Jump to content

Hvor lenge tåler Jabscos trykkvannspumpe kjøring?


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

i forbindelse med at jeg har fylt rensemiddel på vanntanken så lurer jeg på hvor lenge trykkvannspumpen tåler å gå. Er den laget for å gå kontinuerlig? Har Jabsco Par Mate, ukjent produksjonsår. Vanntanken er på 140 liter. Finner diverse dataark for pumpen på nett, men det står ikke noe om hvor lenge den er laget for å gå av gangen.

mvh

js

Link to post
Share on other sites

Hvis det er for å tømme tanken for vann/rensemiddel, så er det en grei måte å sette en gardenakobling på utluftingen i tanken ( iallefall hos meg der utluftingen er i bunn av tanken )koble på vannslangen fra springen, ta av tanklokket og så la det stå å renne til du er sikker på at alt vannet er utskiftet "og vel så det"... da slipper du å tenke på om pumpa tåler å gå i lang tid.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den går til den stopper!

 

He he det var det jeg tenkte jeg skulle unngå da...

 

Hvis det er en membranpumpe så tåler den å gå lenge av gangen. En impellerpumpe skal du imidlertid ikke tørrkjøre, men med vann kan den sikkert også gå en god stund.

Kontinuerlig skal den vel uansett ikke gå??

 

Nei ikke kontinuerlig, men tar jammen lang tid å tømme tanken. I forbindelse med vinterlagring lot jeg pumpa få en hvil etter noen minutter kjøring, men det ble veldig mange intervaller før tanken var tom.

Det er forøvrig en Dual Diaphragm-pumpe, det er vel en membranpumpe..?

 

Hvis det er for å tømme tanken for vann/rensemiddel, så er det en grei måte å sette en gardenakobling på utluftingen i tanken ( iallefall hos meg der utluftingen er i bunn av tanken )koble på vannslangen fra springen, ta av tanklokket og så la det stå å renne til du er sikker på at alt vannet er utskiftet "og vel så det"... da slipper du å tenke på om pumpa tåler å gå i lang tid.

 

Har dessverre ikke denne muligheten på min tank...

Redigert av jonsverre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja... eg fikk en lekkasje og hadde glemt å slå av strøm til trykkvannpumpa, slik at den lenset 180liter i kjølen. Og så er eg usikker på om den stod i tre eller fire dager og tørrkjørte etterpå....uten stopp.... Den virker ennå, men har fått ein "bi" lyd, og er litt treg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...