Jump to content

Navn på båt, finnes det regler eller begrensninger?


DieselDahl

Recommended Posts

Vil ikke tro det er det, men håper for all del ikke at du skal kalle båten for "Märtha Louise" :giggle:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Enkelte navn egner seg ikke for bruk på radio.

 

Hørt på VHF for noen år siden. En hyggelig dame på Bergen radio roper med sterk og klar røst:

"Coño Mio Coño Mio Bæærgænn Radio har trafikk til deg!"

Lite visste hun at Coño Mio er spansk for den meget kvinnelige kroppsdelen som sitter mellom store-tærne. :giggle:

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Men litt moro kan det bli ved oppkalling og svar. Naboen hadde en gang en båt som het "Korevi", og da han ropte på kompisbåten "Vavildi", ble jo svaret: Korevi korevi, Vavildi? Godt det ikke ble svart fra jollen hans som het "Hakkepeiling"!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange sier at båten er hunkjønn, og på engelsk omtales gjerne også bilen som "she". I Norge er det ikke så nøye om man sier "Den" i stedet for "henne" om bilen. Men hva med båten?

 

Jeg tenkte at "Terje Vigen" var et godt navn på min snekke, ikke minst med tanke på at jeg har lyst til å gå over Skagerak til Danmark med den (eller skulle jeg si "henne"?) en dag værmeldingen ser lovende ut neste 24 timer. Jeg er selv også en litt underlig gråsprengt en, og stundom glimter mitt øye stygt, helst mot urolig vær...

 

Så hva mener andre båtfolk om guttenavn på båten? Vi har jo allerede f.eks. "Kronsprins Harald" ?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det med hannkjønn eller hunnkjønnnavn på båt er vel litt utvannet etter hvert. Hørte en gang på VHF'n en båt som het "Dronning Lars" som kalte opp Tjøme radio!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så en båt en gang som tok Fleksnes sin versjon MayBe.

Den kan nok være uheldig å bruke med VHFèn

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...