Jump to content

Gode forslag til begynnerbåt 22-26 fot, seil..


Festina_Lente

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid vært klar for å gå fra motor til seil, slik som  det beskrives i et annet innlegg i forumet for tiden.   Jeg ønsker innspill fra andre seilere med erfaring om valg av begynnerbåt.   " Håndbok i seiling" ( svært instruktiv)  anbefaler følgende: " å skaffe seg erfaring fra en liten turseilbåt er den beste måten å begynne på.."  videre..." er det i din egen interesse å holde båten så enkel og rimelig som mulig.."   Etter å ha seilt Lærling i sommer, og noe Express begynner jeg å bli klar for å kjøpe båt.   Det skjer neste høst eller våren 05, etter harde forhandlinger internt i admiralitetet.  Så min begynnerbåt ser omtrent slik ut: 22 -26 fot.  Enkel rigg ( ingen lensetakler).  God, funksjonell cockpit med plass til å strekke seg ut.  Seiler bra ( finnekjøl?)  Selvfølgelig forseil på rull.  Dersom jeg finner en annen å dele båten med ( dele eierskap og bruk og utgifter), så er prisen 40-60 store lapper pr person.  Gjør jeg ikke det, vil må båten bli mindre, og koste 40' til 60'.

Junker 22 og 26 er vurdert, og henger høyt.  Andre innspill, gjerne godt begrunnede..?

OG..vil gjerne ha kontakt med en som har seriøse seilerplaner i Bergensområdet for neste år, og som ønsker seg båt etter samme modell som meg.

Mvh " Festina Lente",  Even

Link to post
Share on other sites

Hva med Maxi 68 eller 77. Mye båt for pengene og ordentlige seilbåter.

 

H-båt gir også masse seilglede til bra pris. Denne seiler meget bra etter det jeg vet.

 

Ellers så må jeg jo anbefale accent 26, som jeg selv har :yesnod:. Vet det finnes en til salgs i Bergen, men prisen er over det du er ute etter. Men er du heldig kan du finne billigere eksemplarer. Synes selv dette er en bra båt (må jo synes det  :wink:).

 

Generelt må du sjekke selvbyggerbåter nøye, for der varierer kvaliteten mye.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Ellers så må jeg jo anbefale accent 26, som jeg selv har :yesnod:. Vet det finnes en til salgs i Bergen, men prisen er over det du er ute etter.

Er det en Albin eller Mørebas du har?  Jeg ser at snittprisen på Accent ligger på 107' de siste årene, og hvis vi er to som eier så skulle det bli midt i blinken det.  Hvordan seiler Accent i forhold til Express?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

...og koste 40' til 60'. Junker 22 og 26 er vurdert, og henger høyt.

I ditt innlegg savner jeg antall familiemedlemmer som skal bebo båten?

 

I prisklassen 40-60 k er antageligvis Maxi 77 eller en IF nesten ikke til å komme forbi? Greie båter som er lett å selge igjen!

 

Junker 22 er langkjølt og trang (smal)! Faren for at du "vokser ut" av den, etter bare en sesong er overhengende. :wink:  På den annen side kan du få en Junker 22 for langt mindre enn antydet. Junker 26 kjenner jeg ikke, vet bare at den har finnekjøl. Junker-båtene er solid bygget! Arne Borghegn som har tegnet samtlige Junker-båtene.

 

Albin Accent 26' er en grei "altmulig-båt" - Peter Norlin kan tegne båter, dessuten er den harmonisk i linjene, har en solid dieselmotor - Yanmar 1-GM-10 - og er solid (Albin) bygget.  Ikke noe å utsette plassmessig, både i cockpitt og under dekk. Seiligsmessig bra, solid - men kan selvfølgelig ikke måle seg med A. Express - den er noe for seg selv! Et rimeligere alternativt i 26' klassen er Lill-Scampi (også fra Peter Norlin) som seiler bra, mens utseende kanskje kan diskuteres?

 

Personlig ville jeg satset på en Maxi 77 med innenbordsmotor - hvis du kjøper alene - en Albin Accent hvis du går i partnerskap.

 

I Sverige finnes en 23' som heter Bellona 23 som har et "passe" volum / utseende forhold, ligger på rundt 30-35k - men igjen, påhengsmotor på hekken er et kompromis!

 

Når det er sagt så vil vel valget stå og falle med bruksmåten og -området. Det finnes et hav av seilbåter i 22-26' klassen og smak og behag, volum under dekk og seilegenskap vil avgjøre valget.

 

Andre attraktive alternativer i 26' klassen er Johnson 26, som har en gedigen teakinnredning! Og en dansk båt som heter Polaris Drabant, som er en "skjønn seilbåd"! :o)

Lykke til!

