Jump to content

Hvilket turtall/hastighet er mest økonomisk.

knut_m

Recommended Posts

Vanskelig å si siden man ikke vet båt/skrogtype, planingsterskel i fart og omdr, fart på tomgang og forbruk der osv...

Generelt synes jeg ikke mine tidligere båter brukte så mye når man gikk litt raskere enn planingsterskelen....

200 rpm over tomgang - da får man lengst mulig tid i båten pr liter diesel, Host, jeg mener bensin... :giggle:

Skal du langt ta bilen.

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

http://autospeed.com/cms/title_Brake-Specific-Fuel-Consumption/A_110216/article.html

Dette omhandler spesifikt forbruk per hk, en annen ting er hvor mange hk båten trenger ift. fart. Dorgefart er som regel mest økonomisk, skal du over planingsfart er det avhengig av skrogform, trimmingsvinkel og vekt. Har fått opplyst at min båt har "økonomisk hastighet" på 28kn. Men det forutsetter at motorene er drivstofføkonomiske på det turtallet jeg får og at belastningen er gunstig for motorene. I virkeligheten er det bare erfaring med vedkommende båt/motorer/propellere som kan si noe særlig om dette :confused:

Jeg fyller på noen hundre liter bensin og cruiser avgårde i behagelig fart jeg og om det går 2,5 eller 3 liter på sjømila så er ikke det egentlig så viktig. Kosen er viktig :cheers_wine:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...