Jump to content

Impellerbytte guiden! For utenbordsmotorer


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Heisann. Med litt snakk med folk som lurer på hvordan ett impellerbytte skjer så har laget en liten guide for dere :thumbsup::flag_bp: "Impeller" er en vannpumpe som skal ta seg av å frakte vann opp igjennom motoren for å avkjøle den. Derfor kan man ta ut enda mer effekt av en motor som er vannavkjølt enn en som er luftavkjølt.

 

Impellerbyttene som jeg skal vise nå i første om gang er på to motorer:

 

 

* 9,9(15 hk)Yamaha 1999 modell

* 3 hk Johnson 1963 modell(ja denne er vannavkjølt)

 

Vi kan begynne lett: :thumbsup:

 

Her er min gamle motor. Den kjøpte min far brukt, til sin komfirmasjon. Den har bare gått i saltvann, og det kan sees. Nå har vel jeg overtatt den av min far ? Til saken, så har ikke impelleren blitt byttet før. Den orginale fra 1963 sto fortsatt i motoren.

 

29032011407.jpg

 

Er henne ikke vakker ? Henne går like pent i dag, som da henne var ny :thumbsup:

 

Impelleren ligger lokalisert her nede i "undervannshuset"

 

29032011408.jpg

 

Så må du fjerne boltene til undervannshuset. Husk at riktig verktøy er utrolig viktig på gamle motorer.

 

29032011409.jpg

 

29032011410.jpg

Du må skru forsiktig om du er usikker. Du skal skru mot klokka! Husk det. Mot klokka. Jeg har sett folk som har klaget over at bolten knakk fordi den satt for hardt, men de skrudde bare feil veil :crazy:

Skru forsiktig i 1/4 dels tørn. Altså ikke ta mer enn 1/4 dels runde, for da har du full kontroll. Du kan også bruke varme, men da går lakken bort :sweat:

 

Så da er vi snart nede. På denne motoren min så er det ikke gir, derfor tar jeg ikke opp det enda.

 

 

29032011411.jpg

 

29032011412.jpg

 

29032011413.jpg

 

 

Åjj, her var det rent :tongue::yesnod: Men jeg renset her med diesel og parafin før impelleren sluttet å virke.

 

29032011414.jpg

 

 

Her er drivakslingen. Den fører kraft ned til drevene som omdanner hastigheten og vinkelen på kraften, som etter det går ut til propellen. Tørk av her med en fille før du tar av impellerhuset. Her kan simringen bli ødelagt om det ikke er rent

 

29032011415.jpg

 

Sett smykket(undervannshuset) forsiktig ned i skurestikka med en klut eller noe slikt rundt, så du ikke skader det.

 

29032011416.jpg

 

Impelleren bor i "huset" her nede i undervannshuset. Jeg fikk ikke av mine skruer med vanlig skrutrekker, så jeg måtte bruke dette fiffige verktøyet. Husker ikke helt hva det ble kalt, men fin er den ihvertfall. Huske forsiktig 1/4 dels tørn!

 

29032011418.jpg

 

29032011417.jpg

 

For å holde styr på alle bolter så bruker jeg denne magnetskåla. Kjekk denne :smiley:

 

29032011419.jpg

På gamle motorer skal man behandle alle deler som dyreste og fineste rolex-klokker. :sweat:

 

29032011420.jpg

 

"Ka-ching!" Oppe med huset ihvertfall.

29032011421.jpg

 

Ny impeller ble kjøpt inn i god tid før jeg begynte å demontere. Åja de solgte den fortsatt :) Takk for hjelpen TSG båt og motor.

 

29032011422.jpg

 

Jeg har som tommelfingerregel at hvis ikke impelleren retter seg ut, så skal den byttes. De fleste impelleren kan snus rundt om de retter seg ut igjen. Men sjekk for sprekker inni mellom bladene! Er det det, så er det kast. Men pass på, det er en liten halvmåne/stålbit som skal holde impelleren stille. Den sitter på akslingen.

 

Her er da plata i bunn der impelleren bor. Jeg tok denne opp for å sjekke under at det var som det skulle.