 

P.S.: Har selv hatt både Maxi 77 og Albin (Mørebas) Accent.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Accent er en leken båt som gir mye seilglede, det var en rå regattamaskin en gang på 70 tallet. Så vidt jeg husker avløste nok Expressen Accenten i Albins båtprogram.

Accenten ble bygd av flere produsenter, Shipman?, ALbin og de siste Mørebas. Siste utviklet også en motorseilerversjon med løftet tak i salongen og innvendig styreposisjon og selvslående fokk.

Kjempefin båt!

Link to post
Share on other sites

Er det en Albin eller Mørebas du har?  Jeg ser at snittprisen på Accent ligger på 107' de siste årene, og hvis vi er to som eier så skulle det bli midt i blinken det.  Hvordan seiler Accent i forhold til Express?

Mvh Even

Jeg har en Mørebas Accent fra begynnelsen av 80 tallet. Den ligger i erfaringdatabasen her på dette forumet. Det er en selvbyggerbåt. Den som bygget den har ikke montert portlights i ruffen, så det er noen jeg har lyst til å gjøre, man aldri får gjort.

 

Jeg bruker båten til småseiling i Oslofjorden. Båten seiler bra, men kan ikke måle seg med Expressen, som seiler utrolig bra. Min erfaring er at båten en enkel å seile alene (det blir endel av det da kona og barna ikke er så interessert :nonod:), og etter at jeg fikk med autopilot er det en sann fryd.

 

Motoren er bra (yanmar1gm10), men er den gammel og saltvannskjølt må det gjenspeiles i prisen. Min er ferskvannskjølt fra 89 og funker helt ok.

 

Fordelen etter mitt syn er at båten har innenbordsmotor (Expressen har utenbords). For mitt vedkommende blir det endel motorgange når ungene og kona er med, og da er det greiere å håndterer en innenbords.

 

Ser at prisen på den i Bergen er 98'. Han annonserte for 120' eller 130' i fjor, hvis ikke jeg tar feil. Ellers ser jeg det er en i Strømstad, også avertert til 98'.

 

Ellers er det en i Brønnøysund til 75' som ser meget bra ut. Sjekk ut denne linken:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=458...893&pos=1&rub=7

Etter min mening ser dette ut til å være et meget godt kjøp.

 

Lykke til med valg av båt.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Albin Viggen - 24 fot - som jeg var veldig fornøyd med (før jeg skiftet til Vega, som brakte meg liten glede...). Den typen får du nok for drøye 40.000. Utenbordsmotor, hvilket er en ulempe. På den annen side er jo gjerne innenbordsmotorene i båter i den prisklassen - gamle som de er - nokså upålitelige saker. Viggen seiler OK og er lett omsettelig når du skal selge igjen.

Link to post
Share on other sites

I forhandlingspakken med resten av familien ligger det føringer på at Festina Lente skal beholdes i en overgangsperiode, og derombord sover vi komfortabelt 4 stk.  Seilbåten er tenkt som en begynnerbåt slik at far skal få utvikle sin seilinteresse,  og uten at vi må selge klenodiet - slik at vi fortsatt har Festina Lente dersom seilinteressen skulle dø hen og bare være et "blaff" av vind.  Derimot hvis det blir full klaff med seilingen så blir det gjerne familieseiler størrelsen 32 til 36 fot på oss om ca 2 år.  Har igrunnen ikke lyst til "learning by doing" i en så stor sak, så jeg vil at læringsperioden skal foregå i nevnte størrelse, 22-26 fot.  Så den blir kanskje en slags ungkarsbåt, og skal unntaksvis beboes av så mange flere enn meg og en til.   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Å ødelegge båten er vel å å litt for langt, jeg vil helst at den skal være salgbar etter 2 år.  Det var vel helst det at jeg ønsker en båt som kan lære meg masse seiling uten at jeg gjør de helt store ( og som du nevner, dyre) tabbene som skremmer vettet av både meg og hun som jeg prøver å overbevise.

Link to post
Share on other sites

Ett alternativ til sameie er å leie ute båten et par uker på sommeren. Har selv en Happy27 som jeg ikke får tid til å bruke så mye som jeg skulle ønske. Leier den ut 2-3 uker på sommeren å har gratis båt resten av året. Vet at mange her aldri ville finne på å leie ut båten, men for meg er det greit og det finansierer en båt som ellers ville kostet litt mye i forhold til hvor mye jeg får brukt den. For en 27 fots båt i Oslofjorden kan du regne ca 5000 - 6000 i uka. Siden du vil ha anbefaling av båt type kan jeg også anbefale en Happy 27.

Link to post
Share on other sites

Vil du leie ut, ville jeg kanskje sett etter en halvtonner.

Disse er faktisk ganske greie å håndtere. Hadde 21 foter før, fleska til skikkelig, og gikk til 30 foter. Denne er like letthåndterlig som en liten båt, iallefall nesten..

