Jump to content

Batteristørrelse Mercury 50hk fra 1983


superhenning

Recommended Posts

Hei. Hvor kraftig batteribør jeg ha for å kunne starte båten og i tillegg ha nok strøm til og drive el-kjøleboks og led lanterner. Tenkte på to 18A motorsykkelbatterier og bryter for batterivelger. Hva sier dere? Pr. dags dato har jeg et monster av et 120A batteri som jeg vil ha vekk... Motor er forøvrig en Mercury 50 fra 1983.

Link to post
Share on other sites

tenker meg at den lader litt lite til bruk av kjøleboks.

men de batteriene du skisserer er uansett alt for små.

 

Normalt er vel ett batteri på ca 75 AH

Eventuelt to men det spørs vel om du får ladet opp.

 

Jeg kan tenke meg at den motoren lader med maks 6 A

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I Seloc manualen jeg har for denne motoren står det at den lader med 10-12A, i tillegg står det at man bør minimum ha et 70Ah batteri.

Når det er sagt så ser jeg ikke noe problem med og bruke 2 18Ah batterier, er sikkert ikke den mest gunstige løsningen da disse motorsykkelbatteriene strengt tatt er startbatterier, men fungere greit vil det nok helt sikkert gjøre.

 

Så lenge utstyret du har ikke trekker mere enn motoren klarer og levere ligger du greit ann, ville dog ikke

lagt meg helt opp mot grensen på 10A.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Ok. Jeg er med. Da tenker jeg at jeg går for et 70A. Vil ha så lite batteri som mulig. Hadde tenkt å plassere det under benken på babord side, men det er for høyt selv om jeg forsenker bunnen i benken. Finnes det noen 70A batterier som er lavere enn standard?

Link to post
Share on other sites

Siden du nevner el-kjøleboks så trekker disse så mye strøm at det sikkert er greit med et 70ah batteri. Så mye at det egentlig hadde vært bra med et MC batteri i tillegg for å sikre start av motoren. Regner med at den motoren ikke kan dras igang...

Man trenger ikke noe bryteropplegg, kjører bare ladestrømmen gjennom en diode for hvert batteri.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det er angitt minimum 70Ahr er ikke at det er nødvendig for å starte motoren, her holder et MC startbatteri helt fint.

Men ladestrømmen er uregulert og et lite batteri vil koke over.

Jeg har en gammel Kawasaki Z650 motorsykkel, denne har kun ladelikeretter/spenningsregulator, ingen laderegulator, har ikke problemer med koking der.

 

Setter man et full-ladet batteri til lading med en 100A lader så betyr jo ikke det at man lader med 100A

og koker i stykker batteriet?

 

Prøver og huske batteriteorien fra skolen, men det begynner jo og bli noen år siden... :cool:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Kommer nok ikke til å kjøre rundt med kjøleboks alltid men tenkte det kunne være greit å ha muligheten. Hva mener du med å kjøre ladingen gjennom en diode? Må vel ha en bryter slik at man ikke tapper startbatteriet og hvis man har det i tillegg til et for forbruk?

Link to post
Share on other sites

Nei, iom at det sitter én en-veisventil (diode) på ledningen til start og tilsvarene på forbruk vil ikke utlading av det ene batteriet påvirke det andre.

 

Jeg har en gammel Kawasaki Z650 motorsykkel, denne har kun ladelikeretter/spenningsregulator

Er her det ligger. Du har en spenningsregulator, det mangler på de fleste eldre og mindre utenbordsmotorer. De har kun likeretter. Ubelastet kan ladespenningen komme opp mot 100V på fullt turtall. batteriet vil derfor kunne bli overladet, altså ladet med altfor høy spenning etter at det er fullt.

Jeg lærte dette på en brutal måte med mobil til 30k på begynnelsen av 80-tallet.... :headbang:

 

Har man spenningsregulator vil ladestrømmen gå mot null når spenningen er oppnådd. ca 14v.

Link to post
Share on other sites

Aha, da misforstod jeg deg, og er enig med deg.

Når det er sagt så er det jo bare og få tak i en spenningsregulator om montere i motoren. Spiller ingen rolle hvor den kommer fra.

Hadde selv en Winrace 13 i ungdommen med 25hk Tohatsu, og den ville jeg ha stereo i, fikk da tak i en spenningsregulator fra en gammel Mercury 115hk rekkesekser på et verksted og monterte denne i Tohatsuen, plutselig var jeg den eneste 15 åringen hjemme med radio/kassettspiller i båten :cool:

Blir mobbet for det enda (22 år senere) :thumbsup:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Ok, da var du heldig, for det er maaange på forumet som har hatt dette dilemmaet.

Problemet er at selv 'proffene' ofte har liten kunnskap om hva som egentlig sitter på motoren, om det er likeretter, regulator etc.

Men da har vi én mulig donorkandidat, 115 tower-of-power...

Om noen vet om fler så si ifra.

Evnt. andre alternativer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...