oye Startet 30.April.2011 Del på Facebook Startet 30.April.2011 Oppdaget at på mitt forbruksbatteri (Varta 110ah) så er det èn celle hvor flottøren i syrevekmåleren ikke reagerer, mens på de fem andre ligger syrevekta på 1,275-1,280. Hvilespenningen er ca 10V, og ved belastningstest så faller naturlig nok spenningen ned til "rødt område". Batteriet er 3 år gammelt, og jeg hadde det samme tilfellet på det forrige batteriet jeg byttet ut for 3 år siden. - Hva kan årsaken til dette være - kan det være noe feil på dynamo/laderegulator? - Kan det være mulig å få batteriet i gang igjen? Har forsøkt både litt tøff lading og mer langsom og forsiktig lading uten at det er noe hjelp i det. - Har hørt noen mene at man kan ødelegge det andre batteriet som står i parallell til dette som har èn celle defekt - stemmer det? - Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med forbruksbatterier fra Biltema? Er takknemlig for tips og råd! mvh OysteinE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Bytt batteri, det er dødt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Har du 2 batterier i parallell og det ene er dårlig, vil det dårlige tappe det gode. Da vil du til stadighet tappe det gode batteriet ned til, og under, den spenningen der batteriet begynner og ta skade. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Hei. Ang.biltema batterier så kjøpte jeg meg nye der i år,men ikke uten og spørre om hvem som leverte de og det er sønnak som leverer batterier til de fikk jeg opplyst... Det er jo også 3 års garanti på de vis de skulle ryke før det... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Blybatterier tåler dårlig å stå over noe tid uten å være fulladet. Såkalte marine-/fritids-/forbruksbatterier er laget for å tåle dette bedre enn startbatterier på bekostning av startstrømmen/kortslutningsstrømmen. Du har kanskje noe som tapper batteriene? Da trenger du en vedlikeholdslader. Det som skjer med blyakkumulatorer når de ikke er toppladet er såkalt sulfatering. Det arter seg som belegg på platene og foruten å redusere kapasiteten proporsjonalt med det sulfaterte arealet, så vil det etter en tid bli så tykt at det kortslutter cellen. Siden det er seks celler i serie får disse samme ladestrøm, dvs at den cellen med lavest kapasitet (mest sulfatering) begynne å gasse ut vannet før batteriet er fulladet, da forsterkes problemet fordi cellen mangler elektrolytt og laderen prøver jo å lade til en gitt spenning. Såkalte smarte ladere skal vistnok virke forebyggende mot sulfatering, du får fulladet batteri kontinuerlig uten å tørrlade. Når det gjelder hvem som lager batterier for hvem så er jo exide sønnak en stor og ledende produsent og kvaliteten er da avhengig av hva biltema spesifiserer Har tidligere sett positive tester av biltemas startbatterier Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Når det gjelder batterier fra BT har jeg følgende erfaring: Kom hjem med nyinnkjøpt startbatteri fra BT i vinter. Det ga 10V. En celle kaputt. Batteriert ble returnert og jeg tok med multimeter og målte på noen andre i butikken. Fant da ett til som viste 10V. Gikk straks over til annen leverandør. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.