Jump to content

Sp. om nødlensepumpa, 220 v


Ask

Recommended Posts

hei hvorfor ikke benytte en slik http://www.ostbatutstyr.no/index.php?side=butikk&kategori=48&subkategori=1&id=16695 gir 7200 liter i timen ved 1 m (120liter 1 m og 130 liter o m ) løftehøyde og den er 12v.... strømforbruk 90watt som er mye mindre strøm enn den andre drar..

 

kommer selv til å ha en slik i båten ferdig montert på laveste punkt ...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du benytter begrepet "Nød" -lensepumpe så er det pr.definisjon en pumpe som har egen kraftkilde utenfor skutas primære system. (Antar at ditt primære system er 12V batteribank da du nevner å benytte inverter-drift til å drifte pumpen)

 

Jeg har selv en slik 220VAC-pumpe(Biltema-varianten) som du henviser til i trådstarter-innlegget, men har også eget marineaggregat som kraftkilde ombord, og kan derfor også bruke begrepet "Nødlensepumpe".

 

I ditt tilfelle så har jeg heller investert i en bensindrevet pumpe, f.eks. denne fra Biltema som har en sugehøyde på 5m, trykkhøyde 25m, kapasitet 12m3/time, og koster skarve 1600,-

 

Da kan du med retter kalle pumpen for en "Nødlensepumpe" !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle så har jeg heller investert i en bensindrevet pumpe, f.eks. denne fra Biltema som har en sugehøyde på 5m, trykkhøyde 25m, kapasitet 12m3/time, og koster skarve 1600,-

 

 

Legg merke til at Biltema skriver at dette er en vannpumpe. De sier ingen ting om at den er beregnet for sjøvann.

 

Har erfaring med Honda sine pumper.

Honda WH 20X er en vannpumpe. Den er beregnet på pumping av ferskvann. Vi brukte den ombord til å pumpe sjøvann og oppleve det samme som Ask gjorde med sin pumpe. Den vil ikke gå rundt. Tetninger/lager/etc er ikke beregnet på sjøvann og setter seg.

Honda VMP 20X er pumpen i Honda sitt sortiment som er beregnet på sjøvann. Pumpehuset er i et plastmateriale som ikke korroderer og har akslinger, tetninger og lager som tåler sjøvann. Selv om pumpen har stått i langre tid etter å ha pumpet sjøvann så er det bare å dra i snoren og den starter.

 

Får vel tillegge at Hondapumpene har en noen annen pris enn pumpene fra Biltema.....

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Link to post
Share on other sites

Legg merke til at Biltema skriver at dette er en vannpumpe. De sier ingen ting om at den er beregnet for sjøvann.

 

Vel, jeg oppfatter trådstarter dithen at han ønsker en pumpe kun til nødbruk. M.a.o. en pumpe han håper å aldri få bruk for !

Han henviser også selv til en elektrisk 220VAC dykkpumpe som også har benevnelsen "vannpumpe".

Dessuten har jeg vanskelig for å tro at en slik pumpe "setter seg" om man har benyttet den til sjøvann sporadisk og deretter tar sine forholdsregel ved å flushe gjennom med ferskvann etter bruk!

 

Om hensikten er mer eller mindre kontinuerlig drift i sjøvann så er jeg selvfølgelig enig med at pumpens materialer antagelig ikke er beregnet for sjøvannsbruk!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Enig med Mateco, pumpe som går utenom de vanlige systemene. Hos oss har vi en ABS 220 volt og aggeregat. Til denne har jeg en rull flatpakket slange som ligger der i påvende av at den aldri skal brukes (Biltema). Jeg har også vurdert motordrevet pumpe, men gidder ikke en dings til. Story: En kompis av meg ligger ute hele året, og er redd for sylindere og trimflaps (Fairline 45). Hver høst kjøper han en Biltema dykkepumpe. Binder den fast unde hekken og starter når isen legger seg. Hele vinteren har han et tre meter isfritt felt rundt hekken. Om våren dumper han pumpen i spesialavfallet. Disse pumpene, selv om de ikke er beregnet på sjøvann, kan uten tvil gjøre nytte som nød/engangspumper. Kompisen bruker den som koster 299 kroner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...