Jump to content

Hvordan behandle rusten kjøl?


MatsT

Recommended Posts

Hei

 

Har en ganske så rusten stålkjøl som jeg har tenkt til å sandblåse. Noen som har erfaring med hva jeg bør behandle kjølen med etterpå ?

Er det godt nok å lakkere den med endel lag Jotun Antipest (som vell egentlig er en ganske vanlig epoxy primer)? Kanskje et lag Wuerth rustmelk først?

 

Håper på kloke svar :P

Link to post
Share on other sites

For det første er det viktig at kjølen behandles umiddelbart etter sandblåsingen da en sandblåst støpejernsflate starter å korrodere med en gang.

Det jeg har sett anbefalt av overflatebehandling er ett strøk tokomponent primer, deretter helsparkling med epoksysparkel med etterfølgende sliping og til slutt 2 strøk primer. Mye jobb men da har du sannsynligvis en "rustfri" kjøl i mange år.

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke giddet å bruke tid og krefter på all den sparklingen som kanskje gir 0,0001% høyere fart? Har gjort den jobben selv ved bruk av vinkelsliper påsatt meget grov pusseskive, og det fungerte greit. Tre strøk med to-komp primer og deretter bunnstoff. Noen få/små rustutslag året etter, men de kan håndteres lokalt med samme operasjon når man allikevel holder på med andre ting på båten. Meget viktig å få dekket ferdigpusset kjøl MED EN GANG da det begynner å ruste igjen før du har fått satt BØ!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...