starteren er uten solenoid og har en pol på langsiden av starteren. er denne polen - ? og hvor finner jeg + polen ? noen som vet? :)

m.v.h

Bjarte

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...