cosmic Startet 1.Mai.2011 Del på Facebook Startet 1.Mai.2011 (redigert) Har halvplaner,på ca 5 tonn,som alltid har oppnådd maks turt.3800 uten problem.Uanset vekt.Vet jeg har lett propell.Kjører aldri med mer enn 3100,men merket i høst at jeg ikke klarte mer enn 2900,og senere 2700.Regnet med at det skyldtes mye bagasje og at den var begynt og gro.Ved utsett nå,klarer jeg maks3100.med nysmurt båt lite bagasje og lite på tankene. Ingen eksos veken ifjor eller nå.Aldri ant.til sort røyk,bare litt blådis ved kaldstart,som er helt vanlig.Har ny intercooler,hatt dysene/injektorene til sjekk og just.i vinter.Ingen påviselig slark eller ulyd i turbo,som nok er det første rådet jeg får.Rengjort vannutskiller som ikke var skitten,nye filtre.Har prøvd å bypasse vannuts.og grovfilter,uten at det hjalp.Har løsnet slange etter fødepumpe ved gange på tomgang,og diesel sprutet ut.Har sjekket membran i røykbegrensn.vakuum,og der så det helt og fint ut.membran tett når suger i slange.Har selvsagt kontr.gasskabler gir fullt utslag under kjøring.Jeg gjentar at det aldri er svartrøyk.Ikke sot verken på akterspeil eller hvit jolle på tvers.Er nå rimelig oppgitt,og trenger hjelp.Motor er 2000 mod.Går helt jevnt og fint ellers.gått 1900timer.Begynner å mistenke selve dieselpumpen. Redigert 1.Mai.2011 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Les denne tråden i forumet hos Bloodydecks.com Forsøk å lufte dyserørene mens motoren går på tomgang ! Åpne tilkobling til en-og-en dyse for utlufting. Som det kommer frem i linken over så kan problemet være luftlomme som pulserer i brennstoffsystemets HP-side! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
cosmic Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Mulig du er inne på noe,men dysene har jo vært ute,og filtrene er byttet,så litt merkelig om den samme luften ligger og lager krøll.Virker som et stabilt effekttap,da det hjalp akkurat så mye sum forventet å lette vekt,pluss rengjøring av skrog. takk for forslaget.Ser snart spøkelser på høylys dag. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Hvilket turtall får du når du ruser motoren? Du bør få 4200-4300. Når du sier at gass-wiren gir fullt utslag regner jeg med at du også har sjekket at anslaget på pumpa går på maks. Regner også med at du har justert ventilene. La motoren gå på tomgang og løsne et og et dyserør og sjekk om tomgangen går like mye ned på hver. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Ventiler er justert,og det var fullt utslag på pumpe jeg mente.Motor er lettstartet,og går helt jevnt og fint.Ingen jaging.Stiger helt greit til nøyaktig 3100 hver gang,og der ligger den. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Har du skiftet luftfilter, tett eller nesten tett luftfilter vil gi disse symptomene. Hvis du ikke har gjort det så ta det av og test en tur uten filter på. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
krl Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Du bør også sjekke dieseltilførselen NØYE, helt fra tanken og frem. Slanger før pumpa drar inn luft lenge før de lekker diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Slik som Kalle74 nevner, så bør du ihvertfall ta en titt på luftfilteret, plukk av... kan ha grodd igjen ila vinteren... Kanskje rengjøre motorrommet med støvsuger før du kjører igang uten filter. Redigert 1.Mai.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Bør ikke tett luftfilter gi litt røyk etter noen måneder? Og om den suger luft,så burde den vært mer ujevn i gangen etter min mening,men jeg får bare sjekke om igjen.Lurer fortsatt på om det kan være en fullgass funksjon i pumpen som streiker. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Hei. kjenner ikke din motor, men har vært borti mange lignenede tilfeller på diesel bil (2,5 TD pajero/gallopper). der er det en liten sil inne i pumpa som tetter seg delvis igjen, symptomene er da synkende max turtall over tid, løsningen der er ut med diesel pumpa og sende den til diesel verksted. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Kalle74 Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Bør ikke tett luftfilter gi litt røyk etter noen måneder? Og om den suger luft,så burde den vært mer ujevn i gangen etter min mening,men jeg får bare sjekke om igjen.Lurer fortsatt på om det kan være en fullgass funksjon i pumpen som streiker. Jo den vil nok ryke mer med tett luftfilter, men du skrev ikke noe om det så tenkte det kunne være verd og sjekke. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
cosmic Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Der er ingen synlig eksos verken på høyt eller lavt turtall.I og med at filtre og dyser har vært demontert,og feilen er akkurat lik som før,er det at jeg som sagt begynner å mistenke selve dieselpumpen,og er spent på om noen vet om en vanlig feil med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Du skulle ikke se litt mer på røykbegrenseren? Skal vel ikke være vakuum der, men et overtykk når turboen lader?? Dette skal gjøre at den ikke får for mye diesel og tilhørende svart røyk, under akselrasjon (før turboen lader maks). Er det leksje eller tett i eller i slangen til røykbegrenseren, vil du ikke få den ekstra dieselen når det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 har mest lyst til bare å ikke skrive noe mer,og håpe at tråden dør ut av seg selv,men noen har satt det gamle luftfilteret inn i innsatsen,og latt meg tro det har vært byttet,eller noe slikt.jada jada jada.tok det av,og halvplaneren hoppet opp i fullt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Alltid greit når det ordner seg. Håper du får en problemfri sesong videre Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Eureka Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 det enkle er ofte det rette... nyt sommeren som er på vei. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.