Jump to content

Klassisk regatta - Plastikk 2011


odderøya

Recommended Posts

Etterlysning!Vi vil veldig gjerne komme i kontakt med eieren av den gule DRACOEN som dukket opp på slutten av Plastikk 2011 og som var med på defileringen.

Fikk ikke notert ned navn og nr, og med tanke evnt Plastikk 2012 jeg gjerne samle navn på alle potensielle delakere som kan inviteres :-)

Noen som kjenner eiere og kan tipse om at han tar kontakt på plast@vestagdermuseet.no evnt ringer 90015849 ?

Link to post
Share on other sites

Den gule Dracoen var fin og interessant.

 

For en annen utstilling, kunne det kanskje vært interessant å ha med seilbåter også. I Kristiansandsområdet ble f.eks. Oksø 32 bygget tidlig på 70-tallet, dette er en meget seriøs havseiler som med rette utstyret er en virkelig "go anywhere"-båt. Noe lignende har ikke skjedd siden. Det sier litt om mulighetene som man så i plastbåtproduksjon på den tiden. En annen morsom lokal historie er om KMV som bygget Jan H. Linges Mekling frem til bensinkrisen. Dette er en stor (27 fot) daycruiser med en meget ukonvensjonell uteløsning. Den dag i dag kunne båten (med litt moderniserte linjer over fenderlisten) vært en spennende båt. Her var en stor uteplass og føreren satt på en pidestall-ligende stol langt akter. Båten ble levert med servise i eget design og gardiner og øvrige tekstiler var designet spesielt for båten. Den dag i dag er dette uvanlig (nå snakker vi ikke om en vulgær logo-brodering, men om virkelig design og fargeavstemning). En original Mekling er en unik DC på linje med en original Coronet - og mer spesiell enn tidlige Draco og Windy. Kunne vi fått en original KMV-Mekling til Plastikk 20XX i Kristansand - da snakker vi historie... (I Bergen sitter det en som samler Linge-båter i en hall. Han har sikkert en Mekling også.)

 

Når det gjelder selve regattaen - hva med en hi-speed del der det er snakk om å se gamle båter i heftig driv fremover. Kunne man fått en del av Otra? Eller kanskje t.o.m. kanalen ved Odderøya kunne stenges for øvrig trafikk (jf. Fri Fart på Göta Kanal)?

 

Dette er bare noen forslag off the top of my head.

Link to post
Share on other sites

Den gule Dracoen var fin og interessant.

 

For en annen utstilling, kunne det kanskje vært interessant å ha med seilbåter også. I Kristiansandsområdet ble f.eks. Oksø 32 bygget tidlig på 70-tallet, dette er en meget seriøs havseiler som med rette utstyret er en virkelig "go anywhere"-båt. Noe lignende har ikke skjedd siden. Det sier litt om mulighetene som man så i plastbåtproduksjon på den tiden. En annen morsom lokal historie er om KMV som bygget Jan H. Linges Mekling frem til bensinkrisen. Dette er en stor (27 fot) daycruiser med en meget ukonvensjonell uteløsning. Den dag i dag kunne båten (med litt moderniserte linjer over fenderlisten) vært en spennende båt. Her var en stor uteplass og føreren satt på en pidestall-ligende stol langt akter. Båten ble levert med servise i eget design og gardiner og øvrige tekstiler var designet spesielt for båten. Den dag i dag er dette uvanlig (nå snakker vi ikke om en vulgær logo-brodering, men om virkelig design og fargeavstemning). En original Mekling er en unik DC på linje med en original Coronet - og mer spesiell enn tidlige Draco og Windy. Kunne vi fått en original KMV-Mekling til Plastikk 20XX i Kristansand - da snakker vi historie... (I Bergen sitter det en som samler Linge-båter i en hall. Han har sikkert en Mekling også.)

 

Når det gjelder selve regattaen - hva med en hi-speed del der det er snakk om å se gamle båter i heftig driv fremover. Kunne man fått en del av Otra? Eller kanskje t.o.m. kanalen ved Odderøya kunne stenges for øvrig trafikk (jf. Fri Fart på Göta Kanal)?

 

Dette er bare noen forslag off the top of my head.

 

Takk for innspill og spennende info om Mekling. Sitter faktisk her og ser i en kopi av en salgsbrosjyre fra KMV på Mekling - var ikke klar over at det var under oljekrisen denne båten ble lansert. Takk for info :-) Jeg skal skrive en artikkel om KMV plastbåtfabrikk og det er veldig flott å få tilgang på slike opplysninger. Skulle det være andre her på forumet som også har litt å fortelle om KMV og båtene produsert der, kontakt meg gjerne!

 

Avslutter med noen sitater fra Mekling brosjyren - herrrlig!!! :-)

"Byssen er usedvanelig godt utstyr, og i tillegg til alt standardutstyret, kan man bestille et eget service som passer spesielt godt til denne båten".

 

"Ideen bak farvevalget er hentet fra "det våte element" havdypets voldsomme blå og grønne kontraster veksler med bølgetoppens friske skumgrønne".

Link to post
Share on other sites

Herlige ord og vendinger fra Linge der. Dessverre har vel de fleste serviser forsvunnet fra Meklingene omtrent ved første eierskifte.

 

Noe av det som hindret Meklingens suksess den gang, var kanskje at ideen om en stor (27 fot) åpen båt med meget begrenset tilbud under dekk, var fremmed for folk flest. Men i dag er det jo mange såpass store båter der uteplass er prioritert. På den måten synes jeg Meklingen var langt forut for sin tid, og den kunne nok fungert i markedet i dag med litt mer tidsriktige linjer i overbygget og innredningen.

Link to post
Share on other sites

Synes det passer å piske liv i en gammel kjepphest her.

Nemlig det gode gamle navnet "Passbåt". Se:

https://baatplassen.no/i/topic/14673-passbaat-tilbake-fra-glemselen/page__p__159311__fromsearch__1#entry159311

En annen tråd som også er aktuell i forbindelse med "Plastikk 2011" er Veteranpåhengstråden:

https://baatplassen.no/i/topic/62888-veteranpaahengstraaden/page__p__876374__fromsearch__1#entry876374

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ser at en av Herwa modellene ligner på Polar 17.

Har fått tak i en slik, og jobber for tiden med å sette den i stand.

 

Illustrasjonsfoto.

org_998.jpg

 

Etter hva jeg har funnet ut, ble Polar 17 bygget av Polarplast AS i Arendal fra ca 1965 til ca 1972.

Skrog i glassfiber og dekk/vindskjerm i teak/mahogny. Sitteplass for 7 personer, og forsetene kan legges ned til to solsenger.

 

Er det noen som vet mer om denne båten ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En Herwa Star 15 hadde vært moro å få med til neste år!

 

Endelig avgjørelse om Vest-Agder-museet skal arrangere Plastikk 2012 er ikke tatt - men vi skal holde dere informert om saken.

 

Selv om vi ennå ikke kan si noe sikkert, er det veldig hyggelig at mulig interesserte tar kontakt med museet på plast@vestagdermuseet.no

 

På den måten får vi laget en e-postliste som vi kan bruke til å distribuere informasjon ut til interesserte eiere av klassiske plastbåter :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...