 

29032011424.jpg

 

29032011423.jpg

 

Men så kommer monteringen av alle delene.

 

29032011426.jpg

 

Du skal bruke fett, zalo etc. for å smøre inn impelleren. Jeg brukte zalo denne gangen.

 

29032011427.jpg

 

29032011428.jpg

 

29032011429.jpg

 

Husk å sette inn halvmånen/splinten i impelleren. Husk å sette bladene riktig vei!

 

Jeg valgte å sette impelleren inn i huset først. Slik:

 

29032011430.jpg

 

Smør inn alle bolter og skruer med fett. Fattern ba meg bruke kobberfett :yesnod:

 

31032011434.jpg

 

Og så til den nesten vanskeligste jobben som jeg synes. Det er å få akslingen oppi motoren igjen :cryin:

Her må du nesten prøve deg frem

 

29032011431.jpg

Her er vannrøret som skal på plass.

 

29032011432.jpg

 

Så smører du på litt fett på boltene(du smører på hvis du vil ha de opp igjen :giggle: )

 

31032011433.jpg

 

31032011435.jpg

 

Skur til slik at du synes det er akkurat passe, men ikke for hardt.

 

29032011408.jpg

 

Da er jeg ferdig med min 3 hk.

 

Bare å spørre om dere lurer på noe :)

 

Jeg skal poste videre i morgen med min Yamaha 9,9.

Jeg vil IKKE ha noen kommentarer hvorfor jeg lager slik tråd og slikt.

 

Mvh

KF

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kobberfett. Jeg har ikke merket noe problem med kobberfettet, men du kan selvfølgelig bruke annet fett også. :thumbsup:

 

Mvh

KF

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

vil anbefalle saltvannsbestandig grease jeg...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På en påhenger er det ikke så nøye med fett/såpe da impelleren står under vann og er dermed full av vann når motoren starter eller i alle fall et sekund eller to senere. Det er viktigere på innenbordsmotor og hele poenget med fett/såpe er å smøre impelleren FØR vannet er kommet fram til pumpen.

 

Fin guide det der :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kobbefett er ikke noe problem å bruke, har alltid brukt det uten noen problemer, også på verksted osv. Syns kobberfettet fungerer bedre enn mange andre fett typer, som f.eks saltvannsbestandig som er nevnt her. Men så er det jo sikkert mange forskjellige typer av dem da, og jeg har ikke prøvd alle... :)

Link to post
Share on other sites

Det likeste å bruke, tror jeg, er tjære. Enten sprayboks eller "tube". Tjære er sterkt undervurdert og regnet som utdatert av mange men det får så være. Fungerer like bra i dag som for laaaang tid siden :yesnod:

 

Ellers fint at du tar deg tid å dele slik info med andre, sikkert noen som har bruk for det :smiley:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Knall guide :) morro at noen gidder ta seg de ekstra 5 minutene det tar når man bytter impeller til å ta bilder slik at de som ikke helt har kunnskapen kan lære noe nytt :)

 

Skrur på mye rart av motorer her selv, skal prøve å bli litt flinkere der selv :) Skal snart til på en overhaling av en mercury viking powerhead, kanskje det er noe som kunne vært greit og tatt litt bilder av?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da kommer Yamaha-delen av guiden min :flag_bp:

 

Her er den.

 

Bilde0102.jpg

 

IMG_5367.JPG

 

 

Som vanlig ligger impelleren her nede :

 

IMG_5253.JPG

 

IMG_5261.JPG

 

På min motor, og de "nyere" Yamaha og andre påhengere(med unntakt av noen Mercury motorer), så må du demontere/koble i fra girstaget. På min motor kunne jeg demontere det ifra utsiden.

 

IMG_5270.JPG

 

Girstaget må justeres tilsammen igjen, hvis ikke så vil du få problemer med gearet ditt :flag_bp:

 

Så sett på riktig pipe på skralla/fastnøkkelen. Vær forsiktig når du skal løsne boltene. 1/4 dels-tørn, så har du bedre kontroll.

