Jump to content

Tror jeg trenger ny Duoprop G9 - hvor er rimelig?


Clueless

Recommended Posts

Hei

Har båt opp for service på motor (D4 210) og drev. Fikk beskjed at Proppen er ikke i det beste stand (se bildener - mye corrosion). et par/3 spørsmål :

1) er det helt nødvendig å bytte ut begger propper (jeg regner det ellers kan de blir ubalanserte ?)

2) Har ikke fått priser fra VP verksted (Stavanger Båtsenter) men har sett en del på finn.no og blir ikke oversasket hvis quoten er opp mott ti tusen kroner - ser ut som det er mulig å kjøpe fra Storbrittania for en del mindre

3) Hvor er beste plass å kjøpe Duoprop? Er det en fordel med å kjøpe fra norge - de er VP deler likevel ?

 

 

prop4.jpg

prop1.jpg

 

 

Takk for alle inspill

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Der har du kavitasjonsskade ja, ikke så lett å si hvor alvorlig det er, men det kan repareres av en sveiser. Har en på nesodden som har sveiset endel for meg men du holder kanskje til på vestlandet? Tipper det er der de fleste sveiserne i norge er :wink:

Link to post
Share on other sites

Viktig å merke seg hva Dust her skriver. Jeg vet at VP har erstattet en del propeller på garantien pga. kavitasjon. Dette er så langt jeg kan se, forårsaket av kavitasjon. En ikke helt uvanlig greie på VP Dp.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takk Per Harald (og alle andere). Båten, og mest sannsynlig prop'en, er fra 2005, da blir liten sansynlighet at de (VP) skal entertain en reklamasjon på relativt liten cavitation skader.

Har diskuterte med Båtservice stavanger, og er enig at propen holder minst et år til. Da kan jeg kjøpe fra utenland eller "brukt" via finn.no

 

Takk for alle svarer !

Like all the best things - I'm from Wales

Link to post
Share on other sites

Vet du hvor mange timer disse propellene har gått ??

 

Kan du ikke se skader på framkant av propellene ??

 

Er du sikker på at det sitter riktig ring-anode på drevet? feil ring kan gi uheldige kanter med tanke på strømning, det gir mye luftbobbler i vannet også blir det lettere kavitasjonskader...

 

Har aldrig sett det så ille som dette på en lystbåt ~500t drift, reparerte en radice propell en gang med multimetall for alubronse, den fikk nytt liv.

Nytt sett i butikken koster vel 18.000.- så jeg ville ha forsøkt med en lokal glassbåsing og fyllt med noe lurt... :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Finn ut hvilken utveksling (gear ratio) drevet har. Det kan hende at det er bedre med en lavere utveksling (f.eks. 1,76:1 istedet for 1,96:1) og mindre pitch på propellerne for å unngå kavitasjon. Jeg syns du har høy stigning i forhold til fart på båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du behøver å kjøpe nye propeller.

Har hatt små skader på akkurat samme type propeller, de har jeg sendt til Winrace i Arendal. De har da kommet tilbake som nye. Problemet er vel hvis du har båten ute hele året, da må du evt. sette den på land en stund.

Jeg ville iallefall gjort en henvendelse til dem og spurt de om dette lar seg reparere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...