Jump to content

Cockpit-bord til Skarpnes 25 Weekender?


fredriksen

Recommended Posts

Cockpit-bordet i min Skarpnes 25 Weekender har forundret meg mye:

 

Det har spisse hjørner (når all annen innrednign i båten har fine avrundete hjørner),

det er for lavt (rekker såvidt over knærne når jeg sitter ved bordet, og jeg er kort!),

det er 2 cm for langt til å legges / skyves på tvers under midtre sittebenk (og må derfor ned i stuverommet),

og har en beinkonstruksjon (4 føtter) som gjør at de lett kommer borti annet ved lagring / løfting opp/ned fra stuverom/lasterom i den ene sittebenken (slår beina inn under bordet og "støttelabben" som støtter mot bordplata blir da stående rett ut som et lite bein).

 

Ellers er løsningene i båten like fine/utmerkede som dette bordet er misstilpasset. Jeg fristes derfor til å tro at dette bordet ikke er originalt for båten. Det er ikke mange slike båter å se (total produksjon 30 - 40 stk?), så det har ikke vært lett å finne ut hva andre tilsvarende båter har. Er det noen av baatplassens lesere som har tilsvarende båt? Har dere det samme bordet?

 

Etter blåmerkene vi fikk sist sommer fra bordets skarpe hjørner bør vinterprosjektet mitt bør være  :cryin:

 

A: Kappe 3 cm av lengden på bordet

B: Runde hjørnene på bordet

C: Forlenge bordføttene med 5-7 cm

 

Sum: I det hele tatt skaffe / lage et nytt bord! :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det stille....

 

så det er nok ikke påtrengende mange eiere av samme båttype her på nettet...  :cryin:

 

Og det må vel bety at jeg bare får gå løs på dette cockpitbordet slik at det kan benyttes inntil annet og bedre bord blir innhandlet eller laget.  Det frister med et med "kompassrosemotiv", men det får vente til jeg finner et bra tilbud..

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Svenske LAGOON har etpar smarte patenter som kanskje kan kopieres. Der bretter du sidestykkene opp på bordet når disse ikke er i bruk, dermed får du både stort og lite bord på en gang. ( sidelemmene er hengslet, med solide hengsler som er nedfelt i plata.. )

 

Smart..,og sikkert kopierbart..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Yepp, her var det mye "lækkert" hos Martinssons! Jeg har forespurt om priser nå.

 

Cockpitbordet som Lagoon har er smart, og minner litt om Windy 9800, men jeg trenger egentlig ikke et såpass avansert ettersom jeg har ganske god stuveplass under den midtre benken og forsåvidt i lasterommene. Derfor lurte jeg på hva Skarpnes egentlig hadde levert med originalt. Teakbordet som jeg har passer såpass dårlig at jeg er ikke sikker på om det er originalt. Men, det ser ikke ut for at det er andre her på 'plassen med samme båt?

 

Dersom jeg må lage midtstøtte og feste på dørken, så har jeg ikke plass til feste som stikker under dørken. Klaringen mellom VP'en og undersiden er kun et par cm! Midtstolpe for et bord blir da et "snublefeste", men man blir vel vandt med det og?

 

En ordning må det i alle fall bli, da blåmerkene ikke ble satt spesielt god pris på!

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Gammelbordet - justert litt og brukt som underlag, noen kryssfinerstrimler, beis, lim, fugemasse, lakk, noen kvelder i "snekkerboa" og en smule tålmodighet...  :wink:

 

Lykke til!

Ja dette er "bærre lækkert"! Dette bordet er virkelig bra og spesielt godt inntrykk må det gjøre i en Hansvik 18HT! (Vi hadde en Hansvik 18HT i 17 år!)

 

Jeg skal søke i arkivet om du tidligere har beskrevet hvordan dette ble laget.  Fristende.... :yesnod: :yesnod:

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...