Jump to content

Er dritten pollen, eller noe annet?


jonsverre

Recommended Posts

Hei,

de siste to ukene har dekket på båten blitt ganske møkkete, noe gul-brun dritt som har bitt seg skikkelig fast. Det går ikke å vaske bort, med må poleres bort med f.eks. Meguiers One Step. Er dette pollen??? Synes det er rart at det skal bite seg så godt fast, selv om dekket ikke er polert og vokset for i år. Kan det være en form for forurensing? Dette har skjedd mens båten har ligget på land på Greåker mellom Sarpsborg og Fredrikstad, ved Glomma.

Link to post
Share on other sites

Hei, ligger båten i nærheten/under noen trær kan det være bladlusa? Har fått det på bilen noen ganger, når jeg har stått parkert under trær. Det seige er "bladlusavføring". Kan oppserveres som små knappenålsstore seige prikker. Prikkene drar også til annen møkk/støv fra lufta. Til lenger det sitter på, til vanskeligere blir "dritten" å fjerne.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger i Bestumkilen, og det er et lite steikast fra Drammensveien. Der er det mye svevestøv fra bilene enda, og jeg spyler båten etpar ganger i uka for tiden. Det er helt utrolig hvor ekkelt det vannet som renner av ved spyling er. Håper dette gir seg etter en regnskur og feiing av veibanen :headbang:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har hatt båten på Torp, på andre siden av elva, og litt lenger ned.

Alle i havna her har også fått det.

 

Det er nærmest umulig å få fekk, hva kan det være?

Prøvde litt før jeg sjøsatte i går, hjalp ikke med Black streak remover, husvask, Lynol

eller lett rubbing...

 

Kan Saltsyre gjøre underverker tro?

Blir en helsikes jobb om jeg ikke finner noe som løser opp dette :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har sett det flere ganger i "like etter vårpusstiden" at dette grå/sorte belegget kommer og det er noe svineri å få av. Her kommer der definitivt ikke fra trær i nærheten, må komme fra regn...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde prøvd "clay" for å få vekk dette.

 

Mer info

 

Meguiars er like bra. Selges feks på Bilextra. Supert til å fjerne svevestøv som sitter i lakk og gelcoat (eks piggdekkstøv etter vinteren)

Bare pass på å vaske over først så du ikke gnir sand og grus rundt. Det blir IKKE bra ;)

Link to post
Share on other sites

Neppe, den er tydelig sand og rødlig i farge, har sett den mange ganger opp gjennom tidene (i tillegg til at jeg har eid en bil som har gått et år i Sahara...).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Neppe, den er tydelig sand og rødlig i farge, har sett den mange ganger opp gjennom tidene (i tillegg til at jeg har eid en bil som har gått et år i Sahara...).

 

Nix. Ihvertfall ikke dette nedfallet. Ufattelig fin korning og gulaktig. Jeg og flere av nabobåtene forstod ikke at dette var sand.

Link to post
Share on other sites

hvis noen klarer å skrape litt av dette belegget slik at det havner på innsiden av en ren plastpose eller en ren flaske el.l så kan jeg se om det er mulig å finne ut mer om mysteriet (bruk gjerne en ren kniv og ikke rør det med fingrene eller noe annet som kan avgi kjemiske stoffer). Send meg i tilfelle IM for å få oppgitt adresse.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja rare greier det her Larshans1. Men tviler på at det er mulig å skrape av noe for å få en prøve på det, Framtia. Og usikker på om det lukter slik som Worry II spør om... Bilder kommer etter neste tur i båten, kanskje i morgen. Kanskje denne tråden burde vært forandret til "Mystisk forurensing ved glomma..."

Link to post
Share on other sites

Det er et cellulose-anlegg i nærheten, kan dette ha sammenheng?

 

Jeg misstenker det, ja.. Lå på Tofte (Hurum) en helg når det var nordavind, og båten ble dekket med et tynt lag gul guffe fra pipene der! De som ligger der er vandt til dette.. Jeg bare vasket det vekk, men det måtte jobbes litt !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...