 

Men det koster jo litt mer...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei!

Granada laget gode båter som seiler godt 24, 27 og 28 Sport.

Men kanskje ikke noen utpregede nybegynnerbåter. Så på en Granada 24 for noen år tilbake. Reine eggeskallet. Men gikk unna, det gjorde den sikkert. Om man kan seile den.

 

ALO Mikkel og Bakke begge på 26 fot, er norske alternativer. Columbie 66 ditto. Siste har egen separat dass, om det er noe poeng. ( i denne klassen er det uvanlig iaf )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men kanskje ikke noen utpregede nybegynnerbåter. Så på en Granada 24 for noen år tilbake. Reine eggeskallet. Men gikk unna, det gjorde den sikkert. Om man kan seile den.

 

ALO Mikkel og Bakke begge på 26 fot, er norske alternativer. Columbie 66 ditto. Siste har egen separat dass, om det er noe poeng. ( i denne klassen er det uvanlig iaf )

 

Suzuki

Alo Mikkel er et godt altrnativ til  Bakke , - Og selv med en MB2b (motor) er det et godt alternativ, selv om jeg må skifte hele motoren  . ( og ny do , hvis den begynner å bli sliten koster jo under 1000 lappen )
Link to post
Share on other sites

Har vel egentlig overhode ingen peiling på seilbåt, men jeg husker fra mine unge dager da var min mor og far nær på å kjøpe en ny Firling 24, den gang så var dette en fin båt.

Svippa innom Finn og fant 2 stk til ca 40 til 45 K Vet ikke nen dette må være mye båt for pengene, og Linge var jo kjent for å lage gode skrog....

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=468...684&pos=1&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=477...684&pos=0&rub=7

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har vel egentlig overhode ingen peiling på seilbåt, men jeg husker fra mine unge dager da var min mor og far nær på å kjøpe en ny Firling 24, den gang så var dette en fin båt.

Svippa innom Finn og fant 2 stk til ca 40 til 45 K Vet ikke nen dette må være mye båt for pengene, og Linge var jo kjent for å lage gode skrog....

Vær forberedt på at Firlingen seiler meget langsomt! Jeg fannt ikke båten og lystallet på http://www.lysweb.no -, men jeg mener den en gang hadde et lystall ca. 0,90.  Linge tegnet visstnok denne i håp om at den skulle slå an som en folkebåt, det gjorde den jo ikke! Hvordan den ellers er, vet jeg ikke! :smiley:
Link to post
Share on other sites

Har vel egentlig overhode ingen peiling på seilbåt, men jeg husker fra mine unge dager da var min mor og far nær på å kjøpe en ny Firling 24, den gang så var dette en fin båt.

Jeg ville ikke satset på en firling dersom du er ute etter seilegenskaper. Da ville jeg mye heller gått på for eksempel en H-båt.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

.....å kjøpe en ny Firling 24, den gang så var dette en fin båt.

Firling var i utgangspunktet designet, av Jan E. Linge, som en motorseiler, altså, et kompromis mellom motor / seil - ikke akkurat mye seilglede å få der, nei.......tror at du vil mistrives med en slik en som seilbåt...... :o|

 

Firlingen's popularitet (hvis man kan kalle det dét...) kom først og fremst av at den var et "billig" alternativ. Ikke særlig vellykket, hverken som motor- eller seilbåt. Og så hadde den røde seil, da gitt...... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hej Festina Lente

Bilde

jag skulle råda deg o gå för en Maxi 77a / Albin 78 / IF / H-båt / Express............

 

köp en 'känd' båt i storleksklass 7-8 m, dessa er lätta o sälja om du skulle vilja ha en större

seglare senare (eller om du vill gå tilbaka til motorbåt, vilket jag håller högst osannolikt!  :wink:)

 

Det finns oxo manga bra seglare i klassen 6-7 m    Maxi68 / Misil II / (Albin-Karlskrona-) Viggen

Johnson 24..........mm mm    

 

Men jag skulle råda deg att legga til några tusenlapper o kjöpe en båt i den första

kategorin  7-8m om du tenkt deg o vare ute några uker !

 

Skulle jag välja åt dig så skulle jag tagit en Maxi 77 av årsmodell 75 eller senare......

(då kom en modellförändring som gjorde att man fikk ståhöjd vid pentryt ! + en

 starkare kjölinfestning !)

 

får du tag i en med inombordare så er dette ett 'plus' om du skall ha en god feriebåt

men ett 'minus' om du tenkt deg o kappsegla mycket !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Takk for mange flotte innspill - og Maxi 77'en på bildet til Gunga Din ser ut til å ha et herlig driv! Jeg har to spørsmål til dere der ute: 1. Er det noen som har prøvd First 24?  2. Er det noen som har erfaringer fra delt eierskap, avtaler, kontrakter, feller man bør unngå?

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...