Jump to content

Eget batteri til baugprop - hvordan kable opp?


ElDart

Recommended Posts

Jeg vurderer å sette opp et eget batteri til baugpropell og ankervinsj i baug (det har blitt litt mange store strømslukere på forbruksbatteriet). Men hvordan bør jeg kable opp dette? Det er vel en fordel om denne kretsen er atskilt fra det øvrige. Jeg har fått foreslått et rélé som kobler til strømmen når jeg ønsker dette. Men hva da med lading?

Link to post
Share on other sites

Hei. Eg har nettopp sjøsatt og eg har koblet slik du tenker. Eg har i både batteri isolator + fjernstyrt (styres fra styre.pos)hovedstrøm bryter bak (kabel fram til lading) der eg henter ladestrøm fram til Maxxima batteri ved baugpropell.

Ta en kikk på tråden eg hadde gående. Eg skal legge ut bilder og utføre målinger av mitt system.

 

Link

Redigert av skhauge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda har et 180 Ah batteri for propell og winch der fremme. Et fjernstyrt rele fra BEP kutter forbindelsen mellom batteri og brukere når disse ikke er i bruk. Lading går fra motorens dynao. Jeg bruker fjernbetjeningen fra Sleipner til vanlig (dette var den eneste trådløse betjeningen som slo gjennom stålbåten den gangen jeg kjøpte). Fjernkontrollen til Sleipner er også koblet opp mot ankerwinche, slik at jeg kan stå foran i baugen å hale inn ankeret, samtidig som jeg kan styre båten etter visningen på kjettingen, eksempelvis.

Link to post
Share on other sites

Mnjao... det er vel i og for riktig nok, men poenget er at spenningsfallet i kablene bør være minst mulig, og da kan avstand kompenseres med feitere kabler. Se kabelkalkulatoren.

Joda, enig i det. Men jo nærmere jo bedre, man sparer jo noen kroner på og kunne bruke 16mm2 i steden for 90mm2 kabel

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde det samme i år og monterte et maxima batteri fremme ved baugpropellen. Koblet dette via en BEP batterivelger. Tok plusskabelen fra batteriene bak inn på batteripekke 1 og kabelen fra det nye batteriet på batteripakke 2. Kan på den måten styre hvor baugproppellen tar strøm fra og issolere den hvis jeg ønsker det. Husk sikring også på kabelen fra det nye batteriet!!

Link to post
Share on other sites

man sparer jo noen kroner på og kunne bruke 16mm2 i steden for 90mm2 kabel

Men ikke glem at batteriet antagelig skal lades også. Jo lenger bort fra generatoren, jo større spenningsfall i ladeledningene, og jo dårligere lading. Med mindre man har en laderegulator med egen senseledning.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Men ikke glem at batteriet antagelig skal lades også. Jo lenger bort fra generatoren, jo større spenningsfall i ladeledningene, og jo dårligere lading. Med mindre man har en laderegulator med egen senseledning.

Sant det, er vel ikke så lett og få dette 100% optimalt. Som med det meste i båt må det bli noen kompromisser.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Eg la 90 kvadrat heile veien. Overkill men fikk kabel så billig. Batteri er plassert i kabelstrekk ca 75cm fra batteri. Det fine med den fjernstyrte hovedstrømbryteren bak er at når eg går inn/ut fra en havn kan eg slå av strøm krets bak slik at det kun brukes strøm fra Maxxima batteri i front. Så slår eg inn igjen bryter etterpå for lading. Det funker fint om eg kjører propell med krets innkoblet, men eg liker systemet der eg frikobler baugpropell fra det øvrige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...