knut_m Startet 2.Mai.2011 Del på Facebook Startet 2.Mai.2011 Lurer på om noen kan si meg hvilket turtall/hastighet som er mest økonomisk for meg å kjøre med. Har en toppfart på ca 27 med et turtall på 5200rpm. Må man langt ned på farten for man sparer drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Vanskelig å si siden man ikke vet båt/skrogtype, planingsterskel i fart og omdr, fart på tomgang og forbruk der osv... Generelt synes jeg ikke mine tidligere båter brukte så mye når man gikk litt raskere enn planingsterskelen.... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 (redigert) 200 rpm over tomgang - da får man lengst mulig tid i båten pr liter diesel, Host, jeg mener bensin... Skal du langt ta bilen. Redigert 2.Mai.2011 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
bukt Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 200 rpm over tomgang - da får man lengst mulig tid i båten pr liter diesel. Mulig jeg tar feil men med turtall på 5200 omdr er det vel mest sannsynligt bensin han har Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 http://autospeed.com/cms/title_Brake-Specific-Fuel-Consumption/A_110216/article.html Dette omhandler spesifikt forbruk per hk, en annen ting er hvor mange hk båten trenger ift. fart. Dorgefart er som regel mest økonomisk, skal du over planingsfart er det avhengig av skrogform, trimmingsvinkel og vekt. Har fått opplyst at min båt har "økonomisk hastighet" på 28kn. Men det forutsetter at motorene er drivstofføkonomiske på det turtallet jeg får og at belastningen er gunstig for motorene. I virkeligheten er det bare erfaring med vedkommende båt/motorer/propellere som kan si noe særlig om dette Jeg fyller på noen hundre liter bensin og cruiser avgårde i behagelig fart jeg og om det går 2,5 eller 3 liter på sjømila så er ikke det egentlig så viktig. Kosen er viktig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.