Jump to content

Erfaringer med hvor my hk på båt for å trekke wakeboard


theblast

Recommended Posts

Er ute etter en båt som jeg ønsker å trekke wakeboard med og annet selvsagt.

Har sett på en del 18" fot med 130-140hk innenbordsmotor.

Har sett på noen litt heftigere 21" også, men vansklig å skaffe henger til disse og da jeg kun har B Lappen, er jeg litt redd for at det kan bli for tungt.

Det jeg lurer på er hvor bra motor man bør ha for å ha det litt moro på wakeboard?

Har vel faktisk klart å komme opp med en 9,9HK motor på wakeboard, men det var så vidt og var kjedelig.

Ser at de båtene som er bygd for kiting ofte har 300hk +.

Nå skal jeg ikke akkurat konkurere eller noe så trenger ikke noe sånt, men viktig at det går an å få noen luftige svev osv på bølgene så det går an å sette noen triks.

 

Noen som har peiling?

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er primærbruken så bør du jo gå for en båt som er laget for dette, antar det er dette du har sett på. Gjerne amerikanske båter med svært begrensede sjøegenskaper, men som lager bra wake. Hvor mye hk du trenger avhenger jo helt av båttypen, de båtene som er laget for det klarer det jo uansett. I teorien kan jo alle båter trekke wakeboard bare de har krefter nok, men i praksis er jo de fleste skjærgårdsjeeper, RIBer osv egnet for dette. Jeg kan lett dra wakeboard med min båt, selv med 3-4 voksne i og bare 50 hk.

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke primært til dette, da hadde jeg nok kjøpt den gamle wakeboard båten som har vært brukt i konkuranser osv i norge som ligger på finn nå.

 

Er ute etter en daycruiser jeg kan cruise litt rundt med, stupe fra, og kose meg i, gjerne med sovemulihet. Kommer sikkert til å fiske fra den også.

Men må også klare å tilfredstille adrenalin behovet mitt.

 

Vet jo at man klarer å dra opp noen på brettet, med ikke alt for stor motor. Men det er morsomt et par ganger, så vil jeg ha litt mer ut av det, ta 360 osv.

Derfor lurer jeg på om dette går ann med båten jeg tenker på eller om man må ha mer krefter for dette for da kan det hende jeg skaffer en med over 200hk i steden.

Båtene de bruker til wakeboard proft er jo 300hk ++.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at wakebåter har så mye hester er ofte pga de er grisetunge. De har store vanntanker ombord de fyller for å presse båten ned. Slik at båten lager store gode hekkbølger.

En enkel Nordkapp 16 med 70hk klarer fint å dra opp wakeboard. Fordelen med litt sprekere motor er som du sikkert kjenner til at den drar raskere opp. Noe spesielt nykommere kan ha god nytte av. Forbruket under waking er også ganske mye høyere en til vanlig.

Vil tro de fleste du nevner egner seg fint til dette. Så jeg ville gått for en med drivstoffgjerrig motor. Og kanskje prøvd de forskjellige for å se på bølgene de lager. Har selv stått på brett bak noen raske båter som er kjedelige, pga liten hekkbølge.

 

Edit:

Om du vurderer noe med utenbords vil jeg tro powertrim er kjekt. Slik at en kan presse baken litt mer ned for større bølge. Båt med mulighet for taustang vil også bli presset litt mer ned bak.

Redigert av Jan E. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

For meg funker 50 hk helt fint, men jeg veier ikke stort og jeg står bare for morro skyld. Jeg vil nok anbefale en større motor, men om du tryner i fart med en 140 hk kommer du nok til å kjenne det godt. Hvis du har ønske om å trikse, vil jeg anbefale deg å kjøpe wakeboardstang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er ikke hestekreftene som avgjør hvor vondt det er å tryne, om du har 50hk eller 350hk så kjører man ikke fortere enn 17-20 knop med brett bakpå for å kunne leke seg og ha det gøy, høyere hastighet er bare ubehagelig og kjedelig..

 

jeg for min del har kjørt en del med en 19' askeladden daycruiser med 115hk bakpå, fungerte veldig fint lett å dra opp med og la opp en grei bølge, men har og stått med en 15' skjærgårdsjeep med 55hk bakpå, dro og lett opp men la ikke noen bølger..

 

Skal du dra noen luftige svev og drive 360 så er det viktigere å ha bølge bak og høyt feste for tauet.

 

Har du liten motor så bytt propell for å få opp aksen og ned toppfarten!

 

Min mening vertfall..

Link to post
Share on other sites

Jeg har vokst opp med en Supra Comp ts6m "Official World Championship Tow Boat". Samme modell som den på finn, bare at min er totaloverhalt. Splitter ny innenbords 300hk, og hele båten er bygget opp igjen fra skroget. Båten er 21' og har en vekt på 1050 kg med motor.

 

Det som er unikt med disse båtene er at de har en sinnssyk trekkraft. Utvekslingen på giret er 1.23:1 som gjør at den får bedre trekkfraft, men likevel har en top speed på ca 50 knop. I båtens skrytebrosjyre står det at båten kan trekke 17 stk uten at det skal være merkbart, og det er med en 250 hk. Samt at de ikke bruker så grovt med bensin når de trekker en wakeboarder etter seg, i forhold til hva en 150 hk vil gjøre. Dette fordi 150 hk'en vil bruke mer krefter på å dra opp og det å dra en som herjer på bak båten.

 

Det som også er viktig å tenke på, er at båten bør ha innenbords motor. Motoren skal stå midt i båten, og ha akslingdrift. Hekkagregat er ikke å anbefale til vannski og wakeboard. både båt og motor vil slite ved en slik installasjon. Dette fordi motorens vekt er med på å få vekt frem i båten, som gjør at båten går rett opp i plan. Eller som i mitt tilfelle bare dytter båten alt vann til sidene, og pløyer igjennom sjøen som et tog. wakeboardstangen eller wakeboardtårnet bør plasseres forran motoren igjen, for at det skal være lettest å dra opp en person.

 

img_6394.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Med en galia 475 (16 fot) og evinrude 75 hk er det en lek og komme seg opp og kjøre i høy eller lavere hastighet. Den lager en hekkbølge som er lett og komme ut av og også er høy nok til å få til et hopp. Denne båten er veldig fin, og koster ikke veldig mye.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp igjen denne tråden. Sønnene mine har fått smaken på wakeboard og nå lurer jeg på om jolla er kraftig nok til å dra dem. Eldstemann veier 34 kg, og det er kjempelett å dra ham på vannski med det vi har som er en Rib 310 med blodtrimma 9,9. Gjør nesten 25 knop. Anyone?

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...