Jump to content

Evinrude E-tec 90hk, fordeler/ulemper med stål vs alupropell


JohnArnt

Recommended Posts

Her kan det skrives utrolig mye, men først; hvorfor må du ha ny propell? Ødelagt eller feil stigning ?

Hva står det i såfall på den gamle?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er jo gunstig å handle fra USA siden kursen er så lav.

Men det er jo ganske mye å velge i og å tenke på i forhold til å skifte fra alu til stål. Du mister ofte noen hundre omdreininger men vinner som regel litt fart allikevel. Evt. kan man bytte til 4-blads alu eller stål og få bedre marsjfart men miste litt på topp.

 

Hadde du optimalt turtall med den gamle, som var alu?

 

Det ligger vel en del tråder om propeller her allerede som man evt. kan studere.

 

Her er noe å begynne med https://baatplassen.no/i/topic/79090-kjoepe-ballistic-propell-fra-utlandet-erfaringer/page__p__1124577__hl__ptpropeller__fromsearch__1#entry1124577

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha så lenge. Jeg skal lese det som du linket.

Den gamle var stål og hadde maks turtall på ca 3850. Jeg vet ikke hva som er optimalt...

Det er nok marsjfarten som er mest interessant å få optimalisert. Da er det 4-blads som er tingen?

Link to post
Share on other sites

Ja det optimale turtall er 5000-5200 med gjennomsnittelig lastet båt.

Motoren kan skades hvis man kjører på full gass og ikke får minst 4500 rpm.

 

Jeg hadde en E-tec 50 og turtelleren min viste feil, dvs. den viste 2-300 rpm for lite.

Så det er jo mulig du har litt over 4000 i virkeligheten.

Du må iallefall ned på 15" propell om ikke 13" (hvis stål).

Hvordan ble stålpropellen ødelagt? Disse skal jo tåle mye mere enn alupropellene.

 

Solas har noen 4-blads i både alu og stål. Alu er jo veldig billig.

 

Merry Fisher 625 er jo en relativt tung båt hvis det som står her stemmer http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/E4A3D5D1947EC4B6C125761800482B88?OpenDocument

Vil tro at f.eks. Yamaha/Selva 100 eller hvilken som helst 115 hk er perfekt til denne båten.

 

Hvordan den skal funke med 50 hk skjønner jeg ikke helt, da må den være ganske flat under.

Minste motor på Finn er e-tec 75 hk og 23 knop.

Men du kan vel regne med å få ca 25 knop med E-tec 90. Den er jo ikke markedets sterkeste 90 hk.

I testen fikk de nesten 30 knop med en sterk Suzuki 115 hk.

 

Jeg har lest mange steder at folk har god erfaring vedr. forbedring av marsjfart ved bytte til 4-blads, men det gjelder jo å få rett type propell da.

Mulig at en tung båt har bedre fordel av 4-blads enn en lett båt.

 

Forøvrig er det jo en fordel å ha alupropell den dagen man evt. får bunnkjenning. Men ellers er stål stort sett mest effektivt i vannet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg endte opp med denne 4-blads 18" https://www.americanprop.biz/APPS/Details.cfm?ProdID=1126&category=0

Gunstig pris og frakt og rekordlav dollarkurs.

Totalt $412 med den separate hub'en. Så ca kr 2800 ferdig momset blir det vel.

 

Dette blir økonomiturpropellen håper jeg. Får nok ikke optimalt turtall (6000-6300 rpm) på topp (da måtte jeg nok ned på 16-17") men satser på god cruising speed rundt 4500 rpm isteden. Kan nok evt. heve motoren et hakk også med denne propellen muligens.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

17425_L1.jpg

 

Disse var enda billigere på samme propellen men sender ikke internasjonalt, så måtte i såfall bruke jetcarrier http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=17425&pdesc=Stiletto_Performance_Bay_Pro_I_Series_4_Blade_RH_Propeller_Housing_D804418&str=bay+pro+i&merchID=4005

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...