Jump to content

Blærer på kjølen til Columbie 66


Trond mjøs

Recommended Posts

Jeg har min 81 modell Columbie 66 som jeg kjøpte i 2009. I år tok jeg opp båten for første gang og ble glad over å finne ingen ubehagelige overraskelser under. Det virket som om tidligere eiere har holdt båten bra.

 

For å fortsette den gode trenden bestemte jeg meg for å pusse kjølen ned, grunne og smøre den på nytt.

Bilde0296.jpg

Siden jeg ikke visste hvilken grunning jeg skulle bruke spurte jeg på en butikk her i bergen. Jeg ble anbefalt å bruke Hempen Underwater Primer. Bunnstoffet var fra biltema. Da jeg hadde lagt på grunningen kunne jeg skimte antydninger til bobler her og der gjerne rundt områder som var sparklet i. Det var ikke så mye men litt her og der.

Bilde0300.jpg

I dag var jeg på kaien for å legge andre lag med bunnstoff over og da var de små boblene blitt til blærer, de største på 1 cm i diameter.

Bilde0307.jpg

De dekker ca halvparten av ene siden på nedre del. Det er nok fyllt i mest sparkel på denne siden så mulig det er noe av grunnen.

 

Er det noen som har hatt lignende hendelser eller som vet hva som kan ha skjedd?

Jeg må ha båten på vannet i morgen, vil kjølen ta skade av å være sånn til neste sesong? Vil nødig ta båten opp igjen i år, det er ikke like lett å få plass på kaien...

 

 

Mvh

Trond Mjøs

Link to post
Share on other sites

Kjølen vil nok ikke ta skade sånn sett, men faren er at du vil få vann inn i blærene med påfølgende rust. Så jobben til neste år vil bli betydelig større enn om du får gjort det nå. Om det er mulig å utsette sjøsettingen et par dager så ville jeg ha slipt rent og begynt på nytt. Hvis ikke, ja da må du nesten bare sjøsette og deretter prøve å la være å tenke mer på det... :rolleyes:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Boblene stammer nok fra vann som fordamper bak den nye primeren du har lagt på. Regner med du har mest bobler på den siden som vender mot solen.

Lite du for gjort med det med mindre du tar båten opp midt i den varmeste sommerperioden og lar støpejernet tørke noen uker.

Hadde selv samme problem med en jernkjøl, og selv om den tørket fra september til midten av juli fikk jeg en del store blemmer. Provde det aller meste fra varmeovn og varmluftpistol men boblene kom tilbake. Dekket så til kjølen så solen ikke skinte på den og det hjalp ganske mye.

 

Senere har jeg blitt fortalt at kvaliteten på disse støpejernskjølene kan variere veldig, med porer, hulrom og mange småsprekker i støpejernet hvor vannet trenger inn.

Link to post
Share on other sites

Det var andre båter som skulle opp i dag så jeg måtte nok sjøsette. Du har helt rett i at kjølens solside var mest blærete og. Var litt på skyggesiden men svært lite.

Da jeg tok opp båten kunne jeg ikke se noen uvanlige merker som kunne tyde på at det var bobler på den sist det ble bunnsmørt. De hadde vel kanskje blitt punktert og flate etter 2 år på vannet så de ble vanskelig å se.

 

Med mindre det er helt krise og kjølen blir ødelagt venter jeg nok til etter sesongen med å gjøre noe her. Tanke var da å sjekke om jeg kan finne meg en plass på land for vinteren og prøve å fikse dette problemet en gang for alle. Akkurat nå har jeg mer enn nok å gjøre for å ordne båten til årets sesong. :smash:

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Du klarer ikke å ødelegge en støpt jernkjøl nesten uansett hva du gjør! Om du ikke gjør noe som helst med den og bare lar den ruste så kan den kanskje være alvorlig svekket om en 100-150 år eller så. Men akkurat den sjansen hadde jeg ikke hatt noen problemer med å ta.. :lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...