 

IMG_5262.JPG

 

Du må løsne en etter en, til du kan skru de ut for hånd. Da vil det se slik ut.

 

IMG_5274.JPG

 

Om det sitter veldig fast, kan du dunke forsiktig med en treklubbe. Jeg valgte å bruke Biltema sin gummiklubbe som har stålkuler som forhindrer rekkyl. Ganske smart, ikkesant? :flag_bp::smash:

 

IMG_5276.JPG

 

Når det begynner å nærme seg bunn, så kan du fjerne boltene(noen motorer brukte muttere, siden bolten gikk satt fast i stammen.)

 

IMG_5275.JPG

 

Nå står du med 2 deler ifra hverandre. Stammen og undervannshuset:

 

IMG_5282.JPG

 

IMG_5283.JPG

 

IMG_5284.JPG

 

IMG_5279.JPG

 

 

IMG_5280.JPG

 

 

Så må vi lokalisere impellerhuset. Drivakslingen går utifra dette "huset". Så går det også ett rør ut for vann opp til motoren.

 

IMG_5355.JPG

 

Her er "huset" hvor impellern er. Under demontering, så må du huske å ta godt vare på "halvmånen" som holder impelleren. Også må du tørke av akslingen. Hvis du har simring i imperllerhuset så er dette spesielt viktig!

 

Boltene har mye korrosjon og sånt på seg, men de tar vi litt senere :yesnod:

Det skal nok litt til for å klare å ha dårligere impeller enn meg ? :giggle:

 

IMG_5285.JPG

 

Alle boltene hadde litt korrosjon på seg, så alle boltene skal bli børstet rene, men stål/messingbørste.

 

IMG_5357.JPG

 

Smøres de inn med fett, så slipper du det problemet igjen på noen år.

 

Det var så godt vær, at jeg måtte stå ute for å montere sammen delene igjen :smiley:

 

IMG_5343.JPG

 

 

 

Jeg valgte også å ta av denne platen, men jeg glemte å ta bilder av det. Platen bør børstes/vaskes, så du får bort urenheter. Men dere har allerede sett hvordan det så ut i min gamle Johnson motor. Det er alltid kjekt med en inspeksjon i tilfelle noe gress eller noe slikt skulle ha kommet inn der. Bruk en Vise-Grip tang eller noe annen form for tang når du holder fast den lille tappen med en mutter som stikker opp fra metallplata.

 

IMG_5345.JPG

 

Nå er det tid for montering igjen! :smash:

 

Da tar vi på fett på alle bolter og muttere. Kobberfettet er fint det :yesnod:

 

IMG_5346.JPG

 

Så trekker vi til boltene forsiktig! Men de må sitte fast

 

IMG_5347.JPG

 

Å ja, jeg tok også på kobberfettet på impelleren. Jeg har aldri prøvd det før på impeller, men det virker lovende ut.

 

 

IMG_5350.JPG

 

Og litt på bunnplata i huset Nam Nam :wink:

 

IMG_5353.JPG

 

 

Så legg inn impelleren med riktig vei på bladene!!!

 

IMG_5352.JPG

 

Tre så hele huset med impelleren på akselen :cool:

 

IMG_5354.JPG

 

IMG_5355.JPG

 

Husk så "halvmånen" som skal inn i ett spor i akselen.

 

IMG_5356.JPG

 

Sett impellerhuset slik det skal stå, press det ned med litt kraft, imens du snurrer på akslingen. Plutselig vil alt falle på plass.

 

Slik var det ihvertfall, så du må prøve å montere delene riktig sammen :blush::worry:

 

IMG_5280.JPG

 

 

Alt klart for montering på motoren igjen :thumbsup:

 

Så tar vi på noe fett på akslingen, som skal opp i motoren. Jeg brukte mitt fett for propellakslingen til min radiostyrte båt.

 

IMG_5360.JPG

 

IMG_5358.JPG

 

IMG_5359.JPG

 

Så nå klarer du å skru til boltene til undervannshuset. Skru til de sitter hardt, men ikke altfor hardt.

