Jump to content

Autopilot løsning, Bavaria 38 Ocean


GeirT

Recommended Posts

Autopiloten på båten vår funker bra, men er for svak og ikke intelligent nok for bruk i høy sjø. Det er en Raymarine ST-4000+ rattpilot.

Båten styres med ratt og wiretrekk i strømpe bak til rorkvadranten.

 

Nå har jeg fått tak i en Simrad AP25 med rategyro, AC20 kurscomputer og ror-føler. Det var også med en hydraulisk pumpe.

 

Spørsmålet er hva som anbefales av drivenhet. Hydraulisk rorsylinder m/bypass, eller elektrisk drivenhet med clutch ? AC20 kan levere 10-20A v/12V.

 

Er det noen her som kan foreslå en løsning ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei, selv har jeg en 40 Ocean med 2elektrisk motordrivenhet" under pidestallen. Det fungerer forsåvidt bra, men om jeg skulle ha installert selv ville jeg ha plassert drivenheten direkte på rorkvadranten uansett hvilken type man går for. Da slipper man å styre med nødrorkulten om styrewirene ryker. Min drivenhet "slurer" om belastningen blir for høy, men det tar jeg mer som et tegn på at jeg bør justere seilføringen enn at drivenheten er for svak.

Har lagt ved noen bilder av min installasjon:

40_oc.jpg40_oc_1.jpg

 

Du vurderer å bruke den hydraliske pumpen du har, legge slanger og montere en vanlig hydraulisk styresylinder og bypass styrt av autopiloten? Det bør fungere, men det vil jo alltid være mulighet for plagsomme oljelekkasjer.

Elektrisk lineær drivenhet har jeg ikke hatt. Hvilken form for vedlikehold krever de Kalle74?

 

Har lagt ved et par bilder jeg har fra en 38Ocean som har montert en "lukket" hydraulisk drivenhet.

38oc.jpg38oc_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Mange takk for feedback og flotte bilder/beskrivelser.

 

Det enkleste for meg tror jeg blir å montere Simrads DD15

 

Men driveren koster noen lapper, så jeg vil bare være sikker på at det er pengene verdt.

 

Enig med at å ha den på kvadranten vil gi meg reserve-styring dersom wire trekket skulle ryke. Jeg har Joy-stick også til Simrad piloten. Med den kan båten styres manuelt via kurs-computeren. Totalprisen blir som en ny Raymarine SPX10 pakke..

men jeg tror det blir en kraftigere pilot.

 

Løsningen med tannhjul/kjede på B40O var grei på en måte også,

men innebærer det at det må monteres et ekstra kjede-hjul på ratt-akslingen ?

Men løsningen gir jo ingen reserve ror mulighet..

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Den Simrad motoren er vel det same som JEFA sin motor? Tror de er bra.

Jeg har selv hydraulisk, rett på rorkvaderanten.

http://seatronic.no/autopilot-drivenheter-c-230_154/hydraulisk-lineaer-drivenhet-p-618

Til denne har jeg en SPX 30. Min båt er omtrent samme størrelse som den du har. Mulig min løsning er litt overkill, men det funker perfekt, selv i utfordrende forhold.

Min filosofi var at det var bedre å installere litt for stor, enn litt for liten AP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...