Jump to content

Forbruksbatteri - èn celle defekt


oye

Recommended Posts

Oppdaget at på mitt forbruksbatteri (Varta 110ah) så er det èn celle hvor flottøren i syrevekmåleren ikke reagerer, mens på de fem andre ligger syrevekta på 1,275-1,280. Hvilespenningen er ca 10V, og ved belastningstest så faller naturlig nok spenningen ned til "rødt område".

Batteriet er 3 år gammelt, og jeg hadde det samme tilfellet på det forrige batteriet jeg byttet ut for 3 år siden.

- Hva kan årsaken til dette være - kan det være noe feil på dynamo/laderegulator?

- Kan det være mulig å få batteriet i gang igjen? Har forsøkt både litt tøff lading og mer langsom og forsiktig lading uten at det er noe hjelp i det.

- Har hørt noen mene at man kan ødelegge det andre batteriet som står i parallell til dette som har èn celle defekt - stemmer det?

- Er det noen som har gode eller dårlige erfaringer med forbruksbatterier fra Biltema?

Er takknemlig for tips og råd!

mvh

OysteinE

Link to post
Share on other sites

Blybatterier tåler dårlig å stå over noe tid uten å være fulladet. Såkalte marine-/fritids-/forbruksbatterier er laget for å tåle dette bedre enn startbatterier på bekostning av startstrømmen/kortslutningsstrømmen. Du har kanskje noe som tapper batteriene? Da trenger du en vedlikeholdslader. Det som skjer med blyakkumulatorer når de ikke er toppladet er såkalt sulfatering. Det arter seg som belegg på platene og foruten å redusere kapasiteten proporsjonalt med det sulfaterte arealet, så vil det etter en tid bli så tykt at det kortslutter cellen. Siden det er seks celler i serie får disse samme ladestrøm, dvs at den cellen med lavest kapasitet (mest sulfatering) begynne å gasse ut vannet før batteriet er fulladet, da forsterkes problemet fordi cellen mangler elektrolytt og laderen prøver jo å lade til en gitt spenning. Såkalte smarte ladere skal vistnok virke forebyggende mot sulfatering, du får fulladet batteri kontinuerlig uten å tørrlade. Når det gjelder hvem som lager batterier for hvem så er jo exide sønnak en stor og ledende produsent og kvaliteten er da avhengig av hva biltema spesifiserer :flag_sw: Har tidligere sett positive tester av biltemas startbatterier :clap:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder batterier fra BT har jeg følgende erfaring: Kom hjem med nyinnkjøpt startbatteri fra BT i vinter. Det ga 10V. En celle kaputt. Batteriert ble returnert og jeg tok med multimeter og målte på noen andre i butikken. Fant da ett til som viste 10V. Gikk straks over til annen leverandør.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...