Jump to content

Kjøpe ufortollet jolle


jake

Recommended Posts

Lurer på hva som skjer om man kjøper en jolle/småbåt med motor som ikke er tollet inn i Norge. Kan den forsikres eller registreres eller securemerkes?

Noen som vet noe om dette?

 

Hvordan kan man forsikre seg om at en jolle ikke er stjålet dersom eieren ikke har papirer på den?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått det, så sliter du med å få den registrert, hvis det ikke kan dokumenteres både de foregående eiere, samt at det er betalt avgifter til moderlandet!

 

Men kan den likevel securemerkes og forsikres selv om den ikke kan registreres i småbåtregisteret?

Link to post
Share on other sites

Eg trur du kan forsikre jolla uten papirer. Det har vert omsatt småbåter uten papir i norge siden tidenes morgen. Min jolle er forsikret i samme polise som moderskipet med "båtekstra", men med begrenset verdi på 25.000.-kr. Ingen spørsmål om registrering eller papir.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

hvis det er en nyere jolle er der støbemerking på den og da må man fremvise momskvittering hvis den er registrert solgt til ett annett land. motor er en annen sak, hvis den er gammel er der ikke motornummer på den, men en nyere motor kan man likedan finne forhandleren der har solgt den. selvom du lykkes med at få registrert båten kan du stadig bli stoppet i kontroll og miste båten pgav momsundragelse.

hadde nok ikke kjøpt en sån nei.. :lipseal:

det er samme som at kjøpe en stjalt båt i mine øyne.. og resultatet er det samme , du risikerer og miste båten.. og evt få en bot og moms/avgift i tillegg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...