Jump to content

Gassanlegg - skal installere nytt og trenger innspill


Rolf

Recommended Posts

Er ikke fornøyd med gassinstallasjonen ombord så tenker å legge opp på nytt.

 

Trenger innspill av typen "hvordan legge opp det perfekte gassanlegg i seilbåt".

Tenker meg drenert kasse i ankerbrønnen forut, tenker videre at det skal monteres fjernstyrt lukkeventil, lekkasjetester og alarm. Trenger tips til brukandes utstyr, inkl. kuplinger, erfaringer gjort av andre, hvordan man ikke gjør det osv. Finnes det en gjør_det_selv_guide noen plass, evt. regelverk? Eller er dette noe en overlater til fagmann? I tilfelle ja, finnes det noen slike i Kristiansands området?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det finnes regler meiner eg ja, har du prøvd "søk" her på BP? , eg har ingen link akkurat nå... Det reguleres mengde propan tillat trur eg, max slangelengde, som er nesten ingenting...skal i hovedsak brukes rør. ++ Og det er vel egentlig krav til installatør trur eg, men der er eg usikker. Var nylig ombord i ein båt med gassanlegg fra helvette, rør med knekker og gnagsår, ingen gummiopplagring gjennom vegger osv...

Eieren var kjempefornøyd han :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på om det stilles krav til gassinnstallatør i båt men det vil være fornuftig i alle tilfelle.

Når det gjelder materiell så er min erfaring at det er greiest å styre unna biltema, spesielt deres gassvarsler som lukter svidd (bokstavelig talt).

 

Gassrør og kuplinger og lekasjetester får du kjøpt i velassorterte båtsjapper og caravansenter ev hos din lokale rørlegger. Maritim har en bep gassvarsler som jeg har tillit til men det finnes sikkert flere å velge mellom. Husk at gummislangene skal være korte å bør være greie å komme til, de skal byttes ganske ofte.

 

Jeg har gasskjøleskap ombord å er strålende fornøyd, det står på til utpå senhøsten når jeg tar opp båten, med kaffe koking og litt matlaging går det ca 3-4 5kg beholdere med gass.

Link to post
Share on other sites

Begynn i alle fall med å lese deg opp på gassforskriften. Bommer du på kravene den stiller, er det lett for at en eventuell skade ikke vil nyte forsikrigsselskapets bifall. Best er nok å betale hva det koster å få fagfolk til å installere.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...