 

IMG_5361.JPG

 

 

Sånn, det var alt for denne omgang. Det kommer en liten guide/bildeserie om impellerbytte på en Mercury Thunderbolt 110 9,8 hk motor også. Ja det kommer også om flere motorer senere :flag_bp:

 

Takk for meg. Håper du får en liten indikasjon på hvordan ett impellerbytte gjøres :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp: :flag_bp:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Du bruker for mye gøgg. Kobberfett er vel og bra i noen tilfeller men bruk aldri fett på toppen av bolter, du vet sjelden hvor mye klaring du har oppover og er det trangt så kan du få en spreng effekt. Smør kun gjenger. På impelleren kan du godt bruke et fett som er mer lettløselig enn kobberfett, og kun en tynn film i selve huset. Det fettet du legger der blir med opp i kjølekanalene og du bør være helt sikker på at det løser seg opp istedet for å legge seg et sted i blokka. Kobberfett er etter min mening genialt å bruke til "tyngre" applikasjoner ala hjulbolter, eksosanlegg/manifolder, glidere på bremsekalippere etc. På outboards er det mere safe å bruke et vannfast fett ala Pennzoil Marine Grease.

Link to post
Share on other sites

Takk for info, men jeg spurte mannen i butikken og han sa jeg kunne bruke det. Han har jobbet med båt de sist 30 år, og han tør ikke si noe som ikke er sant, for da har plutselig butikken ett veldig stort problem.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid Zalo i impellerhuset fordi den vet jeg at forsvinner. En annen sak er at impellere finnes i oljebestandig og ikke-oljebestandig utførelse. En vannpumpe bruker alltid ikke-oljebestandig impeller da den egner seg best for rent vann. Tror nok ikke at en liten skvett fett ødelegger impelleren men det er nå generelt greit å unngå fett/olje på gummien uansett...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Zalo er genialt på impellere. Som sagt så vet du at det forsvinner og mengden du bruker er forsvinnende liten sammenlignet med å kline inn alt som er. Fett går greit det og men små mengder. Du trenger bare bruke såpass at du sparer litt slitasje de første 3 sekundene motoren går som feks. en tynn film i huset, eller på større innenbords hvor du faktisk MÅ bruke fett for å i det hele tatt få trykket impelleren på plass.

Link to post
Share on other sites

Veldig bra Fredrik! :flag:

 

På gamle motorer kan det være tilsynelatende umulig å senke gearhuset fordi akslingen sitter fast oppe i motorblokken. Spes. har jeg opplevd dette med mindre Yamaha motorer. De har et aluminiumsrør under blokka som akslingen går igjennom. Dette korroderer slik at akslingen ikke lar seg trekke ut. Kan sitte noe helt %"! fast....

Det jeg har gjort er å montere motoren på båten mens den står på henger. Så står man med en fot på hver siden av antikavitasjonsplaten og hopper opp og ned.. Da har akslingen til slutt løsnet.

Man kan etterpå grave ut korrosjonen i røret ved å bruke en gjengestang som fil.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke begyndt på med dette på en eldre lit større motor ihvertfal fordi der må man som regel bruke varme for å i heltatt få løst propelhuset.. men på en nyere mindre motor så er det nok enklere hehe..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for fine tilbakemeldinger :flag_bp: :flag_bp:

 

Det kommer en liten guide på Mercury 110 Thunderbolt 1977 mod, når impelleren kommer fra USA, jeg tror den kommer på mandag :flag:

 

Dere er hjertelig velkomne til å poste ut bilder om deres motorer også, så vi kan utvide guiden :flag_bp:

 

Mvh

Kaptein Fredrik

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Veldig fin tråd.

Jeg har et spørsmål om smøring av impeller. Hadde aldri hørt om det før, og kan ikke huske å ha sett det i noen verkstedbok. På en innenbordsmotor ser jeg poenget fordi det tar tid før det kommer vann opp, men om en smører med zalo så vil jo det bare funke første året, neste år vil det jo være like tomt. Noen som vet hva som er foreskrevet fra produsent? f.eks. mercruiser.

Redigert av Yankee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...