Jump to content

Montering av propell 20hk Yamaha


Auskar

Recommended Posts

Har vasket og smurt opp en nesten ny Yamaha 20hk ( 2006 mdl ).

 

I samme slengen tok jeg av propell for å smøre opp aksling med fett.

Vet av erfaring at propeller kan sitte bom fast hvis de ikke har vært demontert på mange år.

 

Propellen fikk jeg av, vasket vekk noe grønt fett fra fabrikk som så ut som lim.

Propellen satt noe fast, men ikke værre enn at jeg dro den av med hendene.

 

Men har problemer med montering.

 

Får den noe inn men ikke helt inn, er en mellomskive innafor propell, og ei skive + mutter og saksesplint utenfor propell.

Har prøvd å dreie på aksling osv, i tilfelle den skal inn på aksling på en bestemt måte.

 

I såfall er dette noe bare som Yamaha bruker, på samtlige andre outboards jeg har eid, har det bare vært å tre propell på aksling og presse inn.

Dette gjelder Johnson, Evinrude, suzuki, Mercury og noen andre outboards.

 

Hører godt at metall tar mot metall når propellen har kommet ett stykke inn på aksling, men kan ikke finne ut hvor det stopper.

 

Er god klaring mellom propell og undervannshus, og godt klaring videre innover aksling.

 

Det eneste jeg kan tenke meg, er som jeg nevnte at aksling må stå i en spesiell stilling i forhold til propell?

Men kan ikke se noen forskjell på de langsgående spor i aksling, ei heller inni propellen.

 

Litt problematisk å arbeide med også, da motor må ligge på siden.

 

Front montert gearhendel umuliggjør dèt å sette motor med festebraketter ned, slik at aksling vender rett opp, men går allikevel med noe underlag under motor.

 

Noen som har vært borti disse motorer, og montert propeller på disse?

 

Er den første Yamaha jeg eier foruten en luftavkjølt 3,5hk utgave fra begynnelse av 70-tallet.

Link to post
Share on other sites

skal normalt være å bare tre rett på

 

for meg høres det ut som at den store "thrust washer"en mangler, men du skriver jo at den er der...

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det grønnes greaset du fjernet er Aqualube http://www.aqualubeky.com/grease.html et utrolig godt grease som ikke vaskes vekk. Du trenger ikke bruke det samme, men bruk en marinegrease.

 

Når det gjelder propellen din så spiller det ikke noen rolle hvilken stilling aksel og propell står i forhold til hverandre.

Når det gjelder thrustlageret/platen bak propellen så må denne settes på riktig vei, er vel en kan på

den så vidt jeg husker.

 

Litt klaring skal det jo være mellom propell og godset i undervannshuset, har du et bilde som viser hvor

langt inn propellen går før den stopper?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Har fått propellen på med litt press.

 

Tok og presset den på med litt fart med handmakt, gikk da inn.

Var rett og slett noe trangt da propell kom lengre inn.

 

Har en helt ny propell som jeg kunne ha prøvd, men orket ikke lete den opp da den ligger nedpakket, orginal propell er også forsåvidt i bra tilstand.

 

Alt ok nå, propell tørner rundt uten ulyder.

 

Brukte vanlig Vaselin på aksling, har brukt dette på akslinger før, og propell har vært lett å få av på andre outboards etter slik smøring.

 

Utrolig hvor propellen kan sitte på eldre motorer hvis en ikke har propellen av tidvis og smører aksling.

Satte på ny rustfri saksesplint også i samme slengen på mutter for propell.

 

Er bare å vente på større flo sjø nå..

 

Taker forøvrig for tips, får se om jeg bestiller slik Agualube grease.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...