Jump to content

Volvo AD41-P Har mistet effekt


cosmic

Recommended Posts

Har halvplaner,på ca 5 tonn,som alltid har oppnådd maks turt.3800 uten problem.Uanset vekt.Vet jeg har lett propell.Kjører aldri med mer enn 3100,men merket i høst at jeg ikke klarte mer enn 2900,og senere 2700.Regnet med at det skyldtes mye bagasje og at den var begynt og gro.Ved utsett nå,klarer jeg maks3100.med nysmurt båt lite bagasje og lite på tankene. Ingen eksos veken ifjor eller nå.Aldri ant.til sort røyk,bare litt blådis ved kaldstart,som er helt vanlig.Har ny intercooler,hatt dysene/injektorene til sjekk og just.i vinter.Ingen påviselig slark eller ulyd i turbo,som nok er det første rådet jeg får.Rengjort vannutskiller som ikke var skitten,nye filtre.Har prøvd å bypasse vannuts.og grovfilter,uten at det hjalp.Har løsnet slange etter fødepumpe ved gange på tomgang,og diesel sprutet ut.Har sjekket membran i røykbegrensn.vakuum,og der så det helt og fint ut.membran tett når suger i slange.Har selvsagt kontr.gasskabler gir fullt utslag under kjøring.Jeg gjentar at det aldri er svartrøyk.Ikke sot verken på akterspeil eller hvit jolle på tvers.Er nå rimelig oppgitt,og trenger hjelp.Motor er 2000 mod.Går helt jevnt og fint ellers.gått 1900timer.Begynner å mistenke selve dieselpumpen.

Redigert av cosmic (see edit history)
Link to post

Mulig du er inne på noe,men dysene har jo vært ute,og filtrene er byttet,så litt merkelig om den samme luften ligger og lager krøll.Virker som et stabilt effekttap,da det hjalp akkurat så mye sum forventet å lette vekt,pluss rengjøring av skrog. takk for forslaget.Ser snart spøkelser på høylys dag.

Link to post

Hvilket turtall får du når du ruser motoren? Du bør få 4200-4300. Når du sier at gass-wiren gir fullt utslag

regner jeg med at du også har sjekket at anslaget på pumpa går på maks.

Regner også med at du har justert ventilene.

La motoren gå på tomgang og løsne et og et dyserør og sjekk om tomgangen går like mye ned på hver.

Link to post

Bør ikke tett luftfilter gi litt røyk etter noen måneder? Og om den suger luft,så burde den vært mer ujevn i gangen etter min mening,men jeg får bare sjekke om igjen.Lurer fortsatt på om det kan være en fullgass funksjon i pumpen som streiker.

Jo den vil nok ryke mer med tett luftfilter, men du skrev ikke noe om det så tenkte det kunne være verd og sjekke.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Du skulle ikke se litt mer på røykbegrenseren? Skal vel ikke være vakuum der, men et overtykk når turboen lader??

 

Dette skal gjøre at den ikke får for mye diesel og tilhørende svart røyk, under akselrasjon (før turboen lader maks). Er det leksje eller tett i eller i slangen til røykbegrenseren, vil du ikke få den ekstra dieselen når det trengs.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...