Jump to content

Skal skifte ut fineren i overbygget. Lime gammel på ny?


Vosso63

Recommended Posts

Har en gammel Dory 32'. Den ble ombygget til lystbåt tidlig på 60-tallet. Forrige eier har skiftet ut kryssfineren i hytta, men ikke fineren i overbygget bak. Der er det mahogny reisverk og mahogny kryssfiner. Bildene er fra 2007 og det er forandra mye innvendig, men "styrehuset" må altså skiftes nå. Der kan en pille fineren fra hverandre med fingrene.

inni_styrehuset_vaar_07.jpg

styrehus_utvendig_07.jpg

Mesteparten er allikevel vinduer, så det er egentlig ikke så mye som skal til. Jeg driver og skifter ut mahognyfineren inne i hytta. Det er egentlig ikke så farlig, bruker like gjerne smal kvistfri furupanel der. Det er utvendig jeg vil ha mohognypreget. Jeg har altså to gamle 4mm mahognyfiner-plater i størrelse 1m x 1,8m, og en litt mindre (bilde).

mahognyfiner.jpg

Det er mange tråder her på båtplassen om liming av finer. Litt vanskelig å finne ut av det.

Så mitt spørsmål er altså:

Kan jeg bruke vannfast (sjøfast) kryssfiner og så lime den 4mm mahognyfineren oppå? Vinduene er festa med gummilister i kryssfineren. Kryssfineren er så limt og delvis skrudd fast i mahognyreisverket. Hadde vært penest å bare limt (ikke brukt skruer fra utsida og inn).

Går det an å oppgi ett produkt jeg enkelt kan få tak i nå i mai? Altså som jeg slipper å bestille, og får i juni, når det har begynt å regne igjen.

Har aldri gjort dette, så akkurat nå trur jeg at jeg bare skal kline på epoksylim og klemme sammen emnene med tvinger. Stemmer det? Er det fryktelig vanskelig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